همكاري فرانسه و بلژيك در تحقيقات عليه تلگرام

۱۴۰۳/۰۷/۲۹ - ۰۰:۱۱:۴۱
|
کد خبر: ۳۲۳۳۹۱

دفتر دادستاني پاريس از همكاري بازرسان فرانسوي و بلژيكي براي پيگيري اقدام عليه تلگرام و پاول دوروف، مديرعامل اين شركت پيام‌رسان، خبر داد

دفتر دادستاني پاريس از همكاري بازرسان فرانسوي و بلژيكي براي پيگيري اقدام عليه تلگرام و پاول دوروف، مديرعامل اين شركت پيام‌رسان، خبر داد. به گزارش ايسنا، پوليتيكو در گزارشي نوشت: دادستان فرانسوي، در حال حاضر سرگرم بررسي اتهامات عليه اين غول فناوري روس‌تبار است كه شامل همدستي در مديريت يك پلتفرم آنلاين به منظور فراهم كردن معامله غيرقانوني در گروه جرايم سازمان يافته و امتناع از همكاري با مقامات اجراي قانون است. تيم‌هاي تحقيقاتي مشترك در چارچوب «آژانس اتحاديه اروپا براي همكاري در زمينه عدالت كيفري» (يوروجاست)، وجود دارند تا به دولت‌هاي اروپايي اجازه دهند اطلاعات و شواهد را مستقيما مبادله كنند، به شكل لحظه‌اي همكاري كنند و عمليات مشترك انجام دهند.

دوروف در ۲۴ اوت (سوم شهريور)، پس از فرود هواپيمايش در حومه پاريس دستگير شد و موجي از شوك را در سراسر جهان برانگيخت. دستگيري موسس تلگرام، در پي تحقيقات چند ماهه در مورد عدم تمايل تلگرام به همكاري با مقامات در مورد مسائلي از جمله كودك‌آزاري صورت گرفت. اين پلتفرم پيام‌رسان كه به دليل تعهد قوي خود به حفظ حريم خصوصي شناخته شده است، به مكاني براي خلافكاران، مخالفان سياسي و ژنرال‌هاي نظامي تبديل شده است. طبق يك سند اداري فرانسوي كه براي اولين‌بار توسط پوليتيكو مشاهده شد، بازرسان فرانسوي با همتايان اروپايي خود تماس گرفتند و آنها هم عدم تمايل تلگرام به همكاري را تاييد كردند. دفتر دادستاني پاريس در بيانيه‌اي در تاريخ ۲۸ اوت و همزمان با اعلام اتهامات عليه دوروف، تاييد كرد وقتي مشورت كرديم، ساير دستگاه‌هاي تحقيقاتي فرانسه و همچنين شركاي فرانسه در «يوروجاست» به خصوص بلژيك، مشاهدات مشابهي را در مورد رفتار تلگرام، در ميان گذاشتند. دادستان فرانسه روز جمعه اعلام كرد دادستان فدرال بلژيك نيز تحقيقاتي را در خصوص عدم پاسخگويي تلگرام به درخواست‌هاي قانوني، آغاز كرده است. دوروف يك ماه پس از دستگيري، اعلام كرد تلگرام، سياست حريم خصوصي خود را به‌روزرساني كرده تا منعكس‌كننده احتمال افشاي آدرس‌اي پي و شماره تلفن خلافكاران مظنون، در صورت دريافت درخواست از مقامات قضايي مربوطه باشد.