كاسبان تحريم شوراي عالي صادرات را تعطيل كردند

۱۴۰۳/۰۸/۰۱ - ۰۱:۳۲:۲۸
|
کد خبر: ۳۲۳۶۱۵

رييس كميسيون صادرات اتاق بازرگاني تبريز گفت: تشكيل دوباره شوراي عالي صادرات غيرنفتي وقتي مثمرثمر است كه مصوبات آن اجرا شود در غير اين صورت مانند شوراي گفت‌وگوي دولت و بخش خصوصي برگزاري آن تنها به هدررفت وقت حاضران مي‌انجامد.

رييس كميسيون صادرات اتاق بازرگاني تبريز گفت: تشكيل دوباره شوراي عالي صادرات غيرنفتي وقتي مثمرثمر است كه مصوبات آن اجرا شود در غير اين صورت مانند شوراي گفت‌وگوي دولت و بخش خصوصي برگزاري آن تنها به هدررفت وقت حاضران مي‌انجامد. سيديوسف حسيني، رييس كميسيون صادرات و مديريت واردات اتاق بازرگاني تبريز در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا بر لزوم تشكيل شوراي عالي صادرات غيرنفتي تاكيد كرد و اصرار وزير صمت بر احياي اين شورا را به‌جا دانست، وي در همين حال تصريح كرد كه تشكيل دوباره شورا وقتي مثمرثمر است كه آنچه در آن تصويب مي‌شود اجرا شود. حسيني افزود: اكنون شوراي گفت‌وگوي دولت و بخش خصوصي كه ماهانه با حضور فعالان بخش خصوصي و مسوولان دولتي برگزار مي‌شود اما وقتي مصوبات اين شورا اجرا نمي‌شود برگزاري آن تنها به هدررفت وقت حاضران مي‌انجامد و تاثيري در تسهيل شرايط صادركنندگان ندارد. با اين حال تشكيل اين نهاد اميدواري بازرگانان را به تسهيل شرايط تجارت بالا مي‌برد و صادرات جان مي‌گيرد اما واقعيتي اكنون وجود دارد اين است كه صادرات روز به روز در حال كاهش است و تا زماني كه پشت درهاي بسته براي تجارت كشور تصميم‌گيري مي‌شود شرايط تغييري نخواهد داشت. وي اظهار كرد: رياست شوراي عالي صادرات غيرنفتي با رييس‌جمهور است و در آن جمعي از وزيران و رييس بانك مركزي در كنار رييس اتاق بازرگاني ايران نيز حضور دارند اما پنج سال پيش كاسبان تحريم شرايطي را رقم زدند كه به تعطيلي اين شورا انجاميد و اكنون تشكيل دوباره اين شورا مي‌تواند نفوذ بخش خصوصي را بر سياست‌گذاري‌ها بالا ببرد، اين شورا همچنين محل چكش‌كاري مشكلات و واگذاري كار به كاردان است و تاكيد صريح وزير صمت بر احياي اين شورا مي‌تواند ضمانتي بر اجراي مصوبات باشد، ضمن اينكه مصوبات اين شورا در صورت لزوم در اختيار هيات وزيران قرار مي‌گيرد.

رييس كميسيون صادرات و مديريت واردات اتاق بازرگاني تبريز در ادامه گفت‌وگو از تك‌نرخي شدن ارز به عنوان حلال مشكلات صادركنندگان ياد كرد و گفت: بازرگانان به تعهدات ارزي خود پايبند هستند و هيچ ايراني نيست كه خواهان بازگرداندن ارز به كشور نباشد اما نحوه بازگشت آن نبايد به ضرردهي صادركننده بينجامد البته حل اين مشكلات كار سختي نيست اما اين كاسبان تحريم هستند كه بر سر راه‌حل مشكلات مانع‌تراشي مي‌كنند. وي اضافه كرد: دولتي‌ها اظهار مي‌كنند غير از ارز حاصل از صادرات منبعي براي تامين ارز موردنياز واردات ندارند آنها درست مي‌گويند اما ارز موردنياز واردات را به چه قيمتي از صادركننده دريافت مي‌كنند؟ حسيني خاطرنشان كرد: اين رويه اشتباه به بيش‌اظهاري و كم‌اظهاري واردكنندگان و صادركنندگان انجاميده و صادركنندگان شناسنامه‌دار را به خروج از عرصه صادرات سوق داده است؛ من رييس كميسيون صادرات اتاق بازرگاني تبريز هستم و در جلساتي كه در اتاق تبريز برگزار مي‌شود خيلي‌ از حاضرين را نمي‌شناسم، اين تعدد افراد برآمده از افزايش صدور كارت‌هاي بازرگاني است و اين افزايش شمار بازرگانان در شرايطي اتفاق افتاده كه صادرات ما نسبت به واردات كمتر و تراز تجاري منفي شده است.