بورس غيرقابل استراحت

۱۴۰۳/۰۷/۲۸ - ۲۳:۴۴:۴۷
|
کد خبر: ۳۲۳۳۶۰

چند هفته‌اي مي‌شود كه بورس تهران در محدود استراحت و نزول به‌سر مي‌برد و به نظر مي‌رسد كه فعلا قصد خارج شدن از اين محدوده را ندارد.

رقیه ندایی

چند هفته‌اي مي‌شود كه بورس تهران در محدود استراحت و نزول به‌سر مي‌برد و به نظر مي‌رسد كه فعلا قصد خارج شدن از اين محدوده را ندارد. از زمان حمله هوايي به لبنان و در پي آن شهادت سيدحسن نصرالله، دامنه نوسان تالار شيشه‌اي در محدوده يك درصد محدود شد و پس از مدت‌ها صبوري به 3درصد رسيد، اما همچنان دامنه نوسان محدود است و شاخص نيز در اين محدوديت‌ها نزولي و گاهي استراحت مي‌كند. بررسي روند بازار و شواهد نشان مي‌دهد كه اوضاع شاخص‌ها و به ‌طور كلي اوضاع بازار سرمايه اميدوار‌كننده نيست و اين شرايط درحالي است كه بورس تهران طي چهار سال گذشته روند روبه پايين را تجربه كرده و هر روز شاهد كاهش ارزش ريالي و دلاري بازار سرمايه بوده‌ايم و اكنون با تغيير دولت و رييس سازمان بورس زمان جبران فرا رسيده است.

تالار شيشه‌اي سه رييس‌جمهور و چندين رييس سازمان بورس به خود ديده است؛ اما تاكنون هيچ يك نتوانسته‌اند شرايط بهتري براي اين بازار رقم بزنند (البته بايد به اين نكته توجه داشت كه دولت چهاردهم به تازگي كار خود را شروع كرده و براي ارزيابي عملكرد كلي اين دولت كمي زود است). بازار سهام از سال 99 تا به امروز از مشكل كمبود نقدينگي و نبود پول رنج مي‌برد؛ اما هيچ يك از روسا تاكنون به فكر تغيير شرايط نيفتاده‌اند و هر مسوولي با محدوديت دامنه نوسان و امثال اين موارد سعي كرده بورس را كنترل كند، غافل از اينكه بورس با محدوديت دامنه نوسان كنترل نمي‌شود، بلكه در شرايط كنوني بازار نياز به تزريق پول دارد و ورود پول‌هاي جديد مي‌تواند مسير بازار را تا حدود زيادي تغيير دهد. مسعود پزشكيان، رييس دولت چهاردهم پيش از انتخابات رياست‌جمهوري و در زمان مناظرات از بورس حمايت كرد و باتوجه به صحبت‌هاي وي، بازار حداقل يك سال زمان نياز دارد كه تغيير روند دهد. اگر بخواهيم منطقي نگاه كنيم اين صحبت تا حدود زيادي درست است و براي ايجاد يك روند پايدار صعودي ماه‌ها زمان لازم است؛ اما اين روند به خودي خود به وجود نمي‌آيد و بايد از بازار سهام تا حدود زيادي حمايت شود تا روند اين بازار مثبت شود. حمايت نيز به معناي تزريق نقدينگي است، اگر نقدينگي با قدرت بالا وارد اين بازار شود آن زمان شاهد تغيير روند خواهيم بود و احتمالا در عرض يك بازه زماني كوتاه روند پايدار صعودي شكل بگيرد و در ميان مدت بورس صعودي شود. به نوعي همه ‌چيز به تزريق نقدينگي بستگي دارد، زيرا اكنون بورس يك استراحت غيرقابل دارد و بايد هر چه زودتر مسوولان مربوطه فكري براي اين بازار كنند. از سوي ديگر حجت‌الله صيدي، رييس سازمان بورس و اوراق بهادار وعده ترميم بورس را به زبان‌هاي مختلف داده است و اگر يك بازه زماني ميان‌مدت را براي اجرايي تصميمات مسوولان درنظر بگيريم احتمالا تا پايان پاييز شاهد روزهاي طلايي باشيم. همه ‌چيز به مسوولان و تزريق نقدينگي سنگين بستگي دارد.