افزايش ٣ برابري ترانزيت بار روسي از مسير ايران

۱۴۰۳/۰۷/۲۹ - ۰۰:۰۴:۴۸
|
کد خبر: ۳۲۳۳۸۱

مديركل دفتر ترانزيت و حمل‌ونقل بين‌المللي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي با اشاره به افزايش عبور بار روسيه از كريدور شمال-جنوب، گفت: در سال ١۴٠١ بار ترانزيتي از آستارا كه عمده آن از روسيه وارد كشور مي‌شود حدود ٣٢٠ هزار تن بود اما در سال ١۴٠٢ اين عدد به يك ميليون و ٨٠ هزار تن رسيد به عبارت ديگر شاهد رشد ٣ برابري اين عدد هستيم كه رشد در سال ١۴٠٣ هم مشهود است.

مديركل دفتر ترانزيت و حمل‌ونقل بين‌المللي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي با اشاره به افزايش عبور بار روسيه از كريدور شمال-جنوب، گفت: در سال ١۴٠١ بار ترانزيتي از آستارا كه عمده آن از روسيه وارد كشور مي‌شود حدود ٣٢٠ هزار تن بود اما در سال ١۴٠٢ اين عدد به يك ميليون و ٨٠ هزار تن رسيد به عبارت ديگر شاهد رشد ٣ برابري اين عدد هستيم كه رشد در سال ١۴٠٣ هم مشهود است. به گزارش ايلنا، جواد هدايتي درباره دلايل عدم تحقق پيش‌بيني‌ها از رونق كريدور شمال-جنوب پس از جنگ روسيه و اوكراين اظهار كرد: بخشي از اين موضوع و رفتار ترانزيتي به اين برمي‌گردد كه عمده بار تجاري روسيه كه زغال سنگ است بارهاي ارزان قيمت و انبوه محسوب مي‌شود و عمدتا اين‌بار كشتي پسند است و براي انتقال و ترانزيت اين‌بار از مسير دريايي استفاده مي‌شود.

 او تاكيد كرد: براي صاحب كالا به صرفه‌تر است كه غلات، بارهاي فله‌ و ارزان قيمت از اين جنس بارها مانند زغال سنگ را از مسير دريا جابه‌جا كند. به همين دليل توجيهي ندارد كه روسيه بار زغال سنگ را از كريدور شمال - جنوب به هند منتقل كند. 

به گفته هدايتي، شايد در شرايط حال حاضر به دليل جنگ روسيه با اوكراين جابه‌جايي اين دست از بارها هم براي انتقال از كريدور شمال -جنوب كشش داشته باشد اما شك نداشته باشيم اگر مسير بهتري باز شود حتما اين‌بارها از مسير ارزان‌تر و مسير دريا عبور داده مي‌شوند چرا كه اساسا اين‌بارها درياپسند هستند.