عرضه خودرو در بورس كالا بازار سنتي را ساماندهي مي‌كند

۱۴۰۳/۰۸/۰۱ - ۰۱:۱۴:۰۱
|
کد خبر: ۳۲۳۵۹۵

علي بخشنده، كارشناس بورس كالا به مزاياي عرضه خودرو در بورس كالا اشاره و اعلام كرد: تعيين قيمت پايه و قرار گرفتن آن بر روي تابلوي معاملات، منافعي را براي توليدكننده و خريدار به همراه دارد كه به مرور مي‌تواند باعث رونق بازار و توليد خودرو شود.

علي بخشنده، كارشناس بورس كالا به مزاياي عرضه خودرو در بورس كالا اشاره و اعلام كرد: تعيين قيمت پايه و قرار گرفتن آن بر روي تابلوي معاملات، منافعي را براي توليدكننده و خريدار به همراه دارد كه به مرور مي‌تواند باعث رونق بازار و توليد خودرو شود. او به منافع عرضه خودرو در بورس كالا براي توليد‌كننده اشاره و اعلام كرد: قيمتي كه خودروساز به صورت دستوري دريافت مي‌كند كم‌تر از قيمت بازار است و مابه تفاوت ايجاد شده بين نرخ بازار و در كارخانه، نصيب دلالان مي‌شود. بخشنده گفت: با عرضه خودرو در بورس كالا و كشف قيمت‌ براساس عرضه و تقاضا، مابه‌التفاوت قيمت از بين مي‌رود و قيمت كشف شده به نرخ بازار نزديك خواهد شد.

مدير كالا و انرژي كارگزاري بانك خاورميانه اعلام كرد: به‌طور قطع، افزايش قيمت باعث مي‌شود تا قيمت فروش براي توليدكننده منصفانه شود و به‌طور حتم تعيين قيمت مابين نرخ بازار و پايه، سودي را براي مصرف‌كننده نيز به همراه خواهد داشت. او در ادامه به مزاياي عرضه خودرو در بورس كالا براي مصرف‌كننده تاكيد كرد و گفت: توليدكننده در بورس كالا تضاميني براي تحويل خودرو ارايه مي‌كند، با توجه به اين مساله اگر خودروساز در تحويل خودرو تاخير داشته باشد، بورس كالا به عنوان متولي اين بازار پيگير مي‌شود و از طريق رفع معضل ايجاد شده، به دريافت ضرر و زيان مشخص شده در قرارداد اقدام مي‌كند. بخشنده اعلام كرد: در شرايط فعلي و با توجه به نرخ ارز و تحريم‌ها، اين روش مي‌تواند ضمن سامان بخشيدن بازار سنتي خودرو، دست واسطه‌گران را كوتاه كند و توليدكننده و مصرف‌كننده از اين اقدام منتفع شوند. مدير كالا و انرژي كارگزاري بانك خاورميانه گفت: با عرضه خودرو در بورس كالا، قيمت‌ها رقابتي مي‌شوند و از اين مسير، سود معقولي نصيب توليدكننده و خريدار خواهد شد. او به الزام خودرو در بورس كالا در مقطع فعلي اشاره كرد و ادامه داد: ماهيت بورس‌هاي كالايي مربوط به مواد اوليه و واسطه‌اي است اما با ساز و كار در نظر گرفته شده در بازار فرعي، محصولات مصرفي مانند خودرو نيز مي‌توانند بنا بر  ضرورت  نياز جامعه  وارد  بورس كالا   شوند.