پاسخ توانیر به گزارش «تعادل»

۱۴۰۳/۰۷/۲۹ - ۰۱:۰۹:۱۸
|
کد خبر: ۳۲۳۴۱۸

پيرو انتشار خبري با عنوان «مانع دايمي افت توليد» در مورخ 18 مهر 1403 آن روزنامه، پاسخ شركت توانير به شرح ذيل ارسال مي‌باشد خواهشمند است حسب ماده ۲۳ فصل ششم قانون مطبوعات كشور دستور فرماييد پاسخ ارسالي را در همان بخش به منظور آگاهي خوانندگان و عموم مردم با تيتر ذيل درج و انتشار يابد.

مدير مسوول محترم روزنامه تعادل

با سلام و احترام

پيرو انتشار خبري با عنوان «مانع دايمي افت توليد» در مورخ 18 مهر 1403 آن روزنامه، پاسخ شركت توانير به شرح ذيل ارسال مي‌باشد خواهشمند است حسب ماده ۲۳ فصل ششم قانون مطبوعات كشور دستور فرماييد پاسخ ارسالي را در همان بخش به منظور آگاهي خوانندگان و عموم مردم با تيتر ذيل درج و انتشار يابد.

وقتي ديواري كوتاه‌تر از ديوار صنعت برق نيست/ هدررفت انرژي در صنايع از عوامل مهم ناترازي برق

17مرداد 1403، اوج مصرف برق به عدد 79 هزار و 872 مگاوات رسيد تا ركوردي بي‌سابقه از اوج مصرف در صنعت برق ثبت شود؛ ركوردي كه سبب شد شاخص اوج بار ايران در ميان 140 كشوري دسترسي به برق در آنها بيش از 90 درصد است، از 130 كشور بيشتر باشد. اين آمار حكايت از آن دارد كه به رغم گرماي بي‌سابقه در كشور، برق به‌صورت حداكثري در تابستان تامين شده است اما آنچه كه سبب مي‌شود اين ميزان توليد پاسخگوي نياز كشور نباشد استفاده غيراصولي از كولرهاي گازي در مناطق معتدل و سرد و مهم‌تر از آن صنايع هستند كه با فناوري قديمي، انرژي را به هدر مي‌دهند. درحالي از برق به عنوان مانع دايمي رشد صنايع ياد مي‌شود كه اين خود صنايع هستند كه با هدررفت انرژي به مانعي بزرگ براي توسعه صنعت برق تبديل شده‌اند؛ به قول قديمي‌ها كاش صاحبان صنايع يك سوزن به خودشان مي‌زدند، يك جوالدوز به صنعت برق. تا جايي بهره‌گيري از تجهيزات با راندمان پايين و هدررفت انرژي در صنايع جدي شده كه براي رفع آن، ماده 4 قانون ‌مانع‌زدايي از توسعه صنعت برق پيش‌بيني شده است؛ بر اساس اين ماده، «صنايع انرژي بر با هماهنگي وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نيرو مكلفند، حداقل ۹۰۰۰ مگاوات نيروگاه حرارتي با بازدهي حداقل 55 درصد و ۱۰۰۰ مگاوات نيروگاه تجديدپذير و پاك تا پايان سال ۱۴۰۴ از محل منابع داخلي صنايع مذكور احداث كنند. در صورت عدم احداث، تأمين برق اين صنايع در شرايط كمبود برق، در اولويت طرح‌هاي مديريت مصرف برق وزارت نيرو قرار مي‌گيرد»

با وجود هدررفت انرژي در صنايع، پيش‌بيني ماده 4 قانون ‌مانع‌زدايي از توسعه صنعت برق و همچنين افزايش 2 تا 3 درجه‌اي دماي هوا در تابستان 1403 كه استمرار و ماندگاري‌اش، مردم را كلافه كرده بود، صنعت برق در تابستان امسال همه تلاش خود را به كار گرفت و موفق شد برق صنايع را همانند سال گذشته تامين كند و برخلاف برخي ادعاها، برنامه مديريت مصرف براي شهرك‌هاي صنعتي به صورت «يك روز در هفته» اجرا شد كه در آن مشتركان مي‌توانستند بار اين يك روز را در روزهاي تعطيل جبران كنند، حتي در يك بازه زماني محدود كه ناترازي بسيار زياد شد به برنامه يك روز و يك نيم روز شهرك‌هاي صنعتي، فقط يك نيم روز اضافه شد.

افزون بر همه اين موارد، گزارش توليد فروردين صنايع در سال 1403 نشان مي‌دهد كه 7 كارخانه از 10 صنعت برتر بورسي ايران در مجموع نسبت به فروردين پارسال كاهش توليد داشته‌اند. فولاد هرمزگان و ذوب‌آهن اصفهان به ترتيب با 25.3 درصد و 24.6 درصد كاهش صدرنشين سقوط توليد در فروردين امسال نسبت به پارسال هستند.

سيددانيال آل‌هاشم استاد دانشگاه نيز در گزارشي كه خبرگزاري فارس در تاريخ 23 ارديبهشت 1403 در اين زمينه منتشر كرد، گفته است كه فروردين‌ماه، صنايع ايران نه محدوديت برق دارند و نه گاز اما باز هم شاهد كاهش سنگين توليد هستيم، اين يعني صنايع كشور عوامل اصلي كاهش توليد از جمله ركود بازار را پشت مساله برق و گاز پنهان كرده‌اند. همچنين در كنار ركورد بازار؛ «نوسانات قيمتي نهاده‌ها»، «كمبود نقدينگي» و «تسويه نشدن بدهي‌ها» از مشكلاتي است كه صنايع با آن دست و پنجه نرم مي‌كنند. به نظر مي‌رسد صاحبان صنايع با علم به همه اين مشكلات، ديواري كوتاه‌تر از صنعت برق پيدا نكرده‌اند تا ركودشان را به گردن آن بيندازند، اين درحالي است كه حتي درصورت رفع ناترازي برق، هر كدام از مشكلات ياد شده به تنهايي مي‌توانند نقش تعيين‌كننده‌اي در ركود داشته باشند.