رييس‌جمهور: شهادت خللي در مقاومت امت ايجاد نخواهد كرد

ايستاده به وقت شهادت

۱۴۰۳/۰۷/۲۸ - ۰۱:۳۱:۱۰
|
کد خبر: ۳۲۳۲۷۷

نايب‌رييس دفتر سياسي حماس در نوار غزه خبر شهادت يحيي السنوار را تاييد كرد. خليل الحيه، نايب‌رييس دفتر سياسي حماس در نوار غزه، شهادت يحيي السنوار، رهبر حماس در حملات رژيم صهيونيستي در جنوب نوار غزه را تاييد كرد. خليل الحيه گفت: ما شهادت يحيي السنوار را به امت عربي و اسلامي تسليت مي‌گوييم، اما حماس با شهادت سنوار تضعيف نخواهد شد. خليل الحيه گفت: السنوار يك قهرمان شهيد است كه تا آخرين لحظه حيات خود رو در روي ارتش رژيم اشغالگر ايستاد.

نايب‌رييس دفتر سياسي حماس در نوار غزه خبر شهادت يحيي السنوار را تاييد كرد. خليل الحيه، نايب‌رييس دفتر سياسي حماس در نوار غزه، شهادت يحيي السنوار، رهبر حماس در حملات رژيم صهيونيستي در جنوب نوار غزه را تاييد كرد. خليل الحيه گفت: ما شهادت يحيي السنوار را به امت عربي و اسلامي تسليت مي‌گوييم، اما حماس با شهادت سنوار تضعيف نخواهد شد. خليل الحيه گفت: السنوار يك قهرمان شهيد است كه تا آخرين لحظه حيات خود رو در روي ارتش رژيم اشغالگر ايستاد. خون شهدا مسير را براي ما روشن خواهد كرد و انگيزه‌اي براي پايداري و ثبات خواهد بود. وي گفت: حماس تا زمان تشكيل كشور فلسطين در تمام خاك فلسطين به پايتختي قدس به فعاليت و تلاش خود ادامه خواهد داد. شهادت السنوار و ديگر رهبران تنها بر قدرت و صلابت جنبش ما مي‌افزايد.

الحيه تاكيد كرد: اسراي رژيم اشغالگر تنها با توقف جنگ غزه و عقب‌نشيني كامل ارتش اسراييل از آن و آزادي اسراي ما از زندان‌هاي رژيم اشغالگر به خانه‌هاي‌شان باز خواهند گشت.

نايب‌رييس دفتر سياسي حماس تصريح كرد: السنوار زندانبانان را شكست داد و پس از آزادي از زندان‌ به تلاش و جهاد خود ادامه داد تا به پرافتخارترين مدال و مقام شاهد و شهيد رسيد. السنوار بدون برنامه‌ريزي به جلو برخاست و در خط مقدم درگير شد و بين مواضع جنگي حركت كرد.

الحيه گفت: درود بر تو‌اي اسير و مجاهد و رهبر و شهيد، تاريخ خواهد نوشت كه تو در جنگ آزادي و پايان اشغال سطر اول را نوشتي. ارتش رژيم صهيونيستي پنجشنبه از ترور السنوار طي درگيري‌ها و حملاتي در جنوب نوار غزه خبر داده بود. دبيركل جنبش جهاد اسلامي فلسطين شهادت رييس دفتر سياسي حماس را تسليت گفت.

زياد النخاله، دبيركل جنبش جهاد اسلامي فلسطين در بيانيه‌اي در واكنش به شهادت يحيي السنوار، رهبر حماس در نوار غزه گفت: ما شهادت فرماندهي بزرگ و ممتاز از فرماندهان ملت فلسطين را تسليت مي‌گوييم كه زندگي‌اش را در راه مبارزه صرف كرد و در راه خداوند جنگيد و هرگز احساس ترديد و ضعف نكرد و سلاحش را كنار نگذاشت. شهادت وي نقطه عطف مهمي در تاريخ مبارزه فلسطين است. او فرمانده بزرگ يحيي السنوار است كه نامش با بزرگ‌ترين نبردي مرتبط است كه ملت فلسطين در طول مبارزه طولاني خود وارد آن شده است. اين نبرد نبرد توفان الاقصي است. طبق گزارش سما، وي افزود: ما امروز با فرمانده و شهيد ابو ابراهيم وداع مي‌كنيم. شهدا نزد پروردگارشان زنده هستند و در مسير مبارزه ما به سمت قدس زنده خواهند بود. پرچم‌هاي ما همواره برافراشته باقي مي‌ماند. ملت فلسطين و مقاومت در مسير مقاومت و وفادار به روح فرمانده بزرگ يحيي السنوار نماد جهاد و مقاومت باقي مي‌مانند و به او افتخار خواهند كرد و در راه قدس و تا زمان پيروزي اين مبارزه را ادامه خواهند داد.

