با «سی‌ان‌جی» ناترازي بنزين جبران مي‌شود

۱۴۰۳/۰۸/۰۱ - ۰۱:۰۲:۳۷
|
کد خبر: ۳۲۳۵۸۳

تنوع سبد سوختي يكي از راهكارهايي است كه مي‌تواند در كاهش ناترازي بنزين نقش مهمي ايفا كند و متأسفانه سهم سي ان جي‌ در اين سبد سوختي از اقبال چنداني هم برخوردار نيست.

تنوع سبد سوختي يكي از راهكارهايي است كه مي‌تواند در كاهش ناترازي بنزين نقش مهمي ايفا كند و متأسفانه سهم سي ان جي‌ در اين سبد سوختي از اقبال چنداني هم برخوردار نيست.

به گزارش مهر، تنوع سبد سوختي يكي از راهكارهايي است كه مي‌تواند در كاهش ناترازي بنزين نقش مهمي ايفا كند و متأسفانه سهم سي ان جي در اين سبد سوختي از اقبال چنداني هم برخوردار نيست به‌طوري كه توان توليد و عرضه حداقل ۴۵ ميليون متر مكعب سي ان جي را در روز دارند كه به دليل عدم تقاضا تقريباً نيمي از اين ظرفيت يعني ۲۰ ميليون متر مكعب مورد استفاده قرار مي‌گيرد. چند سالي است كه كارشناسان انرژي مي‌گويند سريع‌ترين و بهترين راه براي از بين بردن ناترازي بنزين جايگزيني سوخت سي‌ان جي است، اگرچه دنيا به سمت خودروهاي برقي مي‌رود اما در كشور ما جايگزيني خودروهاي برقي نياز به برنامه بلندمدت دارد . حتي چندي پيش محسن جوهري رييس هيات‌مديره انجمن CNG در در رابطه با اين موضوع به خبرنگار مهر گفت: راهكار سريع جبران ناترازي بنزين جايگزيني سوخت سي ان جي است كه در حال حاضر بدون نياز به سرمايه‌گذاري مجدد، پتانسيل توليد و عرضه روزانه حداقل ۲۰ ميليون متر مكعب مازاد بر ظرفيت فعلي عرضه در كشور وجود دارد. محمدصادق عظيمي‌فر مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي هم صحه بر اين موضوع گذاشته و گفته است، ۴۵ درصد از ظرفيت جايگاه‌هاي سي‌ان‌جي سراسر كشور مورد استفاده قرار نمي‌گيرد. همچنين كاهش مصرف روزانه اين سوخت پاك در سال‌هاي اخير از ۲۴ ميليون مترمكعب به ۱۹ ميليون مترمكعب رسيده است.

