افزايش شمار مبتلايان به «تب دنگي» در كشور

افزايش شمار مبتلايان به «تب دنگي» در كشور

۱۴۰۳/۰۷/۲۸ - ۰۲:۱۷:۴۶
|
کد خبر: ۳۲۳۳۰۷

تب دنگي، كه با نام‌هاي «تب دانگ»، «تب دينگو» و «تب استخوان شكن» نيز شناخته مي‌شود، يك بيماري خطرناك با منشأ ويروسي بوده كه عامل انتقال آن به انسان، پشه‌اي با نام «پشه آئدس» است، تب دنگي در ايران و بيشتر در استان‌هاي سيستان و بلوچستان، فارس، هرمزگان، گيلان، قزوين و اصفهان شيوع پيدا كرده و از ابتداي سال تاكنون، ۲۲۶ مورد از اين بيماري شناسايي شده است.

تب دنگي، كه با نام‌هاي «تب دانگ»، «تب دينگو» و «تب استخوان شكن» نيز شناخته مي‌شود، يك بيماري خطرناك با منشأ ويروسي بوده كه عامل انتقال آن به انسان، پشه‌اي با نام «پشه آئدس» است، تب دنگي در ايران و بيشتر در استان‌هاي سيستان و بلوچستان، فارس، هرمزگان، گيلان، قزوين و اصفهان شيوع پيدا كرده و از ابتداي سال تاكنون، ۲۲۶ مورد از اين بيماري شناسايي شده است. تب دنگي از پشه ناقل آئدس به انسان منتقل مي‌شود و برخلاف اكثر پشه‌ها، آئدس فقط در طول روز نيش مي‌زند و اوج گزش‌هاي آن در اوايل صبح و عصر قبل از غروب است. محل پيدايش و سكونت اوليه اين پشه ابتدا در مناطق گرمسيري و نيمه گرمسيري دنيا بود كه با توجه به توسعه فعاليت‌هاي انساني، دامنه پراكنش اين پشه در ساير نقاط جهان نيز گسترش يافت.

تب دنگي نام يك بيماري ويروسي است كه به آن تب استخوان‌شكن هم گفته‌اند و بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهاني، اين بيماري در بيش از ۱۴۰ كشور رايج است و سالانه ۵۰ تا ۱۰۰ ميليون نفر در سرتاسر جهان به آن مبتلا مي‌شوند. اولين‌بار به عنوان عوارض تب دنگي در سال ۱۹۵۴ مشاهده شد و در سال ۲۰۱۳، تخمين زده شد كه سالانه ۳۹۰ ميليون عفونت دنگي در دنيا اتفاق مي‌افتد، كه ۵۰۰ هزار مورد از اين علائم شديد و ۲۵ هزار مورد نيز مرگ و مير ناشي از ابتلا به تب دنگي را نشان مي‌دهد.

 

شناسايي ۲۲۶ مورد تب دنگي از ابتداي سال تاكنون

قباد مرادي سرپرست مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي نيز از شناسايي ۲۲۶ مورد تب دنگي از ابتداي سال تاكنون خبر داد و گفت: بسياري از مبتلايان به تب دنگي از كشورهاي مختلف از جمله امارات، پاكستان، عمان و غيره است و متاسفانه كشور ما اكنون كاملا مستعد فراگيري اين بيماري است.

او اظهار داشت: اين كشورها آلوده به تب دنگي هستند و تاكنون ۷۶ مبتلا انتقال محلي دارند يعني كشور ما اكنون كاملا مستعد است كه اين بيماري فراگير و به ديگر افراد نيز منتقل شود. سرپرست مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت به وضعيت بيماري تب دنگي در برخي از شهرها همچون چابهار واقع در استان سيستان و بلوچستان اشاره و خاطرنشان كرد: در شهر چابهار بيش از ۹۰ مورد بيماري تاكنون ثبت شده است. او گفت: موارد تب دنگي در استان‌هاي فارس، هرمزگان، قزوين، گيلان و اصفهان نيز گزارش شده است و ممكن است بخشي از موارد وارده باشد.

