آژير  قرمز  در  بورس تهران

آژير قرمز در بورس تهران

۱۴۰۳/۰۷/۲۸ - ۲۳:۵۹:۳۳
|
کد خبر: ۳۲۳۳۷۲

اولين روز معاملاتي هفته نيز با سرخ پوشي آغاز شد و همچنان بازار سهام شرايط خوبي ندارد و از سوي ديگر شاهد خروج نقدينگي و ورود پول به بازار ارز هستيم.

اولين روز معاملاتي هفته نيز با سرخ پوشي آغاز شد و همچنان بازار سهام شرايط خوبي ندارد و از سوي ديگر شاهد خروج نقدينگي و ورود پول به بازار ارز هستيم.

طي اولين روز معاملاتي هفته يعني شنبه 28 مهر 1403، شاخص كل بورس تهران نسبت به معاملات روز گذشته كاهش 24 هزار و 661 واحدي معادل 1.19 درصدي را تجربه كرد و به عدد 2 ميليون و 41 هزار واحد رسيد. همچنين شاخص كل هم وزن نيز با افت 0.84 درصد معادل 5 هزار و 705 واحدي در پله 675 هزار و 271 واحدي ايستاد. در سوي ديگر بازار نيز شاخص كل فرابورس با كاهش 132 واحدي نسبت به معاملات روز اخير در تراز 21 هزار و 467 واحدي ايستاد.

در روزي كه گذشت 23 نماد معادل 3 درصد نمادها صف خريد و 443 نماد معادل 66 درصد صف فروش را تجربه كردند. در معاملات روزمذكور سرانه خريد حقيقي 25.2 ميليون تومان و سرانه فروش حقيقي 40 ميليارد تومان بود. نشانه‌اي كه از فشار بالاي عرضه در بازار حكايت دارد. در ادامه سريال خروج پول از بازار اين روز هم 500 ميليارد تومان سرمايه حقيقي از بازار خارج شد. همچنين خروج پول 666 ميليارد توماني از صندوق‌هاي درامد ثابت نشان مي‌دهد كه ميزان خوش‌بيني نسبت به بازار به كف خود رسيده است.

دامنه نوسان بازار سرمايه همچنان در محدوده مثبت ومنفي سه درصد قرار دارد و به عقيده بسياري از كارشناسان باز كردن دامنه نوسان در حالي كه حمايتي از بورس صورت نگرفت بي‌تدبيري بيش نبود، سازمان بورس مي‌توانست در كنار بازگشايي دامنه نوسان با تزريق پول وضعيت را بهبود ببخشد يا با لحاظ كردن دامنه نوسان نامتقارن در جهت جبران اوضاع برآيد اما همچنان كه شاهد هستيم اين سرمايه سهامداران است كه هر لحظه آب مي‌شود و فكري براي تتمه آن نمي‌شود گويا نه سازماني بورسي وجود دارد و نه رييس و ناظري بر آن، بازاري كه رها شده است و سال‌هاست كه نخواسته‌اند براي آن فكري اساسي و كاربردي بينديشند.

شهير محمدنيا، كارشناس بازار سرمايه گفت: همچنين كارمزد سازمان و ادارات زيرمجموعه در معاملات صفر شود هزينه معاملات كاهش پيدا مي‌كند. حتي كاهش ماليات فروش منجر به بهبود شرايط معاملات مي‌شود. در شرايط كنوني حجم معاملات، ماليات قابل‌توجهي عايد دولت نمي‌شود، اما اثر مثبتي روي سرمايه‌گذاران دارد. ادامه اين روند كمك مي‌كند وقتي بازار متعادل شود، كاهش كارمزد و ماليات هم قابل جبران شود.

اين كارشناس بازار مالي تصريح كرد: به نظرم اگرحجم مبنا را هم بردارند. وقتي كف بازار بسته باشد، سهم با يك معامله چندين ميليون سهم هم جاذبه جا شود، تأثير خاصي روي افت قيمت سهام نمي‌گذارد. ولي براي رشد قيمت، فروشنده مي‌داند كه اگر امروز نفروشد، ممكن است فردا با قيمت بالاتر بفروشد. حتي اگه صف فروش باشد اين تغيير باعث ايجاد جذابيت در بازار خواهد شد. با اين راهكار نيازي به تزريق پول اضافي از طرف بانك‌ها و نهادها به بورس نيست. در اين حالت بازار خودجوش به تعادل مي‌رسد، فقط كافي است با چند تغيير ساده به بازار جان تازه داد.

