عصر جديد برق در راه است
بنابر اعلام آژانس بين‌المللي انرژي

عصر جديد برق در راه است

۱۴۰۳/۰۷/۲۸ - ۰۱:۳۳:۴۷
|
کد خبر: ۳۲۳۲۸۱

آژانس بين‌المللي انرژي (IEA)، اعلام كرد: جهان در آستانه «عصر جديد برق» است، زيرا تقاضا براي سوخت‌هاي فسيلي تا پايان دهه جاري به اوج خود مي‌رسد و مازاد عرضه نفت و گاز مي‌تواند پيشران سرمايه‌گذاري در انرژي سبز شود.

آژانس بين‌المللي انرژي (IEA)، اعلام كرد: جهان در آستانه «عصر جديد برق» است، زيرا تقاضا براي سوخت‌هاي فسيلي تا پايان دهه جاري به اوج خود مي‌رسد و مازاد عرضه نفت و گاز مي‌تواند پيشران سرمايه‌گذاري در انرژي سبز شود.

با اين حال، آژانس بين‌المللي انرژي به سطح بالاي ابهام اشاره كرد زيرا خاورميانه و روسيه كه نيمي از تقاضاي جهاني براي انرژي را تامين مي‌كنند، درگير مناقشه  هستند.
فاتح بيرول، مدير اجرايي آژانس بين‌المللي انرژي در اظهاراتي به مناسبت انتشار گزارش سالانه اين آژانس، گفت: چشم‌انداز وفور عرضه يا حتي مازاد عرضه نفت و گاز طبيعي در نيمه دوم دهه جاري، به تحولات ژئوپليتيكي بستگي خواهد داشت و ما را به دنياي انرژي متفاوتي هدايت مي‌كند. مازاد عرضه سوخت فسيلي احتمالا باعث پايين‌تر رفتن قيمت‌ها شده و به كشورها امكان مي‌دهد منابع بيشتري را براي انرژي پاك اختصاص دهند و دنيا را به «عصر جديد برق» مي‌برد.
طبق اين گزارش، سطح بسيار بالايي از توليد انرژي پاك در سال گذشته، در سطح جهاني فعال شد كه شامل بيش از ۵۶۰ گيگاوات ظرفيت انرژي تجديدپذير بود. انتظار مي‌رود حدود دو تريليون دلار در سال ۲۰۲۴، در انرژي پاك سرمايه‌گذاري شود كه دو برابر رقم سرمايه‌گذاري شده در سوخت‌هاي فسيلي خواهد بود. در سناريوي آژانس بين‌المللي انرژي كه بر اساس سياست‌هاي فعلي دولت‌ها است، تقاضاي جهاني براي نفت، قبل از سال ۲۰۲۳ به اوج مي‌رسد و كمتر از ۱۰۲ ميليون بشكه در روز خواهد بود و سپس، تا سال ۲۰۳۵، به ۹۹ ميليون بشكه در روز كه سطح تقاضا در سال ۲۰۲۳ بود، كاهش خواهد يافت زيرا افزايش وسايل نقليه برقي، تقاضاي بخش حمل و نقل را كمتر مي‌كند.
اين گزارش همچنين به بررسي تاثيري كه اجراي احتمالي سياست‌هاي زيست‌محيطي سخت‌گيرانه‌تر در سطح جهان براي مبارزه با تغييرات اقليمي بر قيمت نفت در آينده خواهد داشت، پرداخت. در سناريوي سياست‌هاي فعلي آژانس بين‌المللي انرژي، قيمت نفت از ۸۲ دلار در هر بشكه در سال ۲۰۲۳، به ۷۵ دلار در هر بشكه در سال ۲۰۵۰ كاهش مي‌يابد. اگر اقدامات دولتي مطابق با هدف كاهش انتشار گازهاي گلخانه‌اي بخش انرژي به صفر تا سال ۲۰۵۰ باشد، قيمت نفت تا آن زمان، به ۲۵ دلار در هر بشكه نزول خواهد كرد.
بر اساس گزارش رويترز، آژانس بين‌المللي انرژي در اين گزارش، افزايش تقاضا براي گاز طبيعي مايع (ال‌ان‌جي) به ميزان ۱۴۵ ميليارد متر مكعب را در فاصله سال‌هاي ۲۰۲۳ تا ۲۰۳۰ پيش‌بيني كرد اما خاطرنشان كرد افزايش ظرفيت صادرات به ميزان حدود ۲۷۰ ميليارد متر مكعب در همين مدت، از رشد تقاضا بيشتر خواهد شد. اين مازاد در ظرفيت صادرات ال‌ان‌جي، باعث خواهد شد قيمت‌ها در مناطق كليدي واردكننده، به‌طور متوسط ‌۶.۵ تا هشت دلار به ازاي هر ميليون واحد حرارتي بريتانيا (mmBtu) تا سال ۲۰۳۵ باشد.