به گفته مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي افزايش سطح پوشش جايگاه‌هاي سي‌ان‌جي به ويژه در كلان‌شهرها و جنوب‌شرق كشور با تمركز بر احداث جايگاه‌هاي سيار و نيز كوچك مقياس، توجه به اقتصاد جايگاه‌داران از طريق ايجاد تناسب در كارمزد حق‌العمل با هزينه‌هاي جاري و نگهداري جايگاه، ارايه خدمات مستمر، تأمين و نوسازي تجهيزات با سازوكارهاي حمايتي و همچنين پايش و بررسي دوره‌اي تجهيزات، علاوه بر افزايش اقبال مصرف‌كنندگان، توسعه و عرضه پايدار اين سوخت پاك را تضمين كنيم. خودروهاي غير استاندارد را مي‌توان متهم رديف اول ناترازي بنزين در نظر گرفت چرا كه تقريباً مصرف بنزين در كشور ما ۲ تا ۳ برابر ساير كشور‌هاست كه علاوه بر آلودگي هوا بر ناترازي بنزين نيز دامن زده است، مهرجو نيز با انتقاد از استاندارد نبودن خودروهاي داخلي تصريح كرد: در بازار داخلي خودرو، انحصار چندجانبه وجود دارد؛ به گونه‌اي كه مردم را در مقابل چند انتخاب محدود و گران قرار داده‌ايم و انتظار داريم كه مردم رفتار اصلاح گرانه داشته باشند. رييس هيات‌مديره انجمن CNG در اين زمينه گفته بود: با توجه به قوانين و دستورالعمل‌هايي كه در اين زمينه وجود داشته است و خودروسازان موظف بودند درصد معيني از توليدات خود را به خودروهاي دوگانه سوز اختصاص دهند، متأسفانه شاهد بدعهدي آنها بوده‌ايم و سال ۹۸ مصوبه‌اي ابلاغ شد كه يك و نيم ميليون خودرو با حمايت دولت با استفاده از ماده ۱۲ قانون رفع موانع توليد، به صورت رايگان دوگانه سوز شوند كه به دليل مشكلات موجود تقريباً با شكست مواجه شد و نزديك به ۴۰۰ هزار دستگاه از اين طريق دوگانه سوز شدند. اگرچه محمدصادق عظيمي‌فر از زماني كه به عنوان مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي انتخاب شده است بر تنوع سبد سوختي تاكيد كرده است و روز گذشته در نشست هم‌انديشي فعالان صنعت سي‌ان‌جي بيان كرد: چالش‌ها و موانع متنوعي در امر توسعه صنعت سي‌ان‌جي وجود دارد كه از اين عوامل، مواردي نظير قيمت سي‌ان‌جي و بهينه‌نبودن سهميه تخصيص‌يافته به ناوگان خودرويي سبب شده است تا از منظر اقتصاد رفتاري، توسعه اين صنعت با كندي روبرو شود؛ نبود سهولت دسترسي به جايگاه‌ها به‌ويژه در كلان‌شهرها، متوقف‌شدن فرايند تبديل، توليد و نوسازي ناوگان دوگانه‌سوز از عوامل ديگري است كه سبب كاهش مصرف سي‌ان‌جي در كشور شده است. وي با اشاره به اينكه همه اين چالش‌ها اقتصاد بخش خصوصي فعال در اين صنعت را تحت شعاع قرار داده است، افزود: تلاش خواهيم كرد با رفع اين موانع از طريق ارتباط پيوسته با ذي‌نفعان و رايزني در سطوح مختلف حاكميتي، افزون بر اصلاح الگوي كسب‌وكار ذي‌نفعان، جذابيت سرمايه‌گذاري در اين بخش را براي سرمايه‌گذاران افزايش دهيم. معاون وزير نفت در امور پالايش و پخش تأكيد كرد: متنوع‌سازي سبد سوخت با استفاده از سي‌ان‌جي يكي از برنامه‌هاي اولويت‌دار در حوزه مديريت مصرف است كه در اين باره در يك ماه گذشته مطالعه مفصلي به منظور احصاي وضع موجود و نيز عارضه‌يابي آن انجام شده و برنامه توسعه‌اي افق كوتاه‌مدت تا بلندمدت آن نيز تدوين شده است. در ۵ ماهه ابتدايي سال جاري ۶ ميليارد دلار هزينه واردات بنزين شده است يعني معادل يك پنجم درآمد ارزي كشور، يكي از راه‌هاي برون رفت از اين وضعيت توسعه سي‌ان جي است كه به گفته كارشناسان مي‌تواند جايگزين ۲۵ ميليون متر مكعب مصرف بنزين شود و ناترازي آن را جبران كند بلكه خروج از خروج ارز و افزايش درآمدهاي نفتي نيز كاسته مي‌شود.

بر اساس اين گزارش، يكي از سريع‌ترين راه براي از بين بردن ناترازي بنزين جايگزيني سوخت سي ان جي است، چرا كه هم از لحاظ هزينه‌اي براي مردم مقرون به صرفه‌تر است و هم از لحاظ زير ساختي، زير ساخت‌هاي آن براي افزايش ظرفيت وجود دارد كه براي محقق شدن اين امر همكاري مردم و خودرو‌سازان لازم است.