شرايط بورس به گونه‌اي شده كه بازدهي هفتگي، ماهانه و سه ماهانه بورس منفي است و در مقابل بورس با بازدهي مثبت مواجه شده و همين موضوع عاملي شده تا نقدينگي از بازار سرمايه خارج و وارد اين بازار شود. از طرف ديگر بازار جهاني سيگنال‌هاي مثبتي به سرمايه‌گذاران داده است. به‌طوري كه بازار سهام چين اين روزها كم كم از چالش‌هاي قبل دور شده است. به همين دليل سرمايه‌گذاران به آينده اميدوار شده‌اند و به پتانسيل‌هاي موجود ايمان دارند. به خاطر اينكه بعضي محرك‌هاي اقتصادي كه نشان مي‌دهد دولت چين واقعا دنبال رشد و بهبود وضعيت اقتصادي كشورش است.

در آخرين كنفرانس مطبوعاتي دولتمردان چين گفته‌ شد كه در كنار بسته ۲۰۰ ميليارد يواني، برنامه‌هايي براي ارائه محرك‌هاي اقتصادي بيشتري دارند. هرچند جزييات اين اقدامات هنوز مشخص نيست، اما اين نشان‌دهنده عزم جدي دولت براي بهتر كردن اوضاع اقتصادي است. همين موضوع انگيزه سهامداران شركت‌هاي كاموديتي محور را تقويت خواهد كه همچنان سهامدار بمانند.

كساني كه پولش را در طلا، ملك سرمايه‌گذاري كرده‌اند يا بانك سپرده‌گذاري كرده‌اند، از افت بورس خوشحال هستند. اما اين روند ادامه‌دار نخواهد بود، زيرا ادامه اين وضعيت به اقتصاد كشور آسيب جدي وارد مي‌كند. چندين سال اخير با اقداماتي مانند تزريق سهم خزانه دولت مي‌خواست بازار را درست كند، ولي موفق نشد. به‌طور قطع بايد منافع مردم و سهامداران در سياستگذاري تامين شود تا بازار روي رشد به خودش ببيند.

گزارش تورم چين در ماه سپتامبر نشان مي‌دهد كه تورم سالانه فقط 0.4 درصد افزايش يافته است كه كمتر از انتظارات بوده و همين مقدار هم به لطف بخش مواد غذايي و سبزيجات بوده است. تورم سالانه مواد غذايي 3.3 درصد و تورم سالانه سبزيجات 22.9 درصد بوده است. تورم سبزيجات به دليل آب و هواي نامناسب و تقاضاي فصلي، افزايش بالايي داشته است. اما تورم توليدكننده براي 24 ماه متوالي كاهش يافته و دليل آن تقاضاي ضعيف و افزايش توليد است كه باعث طولاني‌ترين دوره كاهش تورم از دهه 1990 شده است. كساني كه پولش را در طلا، ملك سرمايه‌گذاري كرده‌اند يا بانك سپرده‌گذاري كرده‌اند، از افت بورس خوشحال هستند. اما اين روند ادامه‌دار نخواهد بود، زيرا ادامه اين وضعيت به اقتصاد كشور آسيب جدي وارد مي‌كند. چندين سال اخير با اقداماتي مانند تزريق سهم خزانه دولت مي‌خواست بازار را درست كند، ولي موفق نشد. به‌طور قطع بايد منافع مردم و سهامداران در سياستگذاري تامين شود تا بازار روي رشد را به خودش ببيند.

 

شاخص با وجود ريسك‌هاي ژئوپلتيك سطح حمايتي را حفظ كرد

با توجه به اينكه شاخص با وجود ريسك‌هاي ژئوپلتيك همچنان سطح حمايتي را حفظ كرده از تغييرات مثبت در آينده نزديك خبر مي‌دهد. علاوه بر اين نشان‌دهنده انعطاف‌پذيري بازار سهام است.

براي نمونه در بازار كاموديتي‌ها، خبر مثبتي از چين كه بزرگ‌ترين مصرف‌كننده مواد اوليه در جهان است منتشر شده و تأثير زيادي بر قيمت فلزات، نفت و كالاهاي اساسي خواهد گذاشت. حتي اگر دولت چين بتواند محرك‌هاي قوي‌تري معرفي كند، بازارهاي كاموديتي هم رشد بيشتري خواهند داشت و سرمايه‌گذاران از اين روند بهره‌مند مي‌شوند.

با وجود اينكه هنوز هم برخي عدم قطعيت‌ها در بازار است، به نظر مي‌رسد دولت به‌طور جدي دارد دنبال راه‌حل‌هايي براي تثبيت اقتصاد است. اين رويكرد مي‌تواند به نفع بازارهاي مولد و به ويژه بازار كاموديتي‌ها باشد و نويدبخش روزهاي بهتري براي سرمايه‌گذاران در نماد نمادهاي بورسي است. از طرف ديگر اميد به بهبود و رشد اقتصادي در بازار وجود دارد و اين خودش نشانه‌اي از آينده‌اي روشن‌تر است.