حوزه سلامت را گران نكنيم
گزارشي از دلايل عدم ارايه خدمات مطلوب به بازنشستگان از سوي بيمه تكميلي

حوزه سلامت را گران نكنيم

۱۴۰۳/۰۷/۲۹ - ۰۰:۴۵:۴۲
|
کد خبر: ۳۲۳۴۰۴

مدت‌هاي زيادي است كه بازنشستگان از خدمات دريافتي بيمه تكميلي خود ابراز نارضايتي مي‌كنند. اين سوال هميشه مطرح بوده كه چرا تامين اجتماعي با توجه به اينكه بيمه آتيه‌سازان حافظ خدماتي كه به بازنشستگان ارايه مي‌دهد مورد قبول آنها نيست هر دوره با همين شركت قراردادش را تمديد مي‌كند و اين شركت است كه در مناقصه‌هاي برگزار شده تامين اجتماعي برنده شده و خدمات بيمه تكميلي بازنشستگان را به عهده مي‌گيرد.

مدت‌هاي زيادي است كه بازنشستگان از خدمات دريافتي بيمه تكميلي خود ابراز نارضايتي مي‌كنند. اين سوال هميشه مطرح بوده كه چرا تامين اجتماعي با توجه به اينكه بيمه آتيه‌سازان حافظ خدماتي كه به بازنشستگان ارايه مي‌دهد مورد قبول آنها نيست هر دوره با همين شركت قراردادش را تمديد مي‌كند و اين شركت است كه در مناقصه‌هاي برگزار شده تامين اجتماعي برنده شده و خدمات بيمه تكميلي بازنشستگان را به عهده مي‌گيرد. البته در اين بين هيچ‌وقت سازمان تامين اجتماعي در رابطه با چرايي اصرار اين سازمان به تمديد قرار داد با بيمه آتيه‌سازان حافظ توضيحي ارايه نداده است. اما حالا در نشست خبري كه مديرعامل اين شركت برگزار كرده به بدهي 4 هزار و 700 ميليارد توماني سازمان تامين اجتماعي به اين شركت خبرداده است. بدهي كه البته مبلغ آن در مورد صندوق بازنشستگي كشوري هم كه با اين شركت طرف قرار داد است نيز به بيش از يك هزار و 700 ميليارد تومان مي‌رسد. سوال اينجاست كه وقتي چنين بدهي‌هاي كلاني به اين شركت از سوي سازمان تامين اجتماعي و صندوق بازنشستگي كشوري تحميل مي‌شود قطعا در نوع خدماتي كه به بازنشستگان ارايه مي‌شود و كيفيت اين خدمات تاثير خواهد داشت.

 

گلايه‌هاي بازنشستگان از بيمه تكميلي

بسياري از بازنشستگان بارها و بارها از عدم همكاري بيمه‌هاي تكميلي در پرداخت هزينه‌هاي درماني گلايه كرده‌اند. مساله‌اي كه باعث شده بسياري از اين افراد حتي مجبور به ترك درمان شوند، چرا كه نه توان پرداخت هزينه‌ها را دارند و نه بيمه تكميلي هزينه‌هاي درماني آنها را در بازه زماني مشخص پرداخت مي‌كند تا آنها بتوانند با خيال راحت از خدمات درماني استفاده كنند. البته در اين شرايط هيچ‌گاه بيمه تامين اجتماعي دليل اين بدقولي‌ها و بي‌برنامگي‌هاي شركت آتيه‌سازان حافظ در پرداخت هزينه‌هاي درماني بازنشستگان را اعلام نكرده اما نكته اينجاست كه در تمام اين سال‌هايي كه بيمه تكميلي بازنشستگان در اختيار شركت آتيه‌سازان حافظ بوده اين افراد از خدماتي كه به آنها ارايه مي‌شود، ناراضي هستند. حالا اما شايد بتوان ريشه اين نارضايتي را در بدحسابي‌هاي تامين اجتماعي براي پرداخت بدهي‌هاي اين سازمان پيدا كرد. همان بدحسابي‌هايي كه البته دولت در مورد صندوق تامين اجتماعي دارد و باعث شده تا اين سازمان براي همسان‌سازي حقوق بازنشستگان نيز با مشكل مواجه شود.

