مديرعامل شركت ملي گاز ايران تاكيد كرد

لزوم متنوع‌سازي سبد انرژي و اصلاح قيمت‌ها به‌منظور مديريت مصرف

۱۴۰۳/۰۸/۰۳ - ۰۰:۱۱:۰۲
|
کد خبر: ۳۲۳۷۸۹

مديرعامل شركت ملي گاز ايران گفت: متنوع‌سازي سبد انرژي به همراه اصلاح قيمت‌ها، يكي از مهم‌ترين الگوهاي مديريت مصرف است كه بايد به‌طور جدي به آن توجه شود.

مديرعامل شركت ملي گاز ايران گفت: متنوع‌سازي سبد انرژي به همراه اصلاح قيمت‌ها، يكي از مهم‌ترين الگوهاي مديريت مصرف است كه بايد به‌طور جدي به آن توجه شود.

به گزارش ايرنا از شركت ملي گاز ايران، «سعيد توكلي» در پنجمين كنفرانس بين‌المللي فناوري‌هاي جديد در صنعت نفت، گاز و پتروشيمي، بهينه‌سازي در زنجيره شركت ملي گاز ايران و مصرف‌كننده نهايي را امري ضروري دانست و افزود: زنجيره شركت ملي گاز ايران شامل پالايش، انتقال، توزيع و مصرف‌كننده نهايي شامل بخش خانگي، برق، فولاد، سيمان و پتروشيمي مي‌شود كه اين مهم با ارتقاي نظام حكمراني ميسر خواهد بود.

وي ارتقاي نظام حكمراني را وابسته به استفاده درست از بحث هوشمندسازي دانست و ادامه‌داد: بايد هدررفت گاز در جاهاي مختلف به‌خوبي بررسي و براي آن راهكارهاي مناسب طراحي و با كمترين ريسك ممكن اجرايي كرد. مديرعامل شركت ملي گاز ايران با بيان اينكه گاز طبيعي ۲۵ درصد سبد انرژي جهان را شامل مي‌شود، درحالي كه در ايران اين مقدار حدود ۷۰ درصد است، خاطرنشان‌كرد: متنوع‌سازي سبد انرژي به همراه اصلاح قيمت‌ها، يكي از مهم‌ترين الگوهاي مديريت مصرف است كه بايد به‌طور جدي به آن توجه شود. توكلي، بحث توسعه واحدهاي Mini LNG را از ديگر موارد مهم متنوع‌سازي سبد انرژي در كشور برشمرد و گفت: همچنين، بحث توسعه مدل مشاركتي در قطب منطقه با محوريت ايران و مشاركت روسيه، تركمنستان، تركيه و جمهوري آذربايجان نيز از ديگر راهكارهاي مفيدي است كه بايد براي آن برنامه‌ريزي كرد. وي ادامه‌داد: راهبردها و سياست‌هاي كلان شركت ملي گاز ايران در راستاي تحقق اهداف دولت چهاردهم ترسيم شده و دنبال مي‌شود.

معاون وزير نفت خاطرنشان‌كرد: بر اين باورم كه اين راهبردها كه در چهار گروه ارتقاي ديپلماسي انرژي، ارتقاي نظام حكمراني، ارتقاي نظام توسعه فناوري بومي و ارتقاي نظام مديريتي و سازماني دسته‌بندي شده‌اند، مي‌توانند ما را در رسيدن به اهداف شركت كمك كنند. توكلي گفت: در بحث ارتقاي ديپلماسي انرژي بايد اتصال بين شبكه شمال و جنوب را برقرار كنيم، ضمن آنكه بر اين باوريم كه هيچ كشوري از لحاظ موقعيت جغرافيايي و دريافت گاز از كشورهاي حوزه CIS و روسيه و هدايت و انتقال آن به سمت جنوب، بهتر از ايران نيست.

وي درباره وضع موجود شركت ملي گاز ايران، ادامه داد: اين شركت داراي ۲۱ پالايشگاه با ظرفيت پالايشي بالغ بر يك ميليارد مترمكعب، ۴۰ هزار و ۶۸۰ كيلومتر خطوط لوله فشارقوي، توان بازگرداني حداكثر ۳۰ ميليون مترمكعب روزانه گاز ذخيره‌شده، ۹۲ ايستگاه تقويت فشار و ۳۳۸ توربو كمپرسور كه در نوع خود، كم‌نظير است، است، اين در حالي است كه ميزان ذخيره‌سازي ما برابر ۳ ميليارد و ۴۰۰ ميليون مترمكعب است.

معاون وزير نفت در امور گاز با اشاره الگوي بومي حاكميتي شركت ملي گاز ايران و تأكيدهاي مقام معظم رهبري (مدظله‌العالي) درباره استفاده از فناوري‌هاي نوين در صنايع، خاطرنشان كرد: اين الگو بومي‌شده تجربه FAS تنظيم‌گر نظام گاز با گازپروم روسيه، EMRA تنظيم‌گر نظام گاز با بوتاش تركيه و EC تنظيم‌گر نظام گاز با پتروناس مالزي است كه نتايج آن، شامل ارايه مشوق به شركت‌هاي گاز استاني براي توسعه نوآوري در كاهش مصارف، كاهش وابستگي به مصارف گاز طبيعي با جايگزيني از طريق انرژي‌هاي تجديدپذير، SNG، هيدروژن و نشر و نفوذ فناوري‌هاي نسل چهارم صنعتي مي‌شود.

توكلي با اشاره به سياست‌ها و راهبردهاي حوزه دانش‌بنيان در شركت ملي گاز ايران افزود: با توسعه فناوري و نوآوري و حمايت از شركت‌هاي دانش‌بنيان و ارتباط بيشتر اين شركت‌ها، دانشگاه‌ها و مراكز پژوهشي با صنعت، مي‌توانيم در شرايط تحريمي به فناوري‌هاي تازه دنيا دست يابيم.

وي، ارتقاي نظام مديريتي و سازماني را وابسته به استفاده از «آدم‌هاي درست» در «جايگاه‌هاي درست» عنوان كرد و گفت: با اين كار، هماهنگي ميان حرف و عمل را به اثبات رسانده و اعتماد را به كاركنان شركت بازمي‌گردانيد و اين مهم، در نهايت، راه رسيدن به اهداف سازمان را تسهيل مي‌كند.