از   فرسودگي   بيمارستان‌ها   تا  كمبود كادر   درمان
گزارش نشست خبري رييس دانشگاه‌هاي علوم پزشكي

از فرسودگي بيمارستان‌ها تا كمبود كادر درمان

۱۴۰۳/۰۸/۰۱ - ۰۱:۳۴:۳۶
|
کد خبر: ۳۲۳۶۱۷

اگر بخواهيم واقع بينانه به وضعيت بيمارستان‌ها از زواياي مختلف نگاه كنيم مي‌بينيم كه بیشتر بيمارستان‌هاي كشور به خصوص بيمارستان‌هاي مربوط به دانشكده‌هاي علوم پزشكي وضعيت خوبي ندارند.

گلي ماندگار|

اگر بخواهيم واقع بينانه به وضعيت بيمارستان‌ها از زواياي مختلف نگاه كنيم مي‌بينيم كه بیشتر بيمارستان‌هاي كشور به خصوص بيمارستان‌هاي مربوط به دانشكده‌هاي علوم پزشكي وضعيت خوبي ندارند. اين بيمارستان‌ها با كمبودهاي بسياري دست و پنجه رم مي‌كنند. نبود پزشك متخصص، نبود پرستار و البته نبود تخت به ميزان كافي براي بستري كردن بيماران و بسته شدن برخي از بخش‌هاي بيمارستاني به دليل كمبود غير قابل كنترل كادر درمان در بيمارستان‌ها. در واقع بر خلاف آن چيزي كه مسوولان سعي دارند در سخنراني‌هاي خود نشان دهند حال حوزه بهداشت ودرمان اصلا خوب نيست. اما اين روزها بايد فرسودگي ساختمان بيمارستان‌ها را هم به جمع مشكلات آن اضافه كرد. بيمارستان‌هايي كه اكثر آنها قدمت ساختمان‌شان به بيش از 40 تا 70 سال مي‌رسد و البته در تمام اين سال‌ها هيچ تلاشي براي مقاوم‌سازي آنها صورت نگرفته و مسوولان اين بيمارستان‌ها در بیشتر مواقع از كنار هشدارهايي كه در اين رابطه به آنها داده شده، بي‌تفاوت گذشته‌اند. البته فقط اين بيمارستان‌هاي فرسوده نيستند كه در معرض خطر قرار دارند بلكه چندين اتفاق رخ داده طي سال‌هاي اخير براي مراكز درماني كه اتفاقا سازه آنها از قدمت زيادي هم برخوردار نبوده دچار اتفاقاتي مرگبار شده‌اند كه نشان مي‌دهد مساله فقط فرسودگي ساختمان‌ها نيست بلكه غيراستاندارد ساختن ساختمان‌ها نيز به نوبه خود مي‌تواند خطري بالقوه براي جان بيماران و افراد شاغل در اين بيمارستان‌ها باشد. از سوي ديگر كمبود پرستار، نارضايتي رزيدنت‌هاي پزشكي از شرايط كاري شان در بيمارستان‌ها و البته نبود پزشك متخصص در بیشتر بيمارستان‌هاي دولتي از ديگر مشكلاتي است كه حوزه بهداشت و درمان سال‌هاست با آن مواجه بوده و هيچگاه به‌طور ريشه‌اي براي رفع اين مشكلات اقدامي صورت نگرفته است. در نشست خبري سرپرست دانشگاه‌هاي علوم پزشكي ايران اين مسائل تك به تك مورد بررسي قرار گرفت. اما حرف زدن از اقداماتي كه قرار است انجام شود بسيار راحت‌تر از اجرايي كردن آنهاست. حال بايد ديد آنچه در اين نشست خبري عنوان شد آيا به مرحله اجرا در مي‌آيد یا نه؟

 

غفلت تبعات جبران‌ناپذيري دارد

دكتر نادر توكلي، سرپرست دانشگاه علوم پزشكي ايران مورد بررسي قرار گرفت. او با بيان اينكه دانشگاه علوم پزشكي ايران به عنوان يكي از دانشگاه‌هاي شاخص و پيشرو در سطح كشور در حوزه‌هاي خدمتي بهداشت، درمان، دارو و غذا و همچنين در مباحث آموزشي، پژوهشي، بين‌المللي‌سازي و ارتقاي علمي و حركت در مرزهاي دانشي فعاليت مي‌كند و غفلت از هر كدام از اين بخش‌ها مي‌تواند تبعات جبران‌ناپذيري را به دنبال داشته باشد. دكتر تولكي با اشاره به تدوين برنامه استراتژيك اين دانشگاه در سال گذشته و مشخص شدن اهداف راهبردي و پيگيري آن در دوره جديدگفت: در عين حال با توجه به حضور دكتر پزشكيان به عنوان يكي از چهره‌هاي شاخص حوزه سلامت در رأس دولت، موضوع عدالت‌محوري، توجه به مناطق كم‌برخوردار، تأمين منابع و نيروي انساني و همچنين اجراي طرح پزشك خانواده از اولويت‌هاي وزارت بهداشت و متعاقبا دانشگاه علوم پزشكي ايران است.