 

بدهي 4 هزار و 700 ميليارد توماني  تامين اجتماعي

مديرعامل شركت آتيه‌سازان حافظ از بدهي ۱۷۰۰ ميليارد توماني صندوق بازنشستگي كشوري و بدهي ۴۷۰۰ ميليارد توماني تامين اجتماعي به اين شركت خبر داد. عليرضا نمازي در نشستي خبري با اصحاب رسانه، با بيان اينكه شركت آتيه‌سازان حافظ در عرصه بيمه تكميلي درمان حوزه سلامت فعال است، گفت: شركت آتيه‌سازان حافظ دو اصل مهم سازمان بيمه سلامت را پيگيري مي‌كند.

او با تاكيد بر اينكه شركت آتيه‌سازان حافظ يكي از بزرگ‌ترين شركت‌هاي فعال در حوزه بيمه تكميلي درمان است، گفت: در حال حاضر شركت آتيه‌سازان حافظ، ۹۷۰۰ شركاي كاري اعم از مراكز درماني، مراكز سرپايي، بستري و... دارد و افرادي كه تحت پوشش بيمه تكميلي آتيه‌سازان حافظ هستند مي‌توانند از اين مراكز استفاده كنند.

مديرعامل شركت آتيه‌سازان حافظ با بيان اينكه بيشتر قراردادهاي اين شركت با كانون‌هاي بازنشستگي و سازمان تامين اجتماعي است، تصريح كرد: بازنشستگان افرادي هستند كه ريسك هزينه‌هاي درمان آنها بالاست و انجام كارهاي اين افراد، نيازمند شبكه جامع و بزرگي است تا بتوان خدمات مورد نياز اين افراد تامين و خدمات خوبي به آنها ارايه شود.

5 ميليون بازنشسته تحت پوشش
بيمه آتيه‌سازان

او ادامه داد: در حال حاضر در صندوق تامين اجتماعي براي ۵ ميليون بازنشسته قرارداد داريم كه با كانون عالي بازنشستگان تامين اجتماعي تا پايان آبان ماه اين قرارداد ادامه دارد. همچنين با كانون‌هاي بازنشستگان فرهنگيان و صندوق بازنشستگي كشوري به صورت بيمه اكمل قرارداد داريم. با صندوق بازنشستگي فولاد، ذوب آهن اصفهان و با ادارات مختلفي قرارداد داريم كه در حال ارايه خدمت به افراد طرف قرارداد هستيم.

نمازي با تاكيد بر اينكه بيمه تكميلي، يكي از بيمه‌هايي است كه در حوزه سلامت افراد مي‌تواند با توجه به شرايط اقتصادي تاثيرگذار باشد، افزود: لازم است اين بيمه تقويت شود تا افراد غير از بيماري، دغدغه ديگري نداشته باشند. با حمايت‌هاي بيمه سلامت و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي تمام سعي ما اين است كه بتوانيم خدمات خوبي را با كيفيت لازم به بيمه‌شدگان ارايه دهيم.

او با اشاره به اينكه عملكرد سال گذشته شركت آتيه‌سازان حافظ، نشان از رضايتمندي نسبي در اقدام به تعهدات دارد، گفت: بحث نارضايتي‌ها به نوع قرارداد و بسته و نوع خدمتي كه خريداري شده برمي‌گردد. شايد برخي افراد از نوع خدمتي كه ارايه شده ناراضي باشند و اين مربوط به شركت نيست و شركت آتيه‌سازان حافظ براساس درخواست‌هايي كه درخصوص تعهدات و خريد خدمات دارد براساس همان، خدمات خود را ارايه مي‌كند. هر دستگاه و ارگان نوع خدمت خود را درخواست مي‌دهد، براساس آن مبلغ تعيين و خدمات به آنها ارايه مي‌شود.

مديرعامل شركت آتيه‌سازان حافظ با بيان اينكه تمام تلاش ما اين است كه با حداقل هزينه‌ها بهترين كيفيت را ارايه دهيم، به ارايه خدمات آنلاين و دسترسي راحت مردم به خدمات شركت اشاره و تصريح كرد: افراد مي‌توانند بدون مراجعه به شعب، با اتصال به سيستم، خدمات خود را دريافت كنند. آنلاين شدن رسيدگي به اسناد و عمل تعهدات و رسيدگي به اسناد از ديگر اقدامات اخير شركت بوده است.

او اعلام كرد كه عمل به تعهدات در كل كشور را به ۹۶ درصد رسانده‌ايم و افراد به محض ارايه پرونده‌هاي خود، اسنادشان رسيدگي مي‌شود تا دچار سردرگمي و تاخير در پرداخت‌ها و دريافت هزينه‌ها نشوند.

