یک گام تا تجارت آزاد با سوریه

۱۴۰۳/۰۷/۲۹ - ۰۰:۴۴:۳۲
|
کد خبر: ۳۲۳۴۰۳

معاون سازمان توسعه تجارت گفت: دو هفته پیش الحاقیه موافقتنامه تجارت آزاد بین ایران و سوریه در کمیسیون اقتصادی مجلس به تأیید نهایی رسید و در صف ورود به صحن علنی مجلس قرار دارد.  

معاون سازمان توسعه تجارت گفت: دو هفته پیش الحاقیه موافقتنامه تجارت آزاد بین ایران و سوریه در کمیسیون اقتصادی مجلس به تأیید نهایی رسید و در صف ورود به صحن علنی مجلس قرار دارد.  به گزارش خبرنگار مهر، ۱۴ سال پیش موافقتنامه تجارت آزاد بین ایران و سوریه امضا شد اما این موافقت‌نامه تا امروز عملاً اجرایی نشده است؛ این در حالیست که با توجه به وجود رابطه بسیار خوب سیاسی و نزدیک بخش خصوصی ایران و سوریه، در صورتی که این موافقت نامه اجرایی می‌شد امروز سطح مبادلات تجاری دو کشور قطعاً بهتر از شرایط فعلی بود.

در حال حاضر به دلیل وجود برخی از موانع از جمله مشکلات بانکی و حمل و نقل و البته عدم اجرای موافقت نامه مذکور سطح مبادلات تجاری دو کشور نتوانسته از ۳۰۰ میلیون دلار عبور کند.

بر همین اساس آذر ماه پارسال با حضور هیئت بلندپایه از بخش خصوصی و اتاق بازرگانی، صنعت و کشاورزی سوریه در کنار نخست‌وزیر و هیئت بلندپایه دولتی سوریه، موافقت‌نامه الحاقی برای تجارت آزاد امضا شد تا مانع اجرایی شدن توافقنامه تجارت آزاد بین دو کشور برطرف شود.
در همین راستا محمدصادق قنادزاده معاون ارتقای کسب و کارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت الحاقیه مذکور اظهار کرد: دو هفته پیش الحاقیه موافقتنامه تجارت آزاد بین ایران و سوریه در کمیسیون اقتصادی مجلس به تأیید نهایی رسید و در صف ورود به صحن علنی مجلس قرار دارد.
وی افزود: وقتی کمیسیون تخصصی تأیید کند زمان زیادی نمی‌کشد تا صحن نیز با آن موافقت کند. قنادزاده تصریح کرد: با تأیید نهایی مجلس و ابلاغ الحاقیه، ۱۰۰ درصد کالاها مشمول تجارت آزاد خواهند شد. وی تاکید کرد: تجارت سوریه با جهان ۶ میلیارد دلار است که ۵ میلیارد دلار آن واردات و یک میلیارد دلار آن صادرات است لذا این کشور یک بازار ۵ میلیارد دلاری دارد که ایران می‌تواند از فرصت‌های آن استفاده کند.