زاكاني موظف به پاسخ سوال اعضا در مهلت قانوني است
جلسه روز گذشته شوراي شهر تهران به بحث درباره سوال از شهردار تهران و عدم پاسخگويي مديريت شهري به تذكرات و سوالات اعضاي شوراي شهر اختصاص يافت.
جلسه روز گذشته شوراي شهر تهران به بحث درباره سوال از شهردار تهران و عدم پاسخگويي مديريت شهري به تذكرات و سوالات اعضاي شوراي شهر اختصاص يافت. در اين جلسه رييس كميسيون حمل و نقل شورا، انتقادات تندي را متوجه شهردار تهران كرد و خواستار پاسخگويي عليرضا زاكاني به سوالش درباره ون تاكسيهاي شهرداري تهران شد و در اظهاراتي اعلام كرد كه زاكاني موظف به پاسخگويي است و در صورت عدم پاسخگويي، مكانيسمهاي ديگري از جمله استيضاح و ... ممكن است مطرح شود. در ادامه ديگر اعضاي شوراي شهر تهران هم انتقاداتي را به همكاري برخي پيمانكاران پسماند پايتخت با زباله گردها وارد كردند و خواستار ساماندهي زباله گردي و همچنين بافت فرسوده در محلات مختلف منطقه 18 به ويژه محله صاحب الزمان شدند و خواهان ارائه طرح جديد شهرداري تهران براي جمعآوري پسماند شدند. دويست و هفتاد و سومين جلسه شوراي ششم، مهمان دو مدير از شهرداري پايتخت هم بود، شهردار منطقه ۱۸ كه به ابهامات گزارش محله صاحب الزمان پاسخ داد و معاون برنامهريزي سرمايه انساني شهرداري تهران كه در پاسخ به انتقادات اعضاي شوراي شهر درباره عدم پاسخگويي به سوالات و تذكرات اعضاي شوراي شهر در اين جلسه حاضر شد و اعلام كرد كه ۹۳ درصد مكاتبات و تذكرات شوراي شهر را پاسخ داديم. در اين جلسه مجيد باقري، معاون برنامهريزي سرمايه انساني شهرداري تهران در مورد سخنان جعفر تشكري هاشمي بر عدم پاسخگويي به سوالات و تذكرات اعضاي شوراي شهر گفت: ۹۳ درصد مكاتبات و تذكرات شوراي شهر را پاسخ داديم؛ بهطوري كه از اول اين دوره ۱۲ هزار و ۷۰۰ مكاتبه پاسخ داده شد.
به گزارش ايسنا، باقري در پاسخ به تذكر يكي از اعضاي شورا در خصوص سفرهاي خارجي كاركنان شهرداري تهران هم افزود: در تذاكرات پياپي، فرافكني ميشود و روند سفرهاي شهرداري داراي قانون خاص مصوب مجلس شوراي اسلامي است. در ادامه محمدجواد خسروي، شهردار منطقه ۱۸ در پاسخ به ابهامات گزارش محله صاحب الزمان با بيان اينكه مهم است كه ما چه محلهاي را تحويل گرفتيم، گفت: در ماههاي ابتدايي ورود به منطقه در جمعآوري زباله مشكل داشتيم و من فقط از مردم عذرخواهي ميكردم و جالب است بدانيد كه از بيش از دو هزار مخزن موجود در منطقه همه خراب بود، اما درحال حاضر بالاي ۸۰ درصد از مخازن در منطقه ۱۸ را نوسازي كرديم. خسروي ادامه داد: محله صاحب الزمان داراي بافت فشرده فرسوده است اما عمده املاك موقوفه و قولنامهاي است و ما نميتوانيم به آن پروانه بدهيم چراكه قولنامهاي است و بايد از نظر قانوني فكري به حال آن كرد و گرنه شاهد ساخت و ساز غيرمجاز بيشتري خواهيم بود. او با بيان اينكه يكي از تصفيهخانههاي تهران در منطقه ۱۸ است و ما آمادگي داريم كه مجوز براي فاضلاب به شركت فاضلاب بدهيم، افزود: اما هنوز دوستان آب و فاضلاب نيامدهاند و با ما همكاري نداشتهاند. خسروي اظهار كرد: همچنين تمام معارضان ملكي پروژه بزرگراه شهيد بروجردي را بعد از ۱۵ سال رفع كرديم و با افتتاح فاز دوم اين بزرگراه، مشكلات ترافيكي محله صاحب الزمان حل ميشود. شهردار منطقه 18 در مورد سه ساختمان بلندمرتبه هم گفت: بايد بگويم كه اين ساختمانها براي تعاوني مسكن پليس است و ما در حال ساخت بوستان در مجاورت آن بوديم اما بابت پروانه صادر نشده مدارك ندادهاند و تا ندهند مشكل حل نميشود.
