ايراني‌ها ۱،۵ برابر مردم دنيا روغن و شكر مصرف مي‌كنند

۱۴۰۳/۰۸/۰۱ - ۰۱:۳۲:۵۵
|
کد خبر: ۳۲۳۶۱۶

«اخلاق كشاورزي در مصرف هم رعايت نمي‌شود، ايراني‌ها ۱.۵ برابر كشور‌هاي ديگر روغن و شكر مصرف مي‌كنند كه علاوه بر ضرر‌هاي جبران‌ناپذير براي سلامتي خودشان مثل ديابت و تصلب شرايين به اقتصاد كشور هم ضربه مي‌زنند.

«اخلاق كشاورزي در مصرف هم رعايت نمي‌شود، ايراني‌ها ۱.۵ برابر كشور‌هاي ديگر روغن و شكر مصرف مي‌كنند كه علاوه بر ضرر‌هاي جبران‌ناپذير براي سلامتي خودشان مثل ديابت و تصلب شرايين به اقتصاد كشور هم ضربه مي‌زنند. حدود يك سوم توليد غذاي ما هدر رفته و به هدف توليد خود نمي‌رسد. حدود يك سوم شكر و ۹۰ درصد روغن را وارد مي‌كنيم، اما با بررسي الگوي مصرف مي‌بينيم كه بيش از ۱.۵ برابر سند ملي امنيت غذايي را مصرف مي‌كنيم.» وزير جهاد كشاورزي با بيان اينكه اخلاق در مصرف محصولات كشاورزي رعايت نشده است گفت كه حدود يك سوم شكر و ۹۰ درصد روغن را وارد مي‌كنيم، اما با بررسي الگوي مصرف مي‌بينيم كه بيش از ۱.۵ برابر سند ملي امنيت غذايي را مصرف مي‌كنيم.

به گزارش فارس؛ وزير جهاد كشاورزي در مراسم اولين همايش ملي اخلاق در كشاورزي و غذا درباره اهميت اخلاق در كشاورزي به سخناني از پيامبران و امامان اشاره كرد و گفت كه اخلاق شامل عدالت و كرامت است و پيامبر اكرم (ص) مي‌فرمايد كه من براي مكارم اخلاق مبعوث شدم يا مولا علي (ع) مي‌فرمايد كه اگر نبود ترس از جهنم و شوق بهشت من مكارم اخلاق را باز پي مي‌گرفتم.

نوري گفت كه در عرصه كشاورزي هم اخلاق بسيار مهم است و فرهنگ، اقتصاد، معيشت و امنيت را در بر مي‌گيرد و عرصه وسيعي است كه پرداختن به نظامات اخلاقي در اين حوزه از ضروريات است و بايد كاملا رعايت شود.

وزير جهاد كشاورزي افزود كه در يك جامعه كشاورزي اگر مي‌خواهيم بدانيم كه اخلاق رعايت شده است يا نه بايد به توسعه پايدار و آسيب‌هاي زيست محيطي آن نگاه كنيم، برخورد با خاك يا آب بسيار مهم است و قطعا درباره مصرف آب غير اخلاقي برخورد كرده‌ايم و تغييرات آب وهوايي و اقليم هم نشانگر اين موضوع است.

نوري افزود كه طبق فرمايشات قرآن هيچ ذره‌اي در اين دنيا عبث خلق نشده و هر كدام كاري انجام مي‌دهند بنابراين بايد ارزش اين مخلوقات خداوندي حفظ شود.

وزير جهاد كشاورزي در پايان تصريح كرد كه حتي با رعايت اخلاق مي‌توان جلوي بسياري از دورريزهاي كشاورزي و فساد غذايي را گرفت و حتي با رعايت اخلاق در مصرف آب ضريب امنيت غذايي را افزايش داد.

طبق آمار سازمان خواروبار كشاورزي ملل متحد سالانه بيش از ۳۵ درصد مواد غذايي در جهان قبل از رسيدن به سفره مردم از دست مي‌رود.

وزير جهاد كشاورزي همچنين گفت كه اخلاق كشاورزي در مصرف هم رعايت نمي‌شود ايراني‌ها ۱.۵ برابر كشورهاي ديگر روغن و شكر مصرف مي‌كنند كه علاوه بر ضررهاي جبران‌ناپذير براي سلامتي خودشان مثل ديابت و تصلب شرايين به اقتصاد كشور هم ضربه مي‌زنند.

به گفته وزير جهاد كشاورزي حدود يك سوم توليد غذاي ما هدر رفته و به هدف توليد خود نمي‌رسد؛ به همين جهت بايستي فرهنگ مصرف درست را بر اساس اخلاق تدوين كرده و گسترش دهيم.

وي افزود كه حدود يك سوم شكر و ۹۰ درصد روغن را وارد مي‌كنيم، اما با بررسي الگوي مصرف مي‌بينيم كه بيش از ۱.۵ برابر سند ملي امنيت غذايي را مصرف مي‌كنيم.

وي تاكيد كرد كه هشدارهايي كه از طبيعت دريافت مي‌كنيم حاكي از اين است كه اخلاق در توليدات كشاورزي و نحوه مقابله با آب و خاك هم رعايت نشده است.