حزب‌الله لبنان شهادت رهبر حماس در نوار غزه در حملات جنايتكارانه رژيم صهيونيستي را تسليت گفت.

حزب‌الله لبنان در بيانيه‌اي اعلام كرد: ما به ملت مبارز و مظلوم فلسطين و مبارزان جنبش مقاومت اسلامي حماس و امت عربي و اسلامي و تمام مبارزان و آزادگان در جهان شهادت يحيي السنوار، فرمانده توفان الاقصي و رييس دفتر سياسي حماس را تسليت مي‌گوييم. فرمانده شهيد يحيي السنوار امانت رهبري را از شهيد اسماعيل هنيه تحويل گرفت تا مسير مقاومت و فداكاري را با مبارزان قهرمان و شجاعي تكميل كند كه در برابر طرح امريكا و رژيم صهيونيستي ايستادند و خون خود را در راه آن فدا كردند.

در بيانيه حزب‌الله لبنان آمده است: ما در رهبري حزب‌الله كه همراه با ملت پايدار لبنان با پيامدهاي تجاوز دشمن صهيونيستي مواجه هستيم، حمايت خود را از ملت فلسطين اعلام مي‌كنيم. ما به وعده الهي و پيروزي مومنان اطمينان داريم و از خداوند مي‌خواهيم تا اين شهيد عزيز ما را مورد رحمت و مغفرت خود قرار داده و قلب‌هاي مبارزان را در راه پيروزي، عزت و آزادي استوار كند.

شوراي راهبردي روابط خارجي با صدور بيانيه‌اي به مناسبت شهادت شهيد يحيي السنوار، رييس دفتر سياسي و فرمانده نستوه حماس تاكيد كرد: محور مقاومت با ترور رهبران آن متوقف شدني نيست و همان‌طور كه اين رهبران از ميان مردم مظلوم فلسطين و لبنان برخاستند، كسان ديگري نيز جاي آنان را پر خواهند كرد و اين نهضت مردمي همچنان ادامه خواهد يافت.

متن بيانيه شوراي راهبردي روابط خارجي به شرح زير است:

بسم‌الله الرحمن الرحيم

مِّن ٱلمُومِنِين رِجال صدقُواْ ما عاهدُواْ ٱلله عليهِ، فمِنهُم من قضي نحبهُ و مِنهُم من ينتظِرُ و ما بدلُواْ تبدِيلا

رژيم غاصب و خونخوار اسراييل كه بر سر نابودي فلسطين و فلسطينيان عزم جزم دارد و از حمايت امريكا و اروپا نيز در اقدامات جنايتكارانه خود برخوردار است، در پي كشتار مردم فلسطين و لبنان و به شهادت رساندن رهبران محور مقاومت، چون شهيد اسماعيل هنيه و شهيد سيد حسن نصرالله، رهبر نستوه ديگري، سردار رشيد يحيي سنوار را نيز به شهادت رساند، غافل از اينكه محور مقاومت با ترور رهبران آن متوقف شدني نيست و همان‌طور كه اين رهبران از ميان مردم مظلوم فلسطين و لبنان برخاستند، كسان ديگري نيز جاي آنان را پر خواهند كرد و اين نهضت مردمي همچنان ادامه خواهد يافت. شوراي راهبردي روابط خارجي ضمن عرض تسليت و تبريك به خانواده محترم سنوار و مردم قهرمان فلسطين و آرزوي علو درجات آن شهيد بزرگوار كه عمري را در مبارزه عليه اشغالگران سپري كرد و همواره در ميدان نبرد و مبارزه آماده شهادت بود، بر بيهودگي تلاش رژيم اسراييل در ادامه جنگ و كشتار انسان‌هاي بي‌گناه با هدف خاموش ساختن آتش محور مقاومت تاكيد دارد و از امريكا و كشورهاي اروپايي كه با ارسال سلاح‌هاي مرگبار از كشتار جمعي مردم مظلوم و بي‌گناه منطقه حمايت مي‌كنند، مي‌خواهد كه به گسترش اين جنگ خانمانسوز كمك نكرده، از تلاش‌هاي جاري براي پايان جنگ و آتش بس قطعي جلوگيري نكنند و بدانند كه رژيم آپارتايد اسراييل نمي‌تواند با ادامه جنايات خود آتش فلسطين را خاموش سازد، بلكه تنها پايان جنگ و خونريزي، آزادي اراضي اشغالي، بازگشت آوارگان و تامين حقوق كامل فلسطينيان، براساس طرح همه پرسي ارايه شده به سازمان ملل از سوي جمهوري اسلامي ايران، مي‌تواند زمينه بازگشت صلح و امنيت را به منطقه فراهم سازد.

