اراده رييس‌جمهور حل مشكل قيمت دستوري خودرو است

۱۴۰۳/۰۸/۰۳ - ۰۰:۴۱:۱۵
|
کد خبر: ۳۲۳۸۲۵

جواد توسلي مهر، مديرعامل سايپا در حاشيه مراسم آغاز توليد انبوه و تحويل اولين سري از خودروي شاهين پلاس به مشتريان، در پاسخ به پرسش تسنيم مبني براينكه آيا تصميمي به تغيير قيمت محصولات خود داريد يا خير، اظهار كرد: يكي از اتفاقات ناگواري كه در صنعت خودرو علي الخصوص در دو خودروساز بزرگ كشور افتاده است برخورد دوگانه مسوولان نسبت به اين موضوع بوده است.

جواد توسلي مهر، مديرعامل سايپا در حاشيه مراسم آغاز توليد انبوه و تحويل اولين سري از خودروي شاهين پلاس به مشتريان، در پاسخ به پرسش تسنيم مبني براينكه آيا تصميمي به تغيير قيمت محصولات خود داريد يا خير، اظهار كرد: يكي از اتفاقات ناگواري كه در صنعت خودرو علي الخصوص در دو خودروساز بزرگ كشور افتاده است برخورد دوگانه مسوولان نسبت به اين موضوع بوده است.

وي با بيان اينكه با همه صنايع و خودروسازان براساس ضوابط و قوانين رفتار شده اما رفتارها نسبت به دو خودروساز بزرگ كشور متفاوت است، افزود: قيمت تمام شده مواد و قطعات برخي از محصولات ما 110 درصد قيمت فروش مي‌شود به عبارتي اگر مواد و قطعات بخريم 100 درصد در زيان هستيم البته اين منهاي هزينه‌هاي توليد است. به همين دليل پيگيري‌هاي فراواني انجام شده حتي در كميسيون صنايع مجلس، دولت و شوراي رقابت جلسات متعددي در اين رابطه برگزار كرده‌ايم. 

مديرعامل سايپا اضافه كرد: مي‌خواهيم به يك تصميم درست برسيم چرا كه در حال حاضر عملا خودروسازان با 250 همت زيان انباشته روبرو هستند كه عامل اين موضوع نيز همين تصميمات غلط است، اگر تصميمات درست در زمان درستي اتخاذ مي‌شد ما امروز با فشرده شدن قيمت‌ها روبرو نبوديم كه كسي جرات نكند درباره قيمت صحبت كند. توسلي مهر در پاسخ به اين پرسش كه با توجه به جلسات متعدد شما با شوراي رقابت و وزارت صمت آيا به تغيير قيمت‌ها طي ماه‌هاي آينده خوش‌بين هستيد يا خير افزود: تاجايي كه من متوجه شده‌ام، اراده دولت و شخص رييس‌جمهور و معاون اول رييس‌جمهور و وزارت صمت اصلاح رويه‌هاي اشتباه است.
مديرعامل سايپا گفت: اسمش را هرچيزي كه مي‌گذاريد؛ در حال حاضر تقريبا 2 سال است كه همين قيمت دستوري نيز به ما ابلاغ نشده است.
توسلي مهر درخصوص عرضه خودرو در بورس كالا كه طي روزهاي اخير اظهارنظرهاي مختلفي از سوي سازمان بورس مطرح شده است، گفت: وقتي تصميمات درست به موقع گرفته نمي‌شود مسائل خودرو پيچيده مي‌شود در هر صورت هركسي از منظر خودش مي‌خواهد گرهي از اين صنعت را باز كند ولي آنچه كه مسلم است در هيچ كجاي دنيا خودرو در بورس عرضه نمي‌شود و اين تجربه فقط مختص ايران است.
وي تصريح كرد: در مورد قيمت خودرو اگر مسوولان به مر قانون عمل كنند همه مسائل ما حل مي‌شود ما چيزي بيشتر از اجراي قانون از مسوولان نمي‌خواهيم.
مديرعامل سايپا در رابطه با اظهارات اخير پليس راهور مبني بر توليد ارابه‌هاي مرگ توسط خودروسازان، گفت: در حال حاضر بيشتر اظهارنظرها تمركز روي معلول است هيچ كسي راجع به علت آن صحبت نمي‌كند. شما ببينيد خودروسازي كه 202 هزار ميليارد تومان بدهي جاري دارد نمي‌تواند بدهي قطعه‌سازان را پرداخت كند. ما وقتي صحبت از كيفيت مي‌كنيم منظورمان كيفيت قطعات است من بايد از قطعه ساز درخواست كنم مسائل كيفي خودش را حل كند و اين موضوع نيازمند تزريق منابع مالي است.
توسلي مهر تصريح كرد: البته خودروهايي كه در كشور توليد مي‌شود همه در چارچوب استاندارد و با مجوز سازمان استاندارد و محيط زيست است و اين نيست كه هر محصولي بدون مجوز توليد وارد بازار شود اما ارتقاي كيفيت محصولات الزامات پيچيده‌اي را مي‌خواهد وقتي خودروساز در پرداخت حقوق دچار مشكل است نمي‌تواند به توسعه محصول و اصلاح كيفيت خودروها توجه ويژه‌اي داشته باشد. ما پروژه‌هاي متعددي را علي رغم همه مشكلات مالي تعريف كرده‌ايم اما اجرايي شدن آنها نيازمند رفع علتهاي مشكلات اخير است. ما معتقديم دولت مسووليت‌هاي قانوني خود را عمل كند.