صادرات نفت كوره روسيه افزايش يافت

۱۴۰۳/۰۷/۲۸ - ۰۱:۵۷:۱۸
|
کد خبر: ۳۲۳۲۸۶

صادرات محصولات پالايشي روسيه در اوايل اكتبر كه فروش نفت كوره به بازارهاي خارجي از ديزل و نفتا بيشتر شد به بالاترين ميزان سه ماه گذشته صعود كرد.

صادرات محصولات پالايشي روسيه در اوايل اكتبر كه فروش نفت كوره به بازارهاي خارجي از ديزل و نفتا بيشتر شد به بالاترين ميزان سه ماه گذشته صعود كرد. به گزارش ايسنا، داده‌هاي شركت ورتكسا نشان داد ميانگين صادرات سوخت روسيه از راه دريا در ۱۰ روز اول اكتبر، به حدود ۲.۱۶ ميليون بشكه در روز رسيد كه ۲۴ هزار بشكه در روز در مقايسه با سپتامبر، افزايش داشت و بالاترين ميزان از ژوئيه بود. از زماني كه مسكو انتشار داده‌هاي رسمي توليد را متوقف كرد، صادرات نفت روسيه، معياري كليدي براي ارزيابي توليد نفت اين كشور از سوي بازار بوده است. كاهش پالايش نفت در بحبوحه تعميرات فصلي پالايشگاه‌ها، امكان صادرات بيشتر نفت را فراهم كرده است. ميانگين چهار هفته‌اي صادرات نفت از راه دريا در هفته منتهي به ۱۳ اكتبر، به بالاترين ميزان در سه ماه گذشته رسيده است.

نرخ پالايش كمتر هم عرضه فرآورده‌هاي نفتي پالايش شده مانند ديزل را محدود كرده و هم، ميزان بيشتري از خوراك پالايشگاهي مانند نفت كوره را براي صادرات، قابل دسترس كرده است. پاملا مانگر، تحليلگر ارشد بازار شركت ورتكسا گفت: صادرات نفت كوره به مدت سه ماه متوالي از ژوئيه افزايش داشته است. با اين حال، اين رشد با ادامه تعميرات پالايشگاه‌هاي داخلي كه بايد تا پايان اكتبر تكميل شود، ممكن است محدود شود. صادرات ديزل و گازوئيل، دو دلار نسبت به ماه قبل كاهش يافت و به حدود ۸۰۵ هزار بشكه در روز رسيد. محموله‌هاي ارسالي به سنگاپور و امارات عربي متحده در ماه جاري افزايش يافت اما تركيه، بزرگ‌ترين خريدار ماند. صادرات نفتا به ميزان ۲۳ درصد رشد كرد و به حدود ۲۷۰ هزار بشكه در روز رسيد كه پايين‌ترين ميزان از زمان آغاز جمع‌آوري داده‌ها توسط ورتكسا در سال ۲۰۱۶ بود. صادرات بنزين و مواد بلندينگ، هفت درصد كاهش يافت و به ۷۸ هزار بشكه در روز رسيد و در خصوص سوخت جت، ارسال هيچ محموله‌اي در ماه جاري مشاهده نشد. صادرات نفت كوره به ميزان ۱۶ درصد افزايش يافت و به ۸۴۳ هزار بشكه در روز رسيد كه بالاترين ميزان از آوريل سال ۲۰۲۳ بود. در حالي كه بخش عمده اين صادرات به مقصد آسيا بود، محموله‌ها به خاورميانه هم ۱۲ درصد نسبت به ماه قبل افزايش داشت. صادرات خوراك پالايشگاهي مانند گازوئيل خلأ، به ميزان ۳۷ درصد افزايش يافت و به ۱۶۲ هزار بشكه در روز رسيد. بر اساس گزارش بلومبرگ، حجم و مقصد محموله‌هاي سوخت روسيه با فراهم شدن اطلاعات بيشتر، احتمالا بازبيني خواهد شد.