مصرف‌كنندگان انرژي؛ بازندگان تنش در خاورميانه

۱۴۰۳/۰۷/۲۸ - ۰۱:۳۴:۲۹
|
کد خبر: ۳۲۳۲۸۲

يك كارشناس انرژي گفت: در صورت بروز تنش در خاورميانه پيش‌بيني مي‌شود كه قيمت نفت به ۱۰۰ تا ۲۰۰ دلار برسد و اين اتفاق بيشتر از توليدكنندگان؛ مصرف‌كنندگان بزرگ را دچار خسارت مي‌كند.

يك كارشناس انرژي گفت: در صورت بروز تنش در خاورميانه پيش‌بيني مي‌شود كه قيمت نفت به ۱۰۰ تا ۲۰۰ دلار برسد و اين اتفاق بيشتر از توليدكنندگان؛ مصرف‌كنندگان بزرگ را دچار خسارت مي‌كند.

صباح زنگنه در گفت‌وگو با ايلنا، درباره تنش در منطقه خاورميانه و خليج فارس و تاثير آن بر كشورهاي توليدكننده و واردكننده نفت اظهار داشت: بازار جهاني نفت و انرژي بازار مرتبط به هم در تمامي نقاط و همچنين تابع وقايع سياسي است اگر خلايي در عرضه و توليد نفت يا حادثه‌اي در تاسيسات نفتي يك كشور رخ دهد تمامي كشورهاي توليدكننده را تحت‌تاثير قرار خواهد داد و قيمت نفت اولين عرصه‌اي است كه دچار نوسان و تغيير خواهد شد.

وي افزود: در صورت بروز تنش در مناطق نفتي در كل جهان قيمت نفت چه برنت، خليج فارس يا شرق آسيا تغيير مي‌كند، بعبارت ديگر هرگونه كمبودي در عرضه و توليد نفت ديگر كشورها را هرچند كه توليد و مصرف محدودي داشته باشند؛ تحت‌تاثير قرار خواهد داد.

اين كارشناس حوزه بين‌الملل نفت گفت: همان‌گونه كه كشورهاي اروپايي به عنوان مصرف‌كننده نفت تحت تاثير تنش در كشورهاي عرضه‌كننده نفت قرار مي‌گيرند كشوري مثل امريكا هم اگرچه بخشي از نياز خود را از ذخاير داخلي تامين مي‌كند اما به عنوان يكي از بزرگ‌ترين واردكنندگان؛ دچار آسيب خواهد شد و در كل مراودات اقتصادي تمامي كشورهاي جهان تحت تاثير قرار خواهد گرفت.

وي بيان داشت: چين و هند به عنوان بزرگ‌ترين مصرف‌كنندگان كه خود منابعي ندارند؛ بلافاصله تحت‌تاثير قرار مي‌گيرند و دچار آسيب‌هاي بزرگي خواهند شد؛ هرچند ذخايري براي خود داشته باشند اما اين ذخاير در مدت كوتاهي حداكثر يك سال پاسخ نيازشان را مي‌دهد؛ بنابراين تاثيرگذاري روي مشتريان نفت غير قابل انكار است. زنگنه گفت: كشورهاي توليدكننده نفت همگي تحت تاثير هرگونه تنش قرار مي‌گيرند و متضرر مي‌شوند زيرا عمده درآمدشان نفت و گاز است و اختلال در تردد نفتكش‌ها بازار را به ضرر آنها هم تغيير خواهد داد. وي گفت: هرگونه عارضه‌اي كه براي منابع انرژي خليج فارس به وجود بيايد روي منابع انرژي در منطقه مديترانه هم كه مهم‌ترين منبع تامين انرژي رژيم صهيونيستي است؛ تاثير خواهد داشت.

اين كارشناس حوزه انرژي يادآور شد: موضوع انرژي سخت‌ترين و پيچيده‌ترين موضوع براي هر كشور توليدكننده و مصرف‌كننده زمان درگيري و تنش‌ها است، زيرا در شرايط جنگي معادلات جديدي در سطح جهان به وجود خواهد آمد.

وي بيان داشت: هر تنشي در منطقه خاورميانه باعث افزايش قيمت نفت خواهد شد مگر اينكه تدابيري توسط مصرف‌كنندگان بزرگ اتخاذ شده باشد؛ در كل قيمت حمل و نقل انرژي و بيمه‌هاي حمل و نقل دريايي به‌شدت بالا خواهد رفت به‌طوري كه برخي شركت‌هاي تقلبي ظهور مي‌كنند كه با به‌كارگيري كشتي‌هاي كهنه و از كارافتاده؛ درصدد سودجويي و اخذ بيمه حوادش در شرايط جنگي برمي‌آيند

زنگنه با بيان اينكه ايران تدابير لازم را براي هرگونه آسيب به تاسيسات نفتي انديشيده متذكر شد: هرگونه آسيب به منابع نفتي ايران واكنش سختي را در پي خواهد داشت و درواقع نفت و گاز رژيم صهيونيستي آسيب جدي‌تري را دريافت خواهد كرد.

وي گفت: يكي از نقاطي كه به سرعت تحت تاثير تنش قرار مي‌گيرد خليج فارس و تنگه هرمز خواهد بود و علاوه بر آن قطعا كانال سوئز و مديترانه هم دچار چالش خواهد شد و در اين بين كشورهايي بيشترين آسيب را مي‌بينند كه بيشترين مصرف را دارند. به گفته اين كارشناس حوزه انرژي؛ در صورت بروز تنش در خاورميانه پيش‌بيني مي‌شود كه قيمت نفت به ۱۰۰ تا ۲۰۰ دلار برسد و اين اتفاق بيشتر از توليدكنندگان؛ مصرف‌كنندگان بزرگ را دچار خسارت مي‌كند.