حراج حضوري چاي دبش اوايل آبان برگزار مي‌شود

۱۴۰۳/۰۷/۲۸ - ۲۳:۵۴:۰۲
|
کد خبر: ۳۲۳۳۶۷

آن‌طور كه معاون سازمان اموال تملكي اعلام كرده روز ۱۲ آبان ماه حراج حضوري چاي دبش در استان هرمزگان و ۱۹ آبان ماه در تهران برگزار مي‌شود. تاكنون بيش از ۵۰۰۰ تن چاي دبش به ارزش ۷۰۰ ميليون تومان در چندين مزايده اين سازمان تعيين تكليف و به فروش رفته است.

آن‌طور كه معاون سازمان اموال تملكي اعلام كرده روز ۱۲ آبان ماه حراج حضوري چاي دبش در استان هرمزگان و ۱۹ آبان ماه در تهران برگزار مي‌شود. تاكنون بيش از ۵۰۰۰ تن چاي دبش به ارزش ۷۰۰ ميليون تومان در چندين مزايده اين سازمان تعيين تكليف و به فروش رفته است. از اواخر سال ۱۴۰۱ پرونده موسوم به چاي دبش تشكيل شده كه طبق اعلام صالحي ـ دادستان تهران - تاكنون براي ۶۳ نفر كيفرخواست صادر شده كه بعضي از اين افراد كارمند بانك، بعضي كارمند وزارت جهاد كشاورزي، وزارت صمت و سازمان توسعه و تجارت و تعدادي نيز از مديران و عوامل گروه دبش و شركت‌هاي وابسته به آن هستند. در پرونده مذكور، علاوه بر مسائل و تخلفات ارزي گروه دبش، بيش از ۳۰ هزار ميليارد تومان تسهيلات بانكي بدون ضوابط و مقررات در اختيار اين گروه گذاشته شده كه ۹ هزار ميليارد تومان آن معوق شده است. گفته مي‌شود پرونده چاي دبش با ضمائم آن داراي ۳۵۰ جلد و ۷۰ هزار صفحه است. اتهامات متهمان اصلي اين پرونده، اخلال كلان و عمده در نظام اقتصادي و ارزي كشور، معاونت در اين اتهام، تحصيل مال نامشروع و همچنين پرداخت و اخذ رشوه است. از سوي ديگر تعيين تكليف پرونده موسوم به گروه اقتصادي از كالاهاي شركت چاي دبش به صورت فله و عمده در اختيار سازمان جمع‌آوري و فروش اموال تمليكي قرار گرفت و بيش از ۲۶ هزار تن چاي در سه استان تهران، هرمزگان و كرمانشاه به انبارهاي سازمان تحويل شد كه تاكنون با برگزاري چندين مزايده بيش از پنج هزار تن از آن تعيين تكليف شده است. در اين خصوص اخيرا معاون بهره‌برداري و فروش اموال منقول سازمان جمع‌آوري و فروش اموال تمليكي گفته است: تعداد دسته‌بندي‌هاي كالايي كه به فروش رسيده ۸۱ دسته‌بندي كالايي به ارزش ۷۰۰ ميليارد تومان است كه با توجه به اين آمار مي‌توان استنباط كرد كه حدود ۲۱ هزار تن چاي هنوز باقيمانده و بايد تا انتهاي سال تعيين تكليف شود تا از افت كمي و كيفي آن جلوگيري شده و كالاها دچار فساد نشود.

سعيد غلامي باغي با اشاره به برنامه اين سازمان در روش‌هاي متنوع فروش گفت: در سه روش برگزاري مزايده، حراج حضوري و خريد مذاكره‌اي، چاي دبش عرضه مي‌شود. وي ادامه داد: روش اول برگزاري مزايده‌هاي الكترونيكي در بستر سامانه تداركات الكترونيكي دولت است كه اين مزايده‌ها به صورت ماهانه در دستور كار سازمان قرار دارد و براي تسهيل خريداران اين تدبير انجام شده است كه مهلت چهار ماهه به خريداران داده شود به كساني كه در مزايده‌هاي سازمان خريد انجام بدهند، مي‌توانند وجه مربوط به اين مزايده را با مهلت چهار ماهه پرداخت كنند. غلامي باغي با اشاره به شرايط شركت در مزايده چاي دبش گفت: شركت‌كنندگان هفت قيمت پايه كالا را به عنوان سپرده وديعه‌گذاري مي‌كنند كه از طريق ضمانتنامه‌هاي بانكي و وجوه نقد در سامانه تداركات الكترونيكي دولت است و در موعدي كه براي پيشنهاد و بازديد پيش‌بيني شده قيمت پيشنهادي خود را به صورت رمزگذاري شده در سامانه پيشنهاد مي‌دهند و در روز رمزگشايي اين قيمت‌ها و برندگان مشخص و به آنان اعلام مي‌شود تا ظرف سه روز به صورت نقدي پرداخت كنند يا اينكه با ارايه ضمانتنامه بتوانند در مهلت چهار ماهه تسويه حساب كنند. وي روش دوم عرضه چاي دبش را برگزاري حراج يا مزايده حضوري عنوان كرد و گفت: براي اينكه مذاكره با بالاترين قيمت در يك فضاي رقابتي و شفاف صورت گيرد اين تدبير انجام شده كه دو حراج حضوري يكي در استان هرمزگان و ديگري در استان تهران برگزار شود. معاون بهره‌برداري و فروش اموال منقول سازمان جمع‌آوري و فروش اموال تمليكي ابراز داشت: اولين حراج در استان هرمزگان است واز روز ۲ تا ۹ آبان متقاضيان مهلت مراجعه به انبارهاي استان هرمزگان و بازديد از اين پارتي‌هاي چاي را دارند و روز ۱۲ آبان به صورت حضوري در استان هرمزگان و شهر بندرعباس حراج برگزار خواهد شد، پارتي كالايي با قيمت پايه عرضه مي‌شود و متقاضيان بالاترين قيمت پيشنهاد را اعلام مي‌كنند هر فردي با ارايه پيشنهاد جديد قيمت را تغيير مي‌دهد و در پايان حراج بالاترين قيمت به فروش مي‌رود.