 

رسيدگي به مشكلات بايد اولويت ما باشد

او با اشاره به اينكه دانشگاه علوم پزشكي ايران بيش از 1100 عضو هيات علمي دارد، نيروي انساني و دانشجويان رشته‌هاي علوم پزشكي در مقاطع مختلف از سرمايه‌هاي ارزشمند دانشگاه هستند و بايد به آنها توجه شود و در همين دوره دانشجويي بايد به آنها تعهد سازماني بدهيم تا بعدها به كمك سازمان آيند. با آغاز سال تحصيلي جديد اميدواريم بتوانيم دوره خوبي را براي آنها فراهم كنيم. در مجموع رسيدگي به مشكلات آنها جزو اولويت‌هاي ما است. سرپرست دانشگاه علوم پزشكي ايران در بخش ديگري از صحبت‌هايش در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره وضعيت فرسودگي، بازسازي و جايگزيني بيمارستان‌هاي تحت پوشش اين دانشگاه گفت: به صورت مستند مشخص است كه تعدادي از بيمارستان‌ها اخطار فرسودگي دارند و از مجموعه اين دانشگاه نيز بيمارستان حضرت رسول جزو اين بيمارستان‌ها بود كه در همين راستا از سال گذشته پيگيري‌ها انجام شده و با كمك خيرين اقدامات انجام شد و بخشي از بيمارستان از اين فاز خارج شد.

 

تعطيلي بيمارستان لولاگر  و جايگزيني كه هنوز پيدا نشده

او همچنين با اشاره به بيمارستان لولاگر افزود: بيمارستان لولاگر نيز به دليل شرايط خاصي كه داشت بخش بستري بيمارستان به دليل فرسودگي تعطيل شد و به دنبال جايگزيني براي آن هستيم. اما كلينيك‌هاي سرپايي در اين بيمارستان فعالند. اين بيمارستان زير 120 تخت داشت و با نظام ارجاعي كه تعريف شد و توسعه‌اي كه داشتيم، تعطيل شدن بخش بستري لولاگر را جبران كرديم. البته بايد كمك كنيم كه به‌طور كلي زمان بستري در بيمارستان‌ها كاهش يابد و به اين ترتيب به بهره‌برداري تخت‌هاي بستري كمك شود. توكلي درباره بيمارستان فيروزآبادي نيز گفت: اين بيمارستان نيز جايگزين شده و ساختمان جديد بيمارستان شهداي هفتم تير هم در حال ساخت است. بيمارستان شهداي يافت‌آباد هم فرسوده است. در بيمارستان امام حسين نيز در كنار بيمارستان طرح توسعه داريم.

 

جايگزين‌هاي براي بيمارستان‌هاي فرسوده

او با اشاره به بيمارستان اكبرآبادي به عنوان يكي از فعال‌ترين مراكز تولد در سطح كشور و خاورميانه، گفت: بخش كلينيك اين بيمارستان بازسازي و نوسازي شده است. همچنين بيمارستان باب‌الحوائج به عنوان جايگزين بيمارستان سوانح سوختگي شهيد مطهري در نظر گرفته شده كه پشتيبان بحران در بحث سوختگي خواهد بود. اميدواريم بيمارستان روانپزشكي دانشگاه و سایر طرح‌های مربوطه را نيز با كمك خيرين به سرانجام برسانيم. قطعا اين بيمارستان مي‌تواند از شاخص‌ترين بيمارستان‌هاباشد چرا كه دانشگاه علوم پزشكي ايران از برجسته‌ترين گروه‌هاي روانپزشكي برخوردار است. توكلي همچنين در پاسخ به سوال ديگري درباره فعاليت‌هاي اين دانشگاه در حوزه بين‌الملل گفت: تعداد زيادي از دانشجويان عرب‌زبان در دانشگاه علوم پزشكي ايران تحصيل مي‌كنند و با همكاري حوزه‌هاي فرهنگي، اقداماتي متناسب با فرهنگ و شرايط آنها برگزار مي‌شود؛ تمركز خوابگاه‌ها براي اين دانشجويان كمك‌كننده است و برنامه‌هايي در اين زمينه برنامه‌ريزي مي‌شود.