رييس‌جمهور نيز با صدور پيامي شهادت فرمانده دلاور جهادي شهيد يحيي سنوار را به مقام معظم رهبري (مد ظله العالي)، مردم مظلوم و مقتدر غزه و همه آزادي‌خواهان جهان تبريك و تسليت گفت.

مسعود پزشكيان در پيامي به مناسبت شهادت جناب يحيي سنوار تصريح كرد: جهاد در تقابل با تجاوز و هديه بخشيدن آزادي و رهايي به صاحبان حقيقي سرزمين‌هاي اشغالي، حركت عظيم و هدف والايي است كه با ترور و حذف قهرمانان اين عرصه متوقف نخواهد شد.

متن پيام رييس‌جمهور به شرح زير است:

بسم‌الله الرحمن الرحيم

خبر ترور و شهادت مبارز نستوه، رييس دفتر سياسي جنبش حماس، جناب يحيي سنوار، ‌گر چه براي همه آزادي‌خواهان عالم به خصوص مردم قهرمان فلسطين دردناك و تاثربرانگيز بود، در عين حال نشانه آشكاري از توقف‌ناپذيري جنايات رژيم اشغالگر و كودك‌كش صهيونيستي است.
شهيد سنوار در طول حيات ارزشمند خود سال‌ها در اسارت رژيم سفاك صهيونيستي بود و پس از آن هم تا آخرين لحظه عمر پر افتخارش قهرمانانه جنگيد و از پاي ننشست.

جهاد در تقابل با تجاوز و هديه بخشيدن آزادي و رهايي به صاحبان حقيقي سرزمين‌هاي اشغالي، حركت عظيم و هدف والايي است كه با ترور و حذف قهرمانان اين عرصه متوقف نخواهد شد.

همان‌گونه كه شهيد عزيز، اسماعيل هنيه گفت: «اذا غاب سيد، قام سيد» دشمن آگاه باشد كه با شهادت سرداران، قهرمانان و فرماندهان، خللي در مقاومت امت اسلامي در برابر زور و اشغال ايجاد نخواهد شد.

اينجانب شهادت اين فرمانده دلاور جهادي شهيد يحيي سنوار را به مقام معظم رهبري (مد ظله العالي)، مردم مظلوم و مقتدر غزه و همه‌ آزادي‌خواهان جهان تبريك و تسليت عرض مي‌كنم.

مسعود پزشكيان

رييس‌جمهوري اسلامي ايران

 

وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران تاكيد كرد: «يحيي السنوار، شاخه‌اي از درخت طيبه مقاومت شرافتمندانه عليه اشغالگري و ظلم صهيونيسم بود كه همه عمر پربركت خود را صرف مبارزه عزتمندانه براي احقاق حقوق قانوني و انساني مردم فلسطين و رهانيدن آنها از يوغ اشغال و آپارتايد كرد.»

وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران درخصوص شهادت مجاهد شهيد يحيي السنوار، رييس دفتر سياسي جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) بيانيه‌اي را صادر كرد كه متن آن به شرح زير است:

بسم‌الله الرحمن الرحيم

اغزوا تورثوا ابنائكم مجدا

وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ابران شهادت يحيي السنوار قهرمان بزرگ راه آزادي فلسطين و آزاده سرافراز و نويسنده‌اي كه ۲۲ سال از زندگي‌اش را در زندان اشغالگران گذراند و در آن مدت چند اثر از جمله رمان «خار و ميخك» را نوشت و سرانجام سلاح در دست در ميدان نبرد با ارتش اشغالگر به شهادت رسيد، را به ملت بزرگ و صبور فلسطين، امت اسلامي و همه انسان‌هاي آزاده و عزت طلب دنيا تبريك و تسليت عرض مي‌كند.

يحيي السنوار، شاخه‌اي از درخت طيبه مقاومت شرافتمندانه عليه اشغالگري و ظلم صهيونيسم بود كه همه عمر پربركت خود را صرف مبارزه عزتمندانه براي احقاق حقوق قانوني و انساني مردم فلسطين و رهانيدن آنها از يوغ اشغال و آپارتايد كرد.