 

در شهر چابهار بيش از ۹۰ مورد بيماري تاكنون ثبت شده است

مرادي، نگراني‌ها در خصوص شيوع بيماري دنگي در خطه‌هاي شمالي و جنوبي كشور را به دليل انتقال محلي آن جدي‌تر قلمداد كرد و اظهار داشت: تب دنگي از جمله بيماري‌هاي نوپديد است و صرفا منحصر به كشور ما نيز نيست و مرگ و مير بالايي ندارد و مرگ و مير آن كمتر از يك درصد است.

 

لزوم هوشياري همه دستگاه‌ها در خصوص شيوع و گسترش تب دنگي

مرادي بر لزوم هوشياري همه دستگاه‌ها در خصوص شيوع و گسترش تب دنگي تاكيد و تصريح كرد: مردم و دولت بايد فضاهاي مستعد رشد لارو اين پشه را از جمله گودال‌هاي آب، فاضلاب‌هاي روباز و حتي ظروف گلدان‌ها را پاكسازي كنند.

او تاكيد كرد كه يكي از نقاط انتقال تب دنگي شهر چابهار بوده و تاكنون نزديك به ۱۰۰ نفر به اين بيماري مبتلا شدند و شاهد انتقال محلي اين بيماري هستيم و چون عامل انتقال همچون بيماري مالاريا، پشه است، تاكنون بيش از ۷۰۰ نقطه از مناطق عامل اين بيماري شناسايي شده است. مرادي خاطرنشان كرد: در مواجهه با اين بيماري، شناسايي سريع بيماران و تحت مراقبت و درمان قرار دادن آنها امري ضروري است و نبايد بيماران در فضاي باز قرار بگيرند چرا كه ممكن است بدن آنها توسط پشه گزيده شود و به بدن ساير افراد انتقال يابد.

سرپرست مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت گفت: بر اساس اطلاعات واصله، بيماري يابي بسيار وسيعي در چابهار صورت گرفته است و تا شعاع ۵۰۰ متري محل زندگي فرد بيمار را به وسيله مه باشي تركيبي از سم و گازوييل پاكسازي مي‌كنند و اطرافيان فرد بيمار نيز مورد بررسي قرار مي‌گيرند.

 

بيماري تب دنگي داروي خاصي ندارد

به گفته مرادي، بيماري تب دنگي داروي خاصي ندارد، همچنين واكسن اين بيماري به صورت محدود و براي موارد خاصي تزريق مي‌شود. اين واكسن به صورت گسترده و در همه كشورها در دسترس نيست، پس بهترين راه ،جلوگيري از گزيده شدن توسط پشه در شهرستان‌هايي كه آلوده است و بايد نهايت مراقبت را انجام دهيم.

 

تغيير اقليم مهم‌ترين عامل شيوع پشه آئدس

محمد اسماعيل مطلق رييس دبيرخانه شوراي عالي سلامت و امنيت غذايي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي نيز تغيير اقليم را مهم‌ترين عامل شيوع پشه آئدس و بيماري‌هاي مربوط به آن در كشور دانست و گفت: اگر تمام دستگاه‌ها پاي كار نيايند، همه‌گيري گسترده‌اي در انتظار كشور است.

او با بيان اينكه تغيير اقليم روي هوا، آب و غذا بيشترين تاثيرات را داشته است، افزود: شيوع گسترده پشه آئدس و بيماري‌هاي ناشي از آن در دنيا و ايران نيز مربوط به همين تغيير اقليم است و اگر تمام دستگاه‌ها و سازمان‌هاي كشور به وظايف پيشگيرانه خود كه توسط سازمان پدافند غيرعامل به آنها ابلاغ شده توجه و عمل نكنند، شاهد همه‌گيري گسترده اين پشه و بيماري‌هايش در كشور همانند كشورهاي برزيل و امارات، خواهيم بود.

مطلق ظهور بيماري‌هاي نوپديد و بيداري بيماري‌هاي خفته را نيز ناشي از تغيير اقليم دانست و گفت: پشه آئدس پيش از انقلاب در خرمشهر مشاهده شده بود ولي خفته بود و امروز دوباره بيدار شده و اكنون در بندرلنگه به بيماري بومي تبديل شده است.