زنجاني‌ها در افغانستان «روي» استخراج مي‌كنند

۱۴۰۳/۰۷/۲۶ - ۰۲:۱۸:۰۷
|
کد خبر: ۳۲۳۱۸۹

نايب‌رييس اتاق بازرگاني ايران از سرمايه‌گذاري فعالان اقتصادي زنجان در معادن روي افغانستان خبر داد و گفت: اخيرا افغانستاني‌ها هم به ايراني‌ها در رابطه با بهره‌برداري از معدن سنگ آهن حاجيگك پيشنهاد داده‌اند.

نايب‌رييس اتاق بازرگاني ايران از سرمايه‌گذاري فعالان اقتصادي زنجان در معادن روي افغانستان خبر داد و گفت: اخيرا افغانستاني‌ها هم به ايراني‌ها در رابطه با بهره‌برداري از معدن سنگ آهن حاجيگك پيشنهاد داده‌اند. قدير قيافه، نايب‌رييس اتاق بازرگاني ايران در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا از سرمايه‌گذاري ايراني‌ها بر ذخاير معدني افغانستان گفت و توضيح داد: بسياري از شركت‌هاي معدني ايران مترصد اين هستند كه براي بهره‌برداري از معادن افغانستان با اين كشور وارد همكاري شوند با توجه به اينكه ذخاير معدني افغانستان بسيار چشمگير است و اخيرا افغانستاني‌ها هم به ايراني‌ها در رابطه با بهره‌برداري از معدن سنگ آهن حاجيگك پيشنهاد داده‌اند.

 وي افزود: تنها ايراني‌ها نيستند اكنون چيني‌ها نيز حضور گسترده‌اي در افغانستان به ويژه در معدن مس عينك دارند، چيني‌ها حتي موضوع ايجاد نيروگاه را مطرح كردند تا بتوانند فرآوري پس از استخراج را هم در اين كشور پيش ببرند.  نايب‌رييس اتاق بازرگاني ايران تصريح كرد: با اين حال خروج سرمايه از ايران به افغانستان براي اجراي پروژه‌هاي معدني امري دشوار است ضمن اينكه در ايران هنوز ظرفيت‌هاي زيادي براي معدنكاري وجود دارد كه بايد به آنها پرداخته شود با اين حال اين نكته نيز قابل‌توجه است كه با توجه به محدوديت ذخاير سنگ آهن در كشور براي تامين مواد اوليه موردنياز توليدكنندگان محصولات زنجيره فولاد چاره‌اي نداريم غير از اينكه مواد اوليه اين زنجيره را از كشورهاي ديگر تامين كنيم و افغانستان در همسايگي ايران گزينه خوبي در اين زمينه است.  قيافه اظهار كرد: كنسرسيومي از شركت‌هاي ايراني نيز براي معدنكاري در افغانستان شكل گرفته است.  نايب‌رييس اتاق بازرگاني ايران خاطرنشان كرد: جذابيت ذخاير معدني افغانستان براي ايراني‌ها تنها در سنگ آهن خلاصه نمي‌شود، ذخاير مس، طلا، روي و كروميت اين كشور هم مي‌تواند سرمايه‌گذاران ايراني را به خود جذب كند، من اطلاع دارم سرمايه‌گذاران زنجاني اكنون در حال همكاري با افغانستاني‌ها در استخراج سنگ روي از خاك اين كشور هستند.