نام السنوار به دفتر قطور قهرمانان اسطوره‌اي امت اسلامي همچون شيخ احمد ياسين، عبدالعزيز رنتيسي، قاسم سليماني، اسماعيل هنيه و سيدحسن نصرالله كه همه هستي خود را براي زنده نگاه داشتن مسير مقاومت و مجاهدت جهت پايان دادن به اشغالگري و تحقق حق قانوني و مشروع تعيين سرنوشت و حق بنيادين حيات با كرامت فدا كردند، اضافه شد.

جمهوري اسلامي ايران جنايت رژيم صهيونيستي در ترور و كشتار رهبران و نخبگان فلسطيني كه به عنوان بخشي از طرح نسل كشي ۱۳ ماهه اخير در فلسطين اشغالي در حال اجراست را به‌شدت محكوم مي‌كند و مسووليت تامين‌كنندگان تسليحات و حاميان مالي و سياسي اين رژيم به خصوص امريكا به عنوان «همدست» و «شريك» در ارتكاب اين جنايات را يادآور مي‌شود.

فيلم منتشر شده از لحظه شهادت قهرمانانه السنوار در خرابه‌هاي غزه - در عين اينكه فرياد رسا و انباشته مظلوميت و بي‌پناهي ملتي ستمديده در طول هشتاد سال سلطه بيرحمانه اشغالگران است - تبلور شكوهمندي از ايمان، ابهت، شجاعت، فداكاري و ترجيح آگاهانه مرگ عزتمندانه بر حيات ذليلانه است.

بدون ترديد با حذف جسماني مجاهدان راه عزت و كرامت انساني، نه تنها خللي به مكتب و مسير مقاومت وارد نخواهد شد، بلكه مرگ شرافتمندانه آنها تاكيد موكدي بر حقانيت راه آنها و الهام بخش رهروان و مجاهدان راه عزت و آزادي خواهد بود.

سيد عباس عراقچي در واكنش به شهادت يحيي السنوار و تاييد اين موضوع از سوي جنبش حماس در شبكه اجتماعي ايكس نوشت: «يحيي سنوار ترسي از مرگ نداشت، بلكه در غزه در جست‌وجوي شهادت بود. او شجاعانه تا آخرين نفس در صحنه نبرد جنگيد.»

عراقچي ادامه داد: سرنوشت او - كه به زيبايي در آخرين تصوير به نمايش درآمده است- كسي را از ادامه نبرد منصرف نمي‌كند، بلكه منبعي الهام‌بخش خواهد شد براي تمامي رزمندگان مقاومت در منطقه، اعم از فلسطيني و غيرفلسطيني.

اين ديپلمات عاليرتبه جمهوري اسلامي ايران خاطرنشان كرد: ما و بي‌شماري از ديگر انسان‌ها در اطراف جهان، به نبرد بي‌ادعاي او براي آزادي مردم فلسطين درود مي‌فرستيم.

وي افزود: شهدا تا ابد زنده‌اند و امروز آرمان آزادسازي سرزمين‌هاي اشغالي فلسطين از هر زماني زنده‌تر است.

حجت‌الاسلام والمسلمين محمدحسن ابوترابي‌فرد در خطبه‌هاي نماز جمعه تهران با گراميداشت شهادت يحيي سنوار اظهار كرد: او نمادي از ارزش‌هاي والاي اسلام، قرآن و پيامبر و اهل‌بيت بود. او تاكيد مي‌كرد: انديشه و راه من همان راه علي ابن ابي طالب (ع) است. امروز عاشورا در غزه وجود دارد. نهج‌البلاغه دنياي اسلام را به حركت درآورده است.

وي افزود: نام و ياد فرمانده عالم، كارشناس ارشد نظامي، مجاهد خستگي‌ناپذير شهيد عباس نيلفروشان را كه بعد از چهار دهه مجاهدت در راه تامين امنيت ملي ايران به شهادت رسيد، گرامي‌ مي‌داريم و از مردم حماسه‌آفرين ايران كه در تشييع اين شهيد بار ديگر حماسه جمعه نصر را تكرار كردند، قدرداني مي‌كنيم.

خطيب نماز جمعه تهران در بخشي ديگر از سخنان خود، تاكيد كرد: رژيم صهيوني در سال ۱۹۴۸ ميلادي با حمايت قدرت‌هاي پيروز جنگ جهاني دوم و سازمان ملل شكل گرفت كه قتل‌عام حدود ۲۰۰ هزار فلسطيني و آوارگي بيش از ۸۰۰ هزار زن و كودك فلسطيني را در پي داشت.