عرضه خودرو در بورس بهترين راهكار شرايط موجود

۱۴۰۳/۰۷/۳۰ - ۰۰:۱۷:۴۶
|
کد خبر: ۳۲۳۴۸۷

بازار| احمد نعمت‌بخش، دبير انجمن خودروسازان ايران ضمن انتقاد از قيمت‌گذاري دستوري خودرو، توضيح داد: قيمت‌گذاري دستوري باعث شده سالانه هزاران ميليارد تومان ضرر و زيان نصيب خودروسازان شود، اين در حالي است كه قيمت خودرو در بازار آزاد بسيار بالاست و فروش به صورت لاتاري انجام و منابع آن به جيب دلالان مي‌رود.

بازار| احمد نعمت‌بخش، دبير انجمن خودروسازان ايران ضمن انتقاد از قيمت‌گذاري دستوري خودرو، توضيح داد: قيمت‌گذاري دستوري باعث شده سالانه هزاران ميليارد تومان ضرر و زيان نصيب خودروسازان شود، اين در حالي است كه قيمت خودرو در بازار آزاد بسيار بالاست و فروش به صورت لاتاري انجام و منابع آن به جيب دلالان مي‌رود. او تاكيد كرد: متاسفانه سركوب مالي قيمت خودرو و جلوگيري از افزايش قيمت خودرو منجر به شكل‌گيري لاتاري خودرو شده است. اگر مي‌خواهيم مسير صنعت خودرو اصلاح شود، بايد ضمن آزادسازي قيمت، قيمت‌گذاري دستوري را به‌طور كامل از اين صنعت حذف كنيم. اين مسوول گفت: به ازاي هر ۱۰۰ خودرويي كه در لاتاري فروخته مي‌شود شايد حدود ۲۰ درصد سود نصيب مردم عادي و ۸۰ درصد سود نصيب سرمايه‌گذاران و دلالان مي‌شود. دبير انجمن خودروسازان ايران اعلام كرد: فروش خودرو به صورت لاتاري باعث شده رقم بدهي خودروسازان به قطعه‌سازان از ۱۰۰ همت فراتر برود. نعمت‌بخش گفت: در روزهاي آينده انجمن خودروسازان ايران در نامه‌اي به رييس سازمان بورس و اوراق بهادار، درخواست تشكيل جلسه‌اي مشترك، به منظور بررسي منافع عرضه خودرو در بورس كالا براي سهامداران ايران خودرو و سايپا و خريداران خودرو، را ارائه مي‌دهد. نعمت بخش تاكيد كرد: ضرر و زيان‌هاي ناشي از قيمت‌گذاري دستوري باعث شده آن‌طور كه بايد روي كيفيت توليد خودرو اقدامي نشود و در نتيجه خريداران هم از خودروهاي توليد شده هميشه ناراضي باشند و از طرفي سهامداران ايران خودرو و سايپا  هم  سال‌هاي  زياد  سودي  نبرند.

او با اشاره به نامه‌اي كه انجمن خودروسازان براي محمدرضا عارف، معاون اول رييس‌جمهور، ارسال كرده، توضيح داد: در اين نامه تاكيد شده؛ پس از گذشت ۱۸ تا ۱۹ ماه از ثابت نگه داشتن قيمت خودرو، اگر مي‌خواهيم ۴۰ ميليون سهامدار ايران خودرو و سايپا ديگر با ضرر و زيان مواجه نباشند، بهتر است موافقت خود  را  با  افزايش  قيمت  خودرو  اعلام  كنند.

نعمت بخش ادامه داد: با توجه به شرايط موجود، به نظر مي‌رسد بهترين روش، عرضه خودرو در بورس كالا است. دبير انجمن خودروسازان تاكيد كرد: قيمت‌هايي كه در بورس كالا براي خودروها كشف مي‌شود، هم به نفع مصرف‌كننده است و هم به نفع خودروساز، چون اين نرخ‌ها نسبت به بازار، پايين‌تر ثبت مي‌شود و در اين مسير خودروسازان ضرر نمي‌كنند و از سوي ديگر از نرخ بازار آزاد هم بسيار پايين‌تر است كه مصرف‌كننده هم از محل آن منتفع مي‌شود. او اعلام كرد: عرضه خودرو در بورس كالا به نفع اقتصاد ملي، سهامداران و هچنين به نفع خريداران خودرو است و بورس را به سمت مثبت شدن سوق مي‌دهد و با اين اتفاق، خودروساز به جاي ضرر و زيان، سود كرده و روي كيفيت، توسعه محصول و  محصولات جديدتر  كار  مي‌كند.