شوراي رقابت: قانون تغييري نكرده، برنامه عرضه وجود ندارد

سازمان بورس به دنبال برگشت خودرو به بورس

۱۴۰۳/۰۷/۲۹ - ۰۰:۱۷:۵۱
|
کد خبر: ۳۲۳۳۹۵

پس از وقفه‌اي يكسال و نيمه از آخرين عرضه خودرو در بورس كالا و مخالفت شوراي رقابت در اين زمينه، مجدد بحث بر سر بازگشت خودرو به بورس كالا براي عرضه با اظهارنظر رييس جديد سازمان بورس، از سر گرفته شد؛ اما عليرغم اصرار بورسي‌ها براي بازگشت خودرو به اين كانال همچنان شوراي رقابت بر انحصاري بودن بازار خودرو تاكيد داشته و قائم بر اجراي قانون است.  

پس از وقفه‌اي يكسال و نيمه از آخرين عرضه خودرو در بورس كالا و مخالفت شوراي رقابت در اين زمينه، مجدد بحث بر سر بازگشت خودرو به بورس كالا براي عرضه با اظهارنظر رييس جديد سازمان بورس، از سر گرفته شد؛ اما عليرغم اصرار بورسي‌ها براي بازگشت خودرو به اين كانال همچنان شوراي رقابت بر انحصاري بودن بازار خودرو تاكيد داشته و قائم بر اجراي قانون است.  روز سه‌شنبه (۲۴ مهر ماه)، حجت‌الله صيدي- رييس سازمان بورس و اوراق بهادار- در جريان بازديد از بورس كالاي ايران و نخستين خزانه طلاي بازار سرمايه، اعلام كرد: يكي از رسالت‌هاي اصلي بورس كالا، حذف واسطه‌هاي غيرضروري در بازارهاست، به هر ميزان مبادلات كالاها در بستر بورس كالا انجام شود، نقش اين واسطه‌ها در بازارها نيز كم‌رنگ‌تر مي‌شود. از اين رو طبيعي است كه همواره بورس كالا مخالفان و منتقداني سرسخت در حوزه‌هاي مختلف داشته باشد، ريشه اين مخالفت‌ها به همان واسطه‌ها بازمي‌گردد.

وي با بيان اينكه هزينه مبادله، يك مبحث مهم در اقتصاد است و بورس كالا مي‌تواند به كاهش هزينه‌هاي مبادله كمك كند، خاطرنشان كرد: زمانيكه يك خودرو در كارخانه ۵۰۰ ميليون تومان به فروش مي‌رسد اما در بازار آزاد، براي مصرف‌كننده ۸۰۰ ميليون تومان تمام مي‌شود، يعني با يك هزينه واسطه‌گري و نه هزينه معاملاتي مواجه هستيم؛ در اين بين كاركرد بورس كالا مي‌تواند كمك‌كننده باشد تا توليدكننده و مصرف‌كننده با يك قيمت منصفانه محصول را مبادله كنند. رييس سازمان بورس و اوراق بهادار تاكيد كرد: بر اين اساس، با جديت به دنبال عرضه خودروهاي صفر كيلومتر داخلي و وارداتي در بورس كالا هستيم و در اين خصوص رايزني‌هايي نيز صورت گرفته است. بدين‌ترتيب احتمال عرضه خودرو در بورس كالا، با پيگيري سازمان جديد بورس در دولت چهاردهم، قوت گرفته است. در نهايت نظر و تاييد شوراي رقابت براي عرضه خودرو در بورس كه آخرين بار، دستور توقف عرضه خودرو در بورس را به دليل انحصاري بودن بازار خودرو صادر كرد، نيز لازم و ضروري است كه در اين رابطه، سپهر دادجوي توكلي- سخنگوي شوراي رقابت- در گفت‌وگو با ايسنا، اعلام كرده: بازار خودرو همچنان يك بازار انحصاري است؛ بنابراين دستورالعمل ۵۴٣ بايستي اجرايي شود، چون مُر قانون دارد. وي افزود: خارج از اين چارچوب، چنانچه شوراي رقابت تصميمي نگيرد، خلاف قانون عمل كرده و اين تخلف است؛ بنابراين با توجه به اينكه در حال حاضر بازار خودرو همچنان انحصاري است، دستورالعمل شوراي رقابت لازم‌الاجراست و هيچ نكته اضافه‌اي مطرح نيست. تاكيد شورا نيز بر اجراي قانون و دستورالعمل است.