 

چالش‌هاي تامين اعتبار و پرداخت مالي

نمازي، عمل به تعهدات طرف‌هاي مقابل شركت را يكي از مسائل چالشي مطرح كرد كه در تامين اعتبار و پرداخت مالي با تاخير مواجه هستند كه درنهايت اين موضوع براي شركت آتيه‌سازان حافظ در عمل به تعهدات و رضايتمندي، موجب نارضايتي مي‌شود.

مديرعامل شركت آتيه‌سازان حافظ در بخش ديگري از سخنان خود در خصوص صندوق بازنشستگي كشوري نيز توضيح داد: سال گذشته، قرارداد صندوق بازنشستگي كشوري به صورت كارمزدي و حق‌العمل كاري بود كه عدم عملكرد صحيح و درست صندوق بازنشستگي كشوري موجب شد امسال به دنبال اين موضوع نباشيم، زيرا هزينه‌هاي زياد اقتصادي و مادي و معنوي به شركت وارد كرد. تاكنون صندوق بازنشستگي كشوري بالغ بر ۱۷۰۰ ميليارد تومان از مانده سال گذشته به ما بدهكار است و پيگير دريافت اين مبلغ هستيم. صندوق بازنشستگي مبلغ هنگفتي را بابت خدمات سال گذشته و دو ماه ابتدايي امسال به شركت آتيه‌سازان حافظ بدهكار است.

او تصريح كرد: در حال حاضر شركت مشكل خاصي ندارد غير از احصاي برخي طلب‌هايي كه از دستگاه‌ها و ارگان‌هاي مختلف داريم تا شركاي كاري خود را راضي كنيم. مديرعامل شركت آتيه‌سازان حافظ درخصوص صندوق تامين اجتماعي نيز تصريح كرد: در صندوق تامين اجتماعي با تاخير پرداخت سازمان تامين اجتماعي مواجه هستيم و براساس قرارداد هرماه بايد هزينه پرداختي بيمه تكميلي را به شركت پرداخت كنند كه اخيرا براي تيرماه را پرداخت كرده‌اند. اكنون اين سازمان حدود ۴۷۰۰ ميلياردتومان به شركت بدهكار است. با اين وجود خسارت مستقيم بازنشستگان تامين اجتماعي را تا پايان مردادماه پرداخت كرده‌ايم.‌

 

نبايد حوزه سلامت را گران كنيم

نمازي در ادامه با اشاره به اهميت حوزه اجتماعي تصريح كرد: عملكرد در حوزه اجتماعي بسيار مهم است كه وزارت بهداشت و بيمه سلامت و به تبع ما در آن زمينه فعاليت مي‌كنيم، ديدگاه ما براساس رسالتي كه داريم براي سود نيست و با كمترين هزينه خدمات بهتري را به مردم بدهيم. نبايد بگذاريم حوزه سلامت گران شود، تعرفه جزو چالش‌هايي است كه مراكز درماني از آن ناراضي هستند و تلاش كرديم كه مردم هزينه از جيب خود پرداخت نكنند، چرا كه افرادي كه نيازمند خدمات سلامت هستند بازنشستگان و افرادي ريسك پذير هستند و ارايه خدمات به آنها بار بزرگي را از دوش دولت بر مي‌دارد.

نمازي در ادامه با اشاره به اينكه پرداخت هزينه‌ها به دو صورت است، گفت: در مراكزي كه با آنها قرارداد داريم، افراد با مراجعه به مركز خدمت مي‌گيرند و مركز از ما طلبكار مي‌شود، اما در مراكزي كه قرارداد نداريم و افراد به آن مراجعه و خدمت مي‌گيرند بايد مبلغ را خودشان پرداخت كنند و آن مبلغ را با مستندات به ما ارايه كنند كه پس از بررسي و برحسب تعرفه‌هاي موجود و نوع قرارداد، هزينه‌ها را به آنها پرداخت مي‌كنيم. پرداخت اين هزينه‌ها در قرارداد ۲۰ روزه است، اما عدم پرداخت تامين اجتماعي موجب تاخير مي‌شود.

نمازي با بيان اينكه از سال ۱۴۰۰ وزارت آموزش و پرورش به شركت ۳۵۰ ميليارد بدهكار است، گفت: اين موانع موجب مي‌شود كه در ارايه خدمت به مردم دچار چالش شويم. تمام سعي ما اين است كه اولين پرداختي را به بازنشستگان داشته باشيم. به نظرمي‌رسد با تغييرات سازمان تامين اجتماعي و حضور مديرعامل جديد اين موانع برطرف خواهد شد.