 

طرح پزشك خانواده بايد ساماندهي شود

او همچنين در پاسخ به سوال ديگري درباره برنامه پزشك خانواده و تاكيد رييس‌جمهور بر اجراي آن گفت: در مورد طرح پزشكي خانواده بايد گفت كه فرصت بي‌بديلي براي پيشبرد اهداف نظام سلامت كشور است. البته اجراي طرح پزشكي خانواده به ويژه در شهر تهران بدون شبكه ارجاع، خيلي سخت است. بنابراين ابتدا اين موضوع بايد ساماندهي شود و در تهران هر سه دانشگاه با يكديگر حركت كنند. بحث بعدي در اين زمينه نيز ايجاد فرهنگ طرح پزشكي خانواده است كه مردم بايد بپذيرند و كار فوق‌العاده سختي است. سرپرست دانشگاه علوم پزشكي ايران در ادامه در پاسخ به سوال ايسنا درباره نيروي پرستاري و پرداخت مطالبات پرستاران، گفت: دانشگاه علوم پزشكي ايران نيز خروجي پرستار داشته است. خوشبختانه دانشگاه ما در پرداخت مطالبات پرستاران از نظر زماني به‌روز بوده است.

پيگيري اضافه كار پرستاران

او با بيان اينكه بحث اضافه كار پرستاران را پيگير هستيم و به عنوان پيشنهادي به وزارت بهداشت ارائه خواهد شد كه منابع پايدار براي آن در نظر بگيرند، افزود: البته بخشي از كمبود نيروي پرستاري را از طريق اضافه كاري و با لحاظ قانون ارتقاي بهره‌وري جبران مي‌كنيم كه البته نياز به تدابير خاص دارد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشكي ايران همچنين بر تأمين پانسيون و اقامتگاه براي پرستاران شاغل در بيمارستان‌ها تاكيد كرد و گفت: مسائل پرستاري صرفا به پرداخت‌ها مربوط نمي‌شود و بنابراين در كنار مسائل مرتبط با پرداخت‌ها، ايجاد پانسيون و اقامتگاه‌هاي پرستاري از برنامه‌هاي ماست.

 

شغل محسوب شدن دوره دستياري

وي همچنين در پاسخ به سوال ديگري درباره شغل محسوب شدن دوره دستياري هم گفت: بار زيادي از درمان در بيمارستان‌ها بر دوش دستياران است و شغل محسوب شدن دوره دستياري قطعا در سنوات كاري و بيمه انها مفيد خواهد بود. ضمن اينكه عدد حق‌الزحمه‌هاي پردختي به آنها بسيار ناچيز بود كه با روند فعلي از آن وضعيت خارج مي‌شود.

 

قانون جواني جمعيت تكليف است

او همچنين در پاسخ به سوالي درباره جواني جمعيت و اقدامات اين دانشگاه در اين زمينه گفت: اين موضوع قانون و تكليف است. قرارگاه اين موضوع در دانشگاه فعال بوده و هست. ضمن آنكه توسعه مراكز درمان سطح دو و سه ناباروري، در اولويت دانشگاه قرار دارد. البته بيمارستان‌هاي فيروزآبادي و اكبرآبادي در سطح سه در بخش دولتي خدمات بسيار مناسبي را با پوشش بيمه ارائه مي‌دهند و موفقيت در درمان‌ها هم قابل توجه بوده است. رصد و پايش جلوگيري از سقط جنين و نظارت بر درمان نيز بسيار مهم است و هر گونه مبادرت و مشاركت در اين حوزه جرم انگاري است و در حوزه نظارت پيگيري مي‌شود.

 

بدهي سنگين بيمه ها

توكلي همچنين در بخش ديگري از صحبت‌هايش درباره مطالبات اين دانشگاه از بيمه‌ها گفت: يكي از مطالبات اساسي كه ما را گرفتار كرده سيستم پرداختي و بدهي سنگين بيمه‌ها به خصوص در بخش دارو و تجهيزات است كه خدمات ما را دچار چالش ساخته و لازم است براي تامين نقدينگي چاره‌انديشي شود. بيشترين بدهي نيز مربوط به سازمان تامين اجتماعي است.

توكلي درباره درمان رايگان كودكان زير 7 سال نيز گفت: بحث درمان رايگان كودكان زير ۷ سال، كه از دولت قبل مصوب شده است، ادامه دارد و بايد ببينيم چه تصميمي براي آن اتخاذ خواهد شد. توجه به بيماري‌هاي خاص و صعب‌العلاج و درمان سرطان در مراكز دولتي نيز جزو اولويت‌ها ماست .