نقش پراهميت نظارت اعضاي شورا بر شهرداري
اما در اين جلسه رييس كميسيون حمل و نقل و ترافيك شوراي اسلامي شهر تهران، كه از عدم پاسخگويي شهردار تهران ناراضي بود در اظهاراتي تأكيد كرد كه شهردار تهران موظف به پاسخگويي در مهلت قانوني است و بايد هر چه سريعتر به سوالات اعضا پاسخ بدهد. جعفر تشكري گفت: اعضاي شوراي شهر در يك بخش وظيفه قانونگذاري و تدوين ضوابط و مقررات دارند و در بخش دوم نقش آنها نظارتي است كه اين نقش بسيار پر اهميتتر است و گاهي اوقات يا به تذكرات پاسخ داده نميشود. تشكري ادامه داد: اگر هم پاسخي داده ميشود غير قابل قبول است كه تبديل به سوال ميشود به استناد به ماده ۸۳ قانون شوراها وقتي يكي از اعضاي شوراي شهر سوالي مطرح كند بايد ظرف حداكثر ۱۰ روز شهردار در صحن حاضر شود و پاسخ بدهد. او با بيان اينكه از آنجايي كه اين ۱۰ روز در قانون به صورت مشروح توضيح داده نشده و نميدانيم كه آيا ۱۰ روز كاري ملاك است يا ۱۰ روز تقويمي، تصريح كرد: به هر شكل با اغماض چند روزه ميتوانيم اين موضوع را بپذيريم اما اصل ماجرا اين است كه بايد حتماپاسخگويي صورت بگيرد و سوالي كه بنده از شهردار تهران پرسيدم متعاقب دوبار تذكر كتبي بنده و يكي ديگر از اعضاي شوراي شهر بود كه به دليل ناكافي بودن توضيحات به تذكرات، مجبور به طرح سوال شديم. اين عضو شوراي شهر تهران با بيان اينكه موضوع سوال بنده در خصوص ون تاكسيهاي شهرداري تهران بود، گفت: وزارت كشور در آبان ماه سال ۱۴۰۱ اعلام كرد كه شهرداري تهران براي دريافت ۶۳۰ دستگاه ون بايد مبلغ مورد نظر را در حساب وزارت كشور واريز كند اما مطابق با اطلاعات متوجه شدهايم كه به رغم واريز پول بسيار زيادتر از ميزان مقرر، تنها ۲۵۲ دستگاه ون در اختيار شهرداري تهران قرار گرفته است. به گفته تشكري هاشمي، در حالي كه شهرداري تهران ۲۰۰ ميليارد تومان مازاد پرداختي داشته اما نه ون و نه خودروي جايگزيني، تحويل گرفته است و اين ونها به هيچ عنوان در اختيار شهروندان تهراني قرار نگرفتهاند. او با اشاره به دستورالعمل ابلاغي وزارت كشور، افزود: به استناد اين دستورالعمل ونها بايد به شركتهاي واجد صلاحيت داده ميشد تا در سطح شهر به مردم خدمات ارائه دهند اما طبق مستندات اين ونها در پاركينگهاي شهرداري مدتها توقيف بودهاند و تعدادي هم به يك شركت غيرمجاز كه شرايط لازم را نداشته و به صورت خارج از روابط وزارت كشور، داده شده است. رييس كميسيون حمل و نقل شوراي شهر اظهار كرد: يكي ديگر از موارد مبهم اين است كه روابط مالي با شركتهايي كه ونها را دريافت كردهاند، مشخص نشده است، بر همين اساس به دليل اين ابهامات در قالب ۱۲ مورد از شهردار تهران سوال شد. تشكري هاشمي اظهار كرد: به جاي آنكه حاشيهسازيهايي از هر سمت مطرح شوند كه اصل موضوع مخدوش شود بايد در يك فضاي سالم، آرام و در صحن شورا اين موارد مطرح شوند و قانون صراحتاً گفته است كه شهردار بايد در صحن شورا حاضر شود و در اين خصوص توضيح بدهد. او بيان كرد: تعدادي از ونهايي را كه پيدا كرده بوديم اكنون جابهجا شدهاند و در خصوص جاي دقيق آنها اطلاعي نداريم و در خصوص دليل توقف ونها نيز شهردار تهران بايد پاسخ دقيقي بدهد. اين عضو شوراي شهر درباره پاسخ شهرداري تهران به تذكرها نيز گفت: پاسخهايي كه به تذكرات ما داده ميشود غالباً با تأخير چند ماهه هستند و بيش از آنكه بخواهند رفع اشكال كنند تنها يك توجيه هستند، ما تذكر نميدهيم كه ايرادات و اشكالات توجيه شوند بلكه انتظار ما اين است كه در كنار اين تذكر يك رويه غلط اصلاح شود. تاكنون هر سوالي كه داشتهام مبتني بر روابط كاري بوده و به هيچوجه، جنبه سياسي نداشتهاند و براي حل مشكلات شهر بودند. او ادامه داد: تقريبا در خصوص اكثر مواردي كه پرسيدهايم صرفا توجيهات ارائه شدهاند و هرگز بهبود و اصلاح رفتار را نديدهايم و متاسفانه اينها موارد مورد ايراد ما هستند و بارها در شورا گفتهايم كه شهردار به جاي توجيه بايد به دنبال حل مسائل باشد. به گفته تشكري هاشمي، در صورتي كه حداقل ۷ نفر از اعضاي شورا نسبت به پاسخ شهردار قانع نشوند و آن اشكال از نظر آنها پابرجا بماند گامهاي ديگر قانوني از قبيل استيضاح حتما در جاي خود مطرح ميشوند.
فعاليت زباله گردها براي برخي پيمانكاران پسماند پايتخت
ناصر اماني، ديگر عضو شوراي شهر تهران هم در جلسه روز گذشته شوراي شهر تهران با اشاره به بازديد اخيرش از محله صاحب الزمان منطقه ۱۸ تهران، عنوان كرد: برخي زباله گردها براي پيمانكار شهرداري تهران كار ميكنند و بايد فكري به حال طرح جديد شهرداري تهران براي جمعآوري پسماند كنيم. به گفته اين عضو شوراي شهر، رفت و روب سه منطقه به يك پيمانكار داده شده و زباله گردهاي زيادي فعال بودند و وقتي از آنها پرسيديم كه براي چه كسي كار ميكنيد؟ گفتند كه براي يكي از پيمانكاران شهرداري كار ميكنند و كيلويي ۲۵۰۰ زبالهها را ميفروشند و ما خبري از طرح نوماند هم در اين محله نديديم. اماني ادامه داد: به نظر ميرسد كه بايد فكري به حال طرح جديد شهرداري تهران براي جمعآوري پسماند كنيم تا اين موضوع را حل و فصل كنيم چراكه همه شهرداران و معاونان شهرداران مناطق ناراضي هستند؛ اما بيان نميكنند. او با بيان اينكه حضور دكلها، اين محله را به دو قسمت تقسيم كرده است كه اين دكلها ارتباطي با شهرداري تهران ندارد، افزود: اين محله در مجاورت يافت آباد شمالي و جنوبي قرار دارد. اين عضو شوراي شهر تهران با بيان اينكه اين محله ۲۸ هزار نفر جمعيت دارد و سه ساختمان بلند بدون مجوز و بدون پروانه در اين محل ساخته شدهاند، اظهار كرد: ۷۰ درصد املاك را املاك وقفي تشكيل ميدهند كه ۵۰ درصد از آن نيز بافت فرسوده است كه بافت فرسوده نيز از نوع ريزدانگي است كه به همين علت امكان استفاده از تسهيلات بافت فرسوده را ندراند و به علت عدم اتصال به شبكه فاضلاب شاهد جاري شدن فاضلاب در سطح محله هستيم كه شهرداري تهران هم هر چقدر محله را تميز كند؛ اما كاري پيش نميرود. اماني با بيان اينكه بخش زيادي از كمربند سبز جنوبي تهران در اين محله است، ادامه داد: مديران منطقه از كمبود آب و پلمب شدن چاههاي آب در تأمين آب نگران هستند. او با بيان اينكه مزاحمتهاي موتورسواران در بوستانها موجب نا امني و آلودگي در بوستانها شده كه بايد فكري به حال آن كرد، گفت: سه قطعه زمين آسفالت شده در يكي از بوستانها وجود دارد كه البته زمين چمن بوده و به دليل سرو صدا اين زمينهاي چمن را جمع كردند و حالا مردم خواهان ايجاد مجموعه ورزشي آبي هستند؛ البته خوشبختانه سرانههاي ورزشي، فرهنگي و.... خوب است.