وضعيت ارزندگي گروه‌ها بعد از كاهش ريسك‌هاي سياسي

۱۴۰۳/۰۸/۰۲ - ۰۰:۱۴:۲۲
|
کد خبر: ۳۲۳۶۹۳

سرمايه‌گذاران هنوز در شرايط تعليق و سردرگمي سياسي و بدون مسير و استراتژي معاملاتي به سر مي‌برند. در چند وقت اخير تفاوت‌هاي جدي بين نمادها وجود داشته و بازار به شكل يكپارچه و منظم و منسجم رفتار نمي‌كند. جريان پولي كه در بازار قرار دارد سراغ گزينه‌هايي مي‌رود كه ريسك كمتري دارد. به هر حال اين ادامه تعليق و عدم اطمينان باعث ريسك گريزي و رشد نمادهاي پروژه محور شده است.

سرمايه‌گذاران هنوز در شرايط تعليق و سردرگمي سياسي و بدون مسير و استراتژي معاملاتي به سر مي‌برند. در چند وقت اخير تفاوت‌هاي جدي بين نمادها وجود داشته و بازار به شكل يكپارچه و منظم و منسجم رفتار نمي‌كند. جريان پولي كه در بازار قرار دارد سراغ گزينه‌هايي مي‌رود كه ريسك كمتري دارد. به هر حال اين ادامه تعليق و عدم اطمينان باعث ريسك گريزي و رشد نمادهاي پروژه محور شده است. با اولين نشانه‌ها از فروكش كردن جو سياسي، برخي سهم‌ها سريعا سيگنال قوي‌تري از خود صادر مي‌كنند و به صف خريد هم مي‌رسند. به عبارت ديگر اولين دسته از نمادهاي مثبت بازار شركت‌هايي بودند كه طي دو روز اخير شاهد معاملات متعادلي بودند از صف فروش رها شده و به صف خريد رسيدند يا متعادل و مثبت شدند. دو نكته در مورد سهم‌هاي متعادل وجود دارد. نكته اول و مهم اين است كه قطعا اين شركت‌ها يك رويداد و يك اتفاق بنيادي قوي در دل خود دارند، براي نمونه يك گزارش خوب يا حتي واگذاري دارايي منقول و... را در دستور كار دارند. نكته دوم اين است كه با برطرف شدن ريسك‌هاي سياسي برخي نمادها به سرعت برگشته و رشد سريع‌تري را نسبت به ساير گزينه‌ها خواهند داشت.

در استراتژي معاملاتي دو نكته در مورد سهم‌هاي متعادل وجود دارد. نكته اول و مهم اين است كه قطعا اين شركت‌ها يك رويداد و يك اتفاق بنيادي قوي در دل خود دارند، براي نمونه يك گزارش خوب يا حتي واگذاري دارايي منقول و... را در دستور كار دارند. نكته دوم اين است كه با برطرف شدن ريسك‌هاي سياسي برخي نمادها به سرعت برگشته و رشد سريع‌تري را نسبت به ساير گزينه‌ها خواهند داشت. گزارش‌هاي مالي پيش رو فرصت ويژه براي بازار است. در وزن كشي تحولات، اتفاقات بنيادي در يك مقطع زماني بلندمدت‌تر از حتي تحولات سياسي رخ داده نمونه آن بازدهي مثبت حداقل ۵۰ تا ۶۰ شركت از ابتداي سال تاكنون است. اما بايد توجه داشت كه برخي از بازگيران با نمايش پول هوشمند به دنبال فريب سرمايه‌گذاران هستند و بايد مراقب بود.

براي نمونه در شركت‌هاي گروه دامپروري، نرخ شير افزايش 20 درصدي داشته و ۴ محصول ديگر نيز كه جزو محصولات سبد حمايتي بودند افزايش قيمت پيدا كردند. به دليل رشد نرخ شير انتظار مي‌رود گزارش‌هاي پاييز جذاب شود، هرچند برخلاف انتظارات، گزارش‌هاي بهار صنايع غذايي خوب بود. با توجه به عدم رشد نرخ شير در تابستان و افزايش قيمت مواد اوليه توليد (افزايش قيمت نهاده‌هاي دامي) تا حدودي گزارش‌هاي فصل تابستان ضعيف‌تر از فصل بهار شده و حاشيه سود ناخالص كاهش پيدا كرد. با افزايش ۲۰ درصدي نرخ شير و ثبات نسبي در بازار مواد اوليه، در نيمه دوم سال بهاي تمام شده مواد اوليه تغيير چنداني نكند و حاشيه سود ناخالص نسبت به فصل دوم توانايي افزايش ۱۱ واحد درصدي را خواهد داشت.

 

چه گروه‌هاي بورسي پتانسيل دارند؟

بر اساس گزارش بازار، در مقطع كنوني افزايش نرخ اوره منجر شده شركت‌هاي اوره‌اي تقاضاي خوبي داشته باشند هرچند فضا براي جذب نقدينگي مساعد نيست. از طرف ديگر افزايش قيمت نسبتا پايين گندم براي سال زراعي آتي (به عنوان نرخ پايه براي ساير محصولات) در صورت عدم تغيير ارز ترجيحي به شكل قابل توجه مي‌توان به بهتر شدن دوباره شرايط گروه غذايي كمك كند. مزيت بزرگ اين گروه در ايام ركودي پيش رو، قيمت فروش تضميني، نداشتن ريسك كاهش مقدار فروش و ذينفع بودن جمعيت زيادي از صنايع هستند. بنابراين استراتژي معاملاتي با ادامه تنش‌ها احتمال افزايش ارزش سهام شركت‌هاي غذايي بيشتر است.

دولت در مقطع كنوني به دنبال تصويب اف‌اي تي اف است. شبكه بانكي از تصويب FATF منتفع مي‌شوند. با فرض برگشت نقل و انتقال پول به شبكه بانكي، درآمد كارمزد بانك‌هاي بورسي مي‌تواند حدود ۸۴۰ ميليون دلار افزايش يابد. هم‌اكنون سهم و خدمات ارزي و ضمانتنامه از مجموع درآمد كارمزد شبكه بانكي در محدوده ۲۰ درصد است

گروه ديگري كه پتانسيل رشد دارند بانك‌ها هستند. چراكه دولت در مقطع كنوني به دنبال تصويب اف‌اي تي اف است. شبكه بانكي از تصويب FATF منتفع مي‌شوند. با فرض برگشت نقل و انتقال پول به شبكه بانكي، درآمد كارمزد بانك‌هاي بورسي مي‌تواند حدود ۸۴۰ ميليون دلار افزايش يابد. هم‌اكنون سهم و خدمات ارزي و ضمانتنامه از مجموع درآمد كارمزد شبكه بانكي در محدوده ۲۰ درصد است. با برآورد مجموع تجارت غيرنفتي حدود ۱۱۰ ميليارد دلاري و سهم ۷۵ صدم درصدي شبكه بانكي بابت كارمزد نقل و انتقال وجوه و صدور ضمانتنامه و ...، مي‌توان انتظار داشت درآمد كارمزد از حدود ۱.۵ ميليارد دلار (نيمايي) به محدوده ۲.۴ ميليارد دلار برسد.

امسال با كمبود زياد برق و به تبع آن كاهش توليد سيمان رقابت خوبي روي اين محصول صورت گرفت و در بورس كالا شاهد قيمت‌هاي بالايي هستيم. با افزايش ۳۵ درصد نرخ پايه، شركت‌هايي كه روي نرخ پايه فعاليت مي‌كردند انتفاع بيشتري براي آنها به وجود آمد. گروه سيمان در اين چند سال اخير جزو سهام پر بازده بازار بوده و اين افزايش رقابت دوباره توجهات را به سوي اين گروه جلب كرده است.

در استراتژي معاملاتي براي خريد سهام صنايع فولادي و سيماني نه فقط به رقابت‌پذيري آنها در طول زمان و ماندگاري آنها بايد توجه شود. بلكه بايد به سابقه معامله و رقابت روي محصولات آنها در طي فصول پاييز و زمستان سال‌هاي گذشته در بورس كالا بررسي شود. اختلاف قيمت معامله و قيمت پايه به عنوان يك كف قيمتي مي‌تواند موثر باشد. دربرخي شركت‌ها سيماني نرخ‌هاي پايه فله و كيسه به نزديكي هم رسيده‌اند اين امر در دراز مدت نمي‌تواند ماندگار باشد پس يا قيمت فله افت (پتانسيل كاهشي) يا قيمت سيمان كيسه‌اي، افزايش خواهد داشت.

همچنين برخي شركت‌ها با توليد محصولات جديد، كلينكر فكتور (درصد كلينكر در سيمان) خود را تغيير داده و بهاي تمام شده محصولات آنها كاهشي خواهد بود (مي‌توانند افزايش توليد داشته باشند) پس شركت‌هايي كه محصولات جديدي ارائه مي‌دهند بهتر است توجه بيشتري به آنها صورت پذيرد.

 

در جلسه شوراي عالي بورس

چه خبر است؟

البته زمزمه بازگشت خودرو به بورس كالا شنيده شد و تازه‌ترين خبرها حاكي از آن است كه شركت‌هاي خودروسازي داخلي در تلاشند تا بار ديگر خودروهاي خود را در بورس كالا عرضه كنند هرچند شوراي رقابت اين موضوع را به ‌طور كامل تكذيب كرده است. بنابراين بايد منتظر شد كه در نهايت چه اتفاقي در عرضه خودرو در بورس كالا رخ خواهد داد. چراكه در جلسه شوراي عالي بورس بار ديگر وزير اقتصاد روي اين مساله تاكيد كرده است. افزايش سقف سرمايه‌گذاري صندوق‌هاي با درآمدثابت در سهام و حق تقدم سهام از ۱۰ درصد به ۱۵ درصد از كل دارايي‌هاي صندوق اعلام شده است. اين موضوع در كنار خبر ديگر نيز كاهش سقف سرمايه‌گذاري صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري با درآمد ثابت در گواهي سپرده‌هاي بانكي و سپرده بانكي از ۴۰ درصد به ۳۵ درصد از كل دارايي‌هاي صندوق مي‌تواند در معاملات بعد از كاهش تنش‌ها موثر باشد

خبر ديگر نيز افزايش سقف سرمايه‌گذاري صندوق‌هاي با درآمدثابت در سهام و حق تقدم سهام از ۱۰ درصد به ۱۵ درصد از كل دارايي‌هاي صندوق اعلام شده است. اين موضوع در كنار خبر ديگر نيز كاهش سقف سرمايه‌گذاري صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري با درآمد ثابت در گواهي سپرده‌هاي بانكي و سپرده بانكي از ۴۰ درصد به ۳۵ درصد از كل دارايي‌هاي صندوق مي‌تواند در معاملات بعد از كاهش تنش‌ها موثر باشد.

در نهايت، هرچند اقتصاد كلان در شرايط فعلي با چالش‌هاي جدي مواجه است و همچنان تمايل به سرمايه‌گذاري در سپرده‌هاي بانكي با نرخ بهره بالا بيشتر است، اما اين اقدامات مي‌توانند به تدريج زمينه‌ساز بهبود اعتماد و جذب سرمايه به سمت بازار سهام شوند و در نهايت به كاهش ناترازي‌هاي اقتصادي كمك كنند.