ضرورت تحقق تحول ديجيتال براي تسهيل زندگي مردم
به گفته وزير ارتباطات ظرفيتهاي لازم براي ايجاد «تحول ديجيتال»در وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در حوزههاي مختلف كه ميتواند به پاسخگويي به مطالبه جدي مردم از حاكميت در بحث تسهيل زندگي و تامين حقوق منجر شود، وجود دارد و اين وزارتخانه آمادگي دارد كه زمينه اين تحول را در ساير دستگاهها فراهم كند. به گزارش ايسنا، فرآيند تحول ديجيتال (Digital Transformation) بهكارگيري قابليتهاي فناوري ديجيتال براي بهبود رويههاي عملياتي است.
به گفته وزير ارتباطات ظرفيتهاي لازم براي ايجاد «تحول ديجيتال»در وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در حوزههاي مختلف كه ميتواند به پاسخگويي به مطالبه جدي مردم از حاكميت در بحث تسهيل زندگي و تامين حقوق منجر شود، وجود دارد و اين وزارتخانه آمادگي دارد كه زمينه اين تحول را در ساير دستگاهها فراهم كند. به گزارش ايسنا، فرآيند تحول ديجيتال (Digital Transformation) بهكارگيري قابليتهاي فناوري ديجيتال براي بهبود رويههاي عملياتي است.
سازمانها با مرور فرآيندهاي موجود و بهروزرساني آنها و تلفيق آنها با فناوري ديجيتال، بهترين فرصت زنده ماندن را در دنياي تغييرات سريع فناوري و نوآوري براي خود فراهم ميكنند. فناوريهاي ديجيتال فرصتهاي بيشماري را براي سازمانها در هر اندازه و صنعتي ارايه ميكنند. با پيادهسازي صحيح تحول ديجيتال، سازمانها ميتوانند بهبود يابند، رشد كنند و در دنياي رقابتي امروزي پيشرو باشند. به اعتقاد كارشناسان تحول ديجيتال بر سه بخش دولت ديجيتال با محوريت هوشمندسازي، جامعه ديجيتال با محوريت فرهنگسازي، كسبوكار ديجيتال با محوريت توسعه فضاي كسبوكار آينده جوامع را شكل ميدهد و بر همه بخشهاي اجتماعي، اقتصادي و زيستمحيطي اثرگذار است. اما با اين حال حوزه در كنار مزايا با چالشهاي مهمي روبهرو است؛ اين چالشها شامل چالش زيرساختها، نهادي و حقوقي، فرهنگي و اجتماعي، چالشهاي سازماني به مفهوم فقدان مهارت، ناكافي بودن منابع مالي و كمبود راهبردهاي اجرايي منسجم، چالشهاي دانشجويي، پژوهشي و بالاخره چالشهاي فضاي كسبوكار است. بنابراين با توجه به اهميت آن، اين موضوع مورد توجه مسوولان و دولت چهاردهم قرار گرفته است به گونهاي كه اخيرا سيد ستار هاشمي- وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات - در جلسه شوراي معاونان وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، ابراز اميدواري كرد كه هم افزاييها با دستگاههاي ديگر براي تحقق «تحول ديجيتال» منجر به پاسخگويي به مطالبه جدي مردم از حاكميت در بحث تسهيل زندگي و تامين حقوق شود. وي با تاكيد بر اينكه در اين دوره به دنبال اين هستيم كه چندين سكوي تخصصي خدمت رسان با رويكرد شكلگيري «دولت الكترونيكي» ايجاد شود، محور انجام شكلگيري سكوهاي تخصصي خدمت محور را بخش خصوصي دانست.
وزير ارتباطات خاطرنشان كرد: البته در اين مسير ممكن است حاكميت نيز نقش و مشاركتي داشته باشد اما اين نقش عمدتا تسهيلگري است و بايد همچنان محور كار، بخش خصوصي باشد. هاشمي با بيان اينكه از جمله سكوهاي تخصصي كه بايد ايجاد شود در حوزه انرژي براي پايان دادن به ناترازيهاست، تاكيد كرد كه ناترازيها در حوزه انرژي جبران نخواهد شد، مگر با ايجاد طرحهاي توسعهاي و مديريت انرژي كه آن هم بدون شكلگيري «تحول ديجيتال» محقق نميشود. وي همچنين ادامه داد كه ظرفيتهاي لازم براي ايجاد «تحول ديجيتال»در وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در حوزههاي مختلف وجود دارد و اين وزارتخانه آمادگي دارد كه زمينه اين تحول را در ساير دستگاهها فراهم كند. گفتني است تحول ديجيتال و تحقق آن ميتواند مهارتهاي فردي را توسعه دهد و كامل كند، تصميمگيري توسط عامل انساني انجام ميشود و اجراي آن به عهده ماشينها خواهد بود. از سوي ديگر ماشينها قادر به توليد حجم بالايي از دادهها هستند كه جمعآوري و تحليل اين داده به عامل انساني باز ميگردد؛ حال با توسعه مهارتهاي كار با ماشينها و يادگيري ماشيني، تحليل دادهها از سمت انسان به ماشينها ميرود و اينگونه تحول ديجيتال باعث رشد و تكامل مهارتهاي انساني در صنايع ميشود.