پاسخ سازمان نوسازي، توسعه و تجهيزات مدارس كشور

۱۴۰۳/۰۷/۲۶ - ۰۲:۲۶:۱۱
|
کد خبر: ۳۲۳۱۹۶

مديرمسوول محترم روزنامه تعادل
با سلام و احترام؛ 
در پاسخ به مطلب مندرج در آن روزنامه به تاريخ 11/07/1403 باعنوان «تحصيل زير سقف‌هاي سست» پاسخ سازمان نوسازي، توسعه و تجهيزات مدارس كشور را به استحضارمي رساند: 
موضوع مربوط به مدارس نيازمند تخريب و بازسازي و مقاوم‌سازي تقريبا از سال 1380 در دستور كار سازمان قرار دارد تا فضاي عمومي مانند مدارس را كه تراكم و تمركز جمعيت دارند در اولويت قرار دهيم آن زمان 65 درصد فاقد ايمني بودند كه با تلاش و برنامه‌ريزي صورت گرفته امروز به حدود 19 درصد رسيده است كه از اين تعداد 13 درصد نيازمند مقاوم‌سازي هستند يعني عملا مدرسه استحكام بناي لازم را براي فعاليت دارد و بايد براي بهبود كيفيت و سازه عمل كنيم. 6 درصد مدارس نيازمند تخريب و بازسازي هستند كه تمركز و اولويت اصلي ما اين مدارس بوده كه غالبا فاقد دانش‌آموز هستند. البته در اين خصوص براساس ميزان لرزه‌خيزي و ضوابط آيين نامه 2800، توجه بيشتر ما به مدارسي است كه در پهنه خطر بالا و نسبتا بالا قرار دارند .

تعمير و نگهداري مدارس يك امر اساسي است كه دستورالعمل آن با تصويب در شوراي عالي آموزش و پرورش ابلاغ شده است كه بر اساس اين دستورالعمل وظيفه نگهداري مدارس برعهده مديران محترم مدرسه و تعميرات جزیي بر عهده آموزش و پرورش منطقه است و تعميرات اساسي با هماهنگي ادارات كل آموزش و پرورش استان‌ها برعهده ادارات كل نوسازي مدارس است.

معمولا مدارسي كه فاقد ايمني لازم باشند اجازه ثبت نام دانش‌آموزان را ندارند و اين پايش توسط ادارات كل آموزش و پرورش و نوسازي مدارس انجام مي‌شود. اگر فضايي نیازمند مقاوم‌سازي و ايمن‌سازي باشد حتما عمليات ايمن‌سازي انجام مي‌شود تا آن سقف و سرپناه براي دانش‌آموزان مناسب و قابل استفاده باشد به عنوان نمونه مدارسي كه در اصفهان در خطر فرونشست زمين قرار داشتند تخليه شدند تا زماني كه ادامه فعاليت مدرسه فراهم شود، در حالي كه خود سازه مشكلي نداشت.
در روزهاي شروع سال تحصيلي دو مدرسه در شهرهاي اروميه و اصفهان كه قدمت بالايي هم دارند ريزش بخش بسيار ناچيزي از گچ سقف يكي از كلاس‌ها رخ داد كه اين موضوع ناشي از فرسودگي كلي يا ايراد از سازه نبود و بر اساس گزارش ادارات كل آموزش و پرورش كه بلافاصله بعد از وقوع حادثه در مدرسه حاضر شده بودند دانش‌آموزان عزيز صرفا جهت اطمينان خاطر از سلامت ايشان به درمانگاه منتقل و بلافاصله مرخص شدند و ادارات كل نوسازي مدارس استان آسيب جزیي را مرتفع نمود و مدرسه به روند آموزش ادامه داد.

طبق دستورالعمل ابلاغي دستورالعمل مديريت نگهداري و تعميرات فضاهاي آموزشي، تربيتي و ورزشي، مسوولان نگهداري فضا ادارات كل آموزش و پرورش بايد بررسي و بازديد‌هاي لازم را قبل از بازگشايي و در طول فعاليت مدارس داشته باشند و نسبت به پيشگيري از حوادث احتمالي تلاش نمايند و در صورت ضرورت و بروز زمينه‌هاي آسيب ضمن ارائه گزارش، همكاران ما در ادارات كل نوسازي مدارس استان وارد عمل شده و اقدامات لازم را انجام دهند، البته دركارهاي جزیي خود آموزش و پرورش متولي است. ولي اقدامات اساسي بر عهده نوسازي مدارس است.
خواهشمنداست دستور فرماييد طبق قانون مطبوعات و رسانه‌ها نسبت به درج جوابيه اين مركز در همان صفحه و با همان قلم اقدام لازم صورت بگيرد.