فاصله دلار آزاد و نيما بايد كاهش يابد

۱۴۰۳/۰۸/۰۲ - ۰۰:۱۶:۱۰
|
کد خبر: ۳۲۳۶۹۶

حجت‌اله صيدي رييس سازمان بورس و اوراق بهادار در ديدار با جمعي از فعالان بازار سرمايه ضمن استقبال از تداوم هدفمند برگزاري اين نوع نشست‌ها و ايجاد فضاي گفت‌وگوهاي مستمر در بازار، تاكيد كرد: فاصله دلار آزاد  و  نيما  بايد  كاهش  يابد.

حجت‌اله صيدي رييس سازمان بورس و اوراق بهادار در ديدار با جمعي از فعالان بازار سرمايه ضمن استقبال از تداوم هدفمند برگزاري اين نوع نشست‌ها و ايجاد فضاي گفت‌وگوهاي مستمر در بازار، تاكيد كرد: فاصله دلار آزاد  و  نيما  بايد  كاهش  يابد.

در ابتداي اين نشست، فعالان بازار سرمايه ضمن بيان تحليل‌هاي خود از بازار، اهم موضوعات، دغدغه‌ها و پيشنهادهاي خود را براي بهبود بازار سرمايه مطرح كردند .
از جمله محورهاي مورد بحث در اين نشست «نياز به تزريق منابع جديد توسط دولت در بازار سرمايه، جديت بيشتر در پيگيري عرضه خودرو در بورس كالا، ثبات تصميم‌سازي و تصميم‌گيري در بازار، جلوگيري از انتشار اوراق و عرضه آن در بازار، حذف اختلاف نرخ دلار نيمايي با نرخ آزاد، پيگيري جدي‌تر مطالبات بازار توسط كانون‌ها و نهادها از دستگاه‌ها، پيگيري مطالبات ناشران  از  دولت،  راه‌اندازي  بازار  جبراني  و... »  بود.

همچنين، در اين نشست، حجت‌الله صيدي، رييس سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن استقبال از تداوم هدفمند برگزاري اين نوع نشست‌ها و ايجاد فضاي گفت‌وگوهاي مستمر در بازار، گفت: برگزاري اين گونه نشست‌ها باعث مي‌شود مسائل پيش روي بازار سرمايه، دقيق‌تر و عميق‌تر مورد بحث و بررسي قرار  بگيرد.

صيدي بر لزوم انجام اقدامات اساسي براي رونق دوباره بازار سهام و بازگشت اعتماد به آن با كمك و همراهي دولت و فعالان اقتصادي تأكيد كرد و گفت: ماهيت بازار سرمايه به گونه‌اي است كه همواره ضرورت دارد قبل از هر اقدامي، نتايج  مورد  احتمال  و  اهداف  قابل  تحقق مورد  تحليل  قرار  بگيرد.

او با اشاره به ۱۸ برنامه و اقدامي كه در دستور كار سازمان بورس قرار گرفته، گفت: پيگيري تصويب قانون جديد بازار سرمايه از جمله اقدامات زمانبري است  كه  در حال  پيگيري   است.
رييس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اينكه كاهش فاصله بين نرخ دلار نيما با بازار آزاد مخالفاني نيز دارد، تأكيد كرد: به منظور كاهش شكاف بين نرخ دلار نيما و بازار آزاد و حذف رانت بايد اقدامات جدي صورت بگيرد. صيدي با اشاره به لزوم آسيب‌شناسي روند فعاليت صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري، تغيير مداوم دامنه نوسان را به صلاح بازار ندانست و در عين حال با اشاره به شرايط دشوار سياسي، بر لزوم اتخاذ تصميمات كم‌خطر و كم‌هزينه، براي حفظ منافع سهامداران تأكيد كرد. رييس سازمان بورس و اوراق بهادار در بخش ديگري از صحبت‌هايش با اشاره به برگزاري جلسه ستاد اقتصادي دولت با حضور رييس‌جمهور، وزير امور اقتصادي و دارايي، رييس كل بانك مركزي و ساير اعضاي ستاد اقتصادي دولت توضيح داد: در اين جلسه گزارش كاملي از چالش‌ها، انتظارها، پيشنهادها و برنامه‌هاي سازمان در حوزه بازار سرمايه به رييس‌جمهور ارائه شد. همچنين، تيم اقتصادي دولت در جريان برخي از مشكلات بازار سرمايه قرار گرفتند. صيدي، لزوم كاهش فاصله بين قيمت ارز نيمايي و نرخ ارز آزاد و ضرورت ايجاد هماهنگي كامل بين سياست‌هاي پولي و مالي با شرايط بازار سرمايه به‌ويژه در حوزه نرخ سود سپرده‌ها را از ديگر موارد مطرح شده  در  جلسه  با  رييس‌جمهور  برشمرد.

او با بيان اينكه بازار سرمايه با مشكلات انباشته‌شده بسياري مواجه است، تأكيد كرد: در جمع تيم اقتصادي دولت، بر لزوم اصلاح دستورالعمل نرخ خوراك صنايع، خروج صنعت خودرو از وضعيت فعلي و عرضه خودرو در بورس كالا، ضرورت صيانت از حقوق سرمايه‌گذاران با حذف قيمت‌گذاري دستوري، همچنين لزوم تسهيل فرآيند افزايش سرمايه از محل سود انباشته تأكيد شد. رييس سازمان بورس و اوراق بهادار، آمارهاي مربوط به كاهش حاشيه سود شركت‌هاي بورسي بر اثر برخي تصميمات ساير دستگاه‌ها را از ديگر مباحث مطرح شده در جلسه ستاد اقتصادي دولت با رييس‌جمهور، ذكر كرد و بيان داشت: اميد مي‌رود با صدور دستورات لازم از سوي رييس‌جمهور محترم و همراهي ساير نهادهاي اقتصادي، اتفاقات مطلوبي  شكل   بگيرد.