جزييات ۱۴ مگاپروژه براي گذر از اوج بار مصرف برق ۱۴۰۴

۱۴۰۳/۰۸/۰۵ - ۰۰:۴۵:۱۵
|
کد خبر: ۳۲۳۹۲۲

مديرعامل شركت توانير جزييات اجراي ۱۴ مگاپروژه براي عبور از دوره اوج بار مصرف برق سال ۱۴۰۴ را تشريح كرد و گفت: رژيم استفاده از نيروگاه‌هاي برق‌آبي از ماه‌هاي گذشته آغاز شده است و بر اين اساس تا قبل از تير و مرداد سال آينده نيروگاه‌هاي برق آبي صرفا براي مصارف آب پايين دست و كشاورزي مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

مديرعامل شركت توانير جزييات اجراي ۱۴ مگاپروژه براي عبور از دوره اوج بار مصرف برق سال ۱۴۰۴ را تشريح كرد و گفت: رژيم استفاده از نيروگاه‌هاي برق‌آبي از ماه‌هاي گذشته آغاز شده است و بر اين اساس تا قبل از تير و مرداد سال آينده نيروگاه‌هاي برق آبي صرفا براي مصارف آب پايين دست و كشاورزي مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

به گزارش ايسنا، مصطفي رجبي مشهدي با اشاره به برنامه‌ريزي براي اجراي ۱۴ مگاپروژه براي سال ۱۴۰۴، اظهار كرد: اين پروژه‌ها براي عبور از اوج بار ۱۴۰۴ پيش‌بيني شده كه يكي از مهم‌ترين آنها تكميل پروژه‌هاي در دست ساخت نيروگاهي است.

وي با بيان اينكه ۳۶۲۹ مگاوات به ظرفيت توليد برق كشور از طريق نيروگاه‌هاي جديدالاحداث برق حرارتي افزوده خواهد شد، اظهار كرد: همچنين براي افزايش ظرفيت ۲۰۰ مگاواتي نيروگاه‌هاي مقياس كوچك و ۶۰۰ مگاواتي واحدهاي بخش خصوصي برنامه‌ريزي شده است.

رجبي مشهدي با بيان اينكه ۱۲۴ هزار مگاوات ظرفيت نيروگاه‌هايي است كه بايد تعمير شوند كه ۱۱۰ هزار مگاوات به نيروگاه‌هاي حرارتي، ۱۰۰۰ مگاوات نيروگاه‌هاي اتمي و ۱۳ هزار مگاوات به نيروگاه‌هاي برق آبي مربوط مي‌شود، گفت: تا امروز حدود ۱۸ هزار مگاوات از نيروگاه‌هاي كشور براي تعميرات از مدار خارج شده‌اند و به تدريج تعمير مي‌شوند.

وي افزود: پيش بيني شده است ۱۱۹۱ مگاوات از طريق ارتقاي نيروگاه‌هاي گازي با تعويض پره‌ها و ساير موارد به ظرفيت توليد برق كشور اضافه شود، همچنين حدود ۱۲۴۰ مگاوات با تعمير نيروگاه‌هاي بخار كه قديمي هستند به اين ظرفيت افزوده مي‌شود.

رجبي مشهدي با اشاره به افزايش ظرفيت توليد برق در حوزه تجديدپذيرها گفت: با برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته پيش‌بيني شده است تا پايان سال جاري ۵۰۰ مگاوات به ظرفيت توليد برق كشور اضافه شود؛ به عبارت ديگر ظرفيت ۱۳۰۰ مگاواتي تجديدپذير كشور به ۱۸۰۰ مگاوات ارتقا يابد. ضمن اينكه مقرر است تا پايان سال آينده ۳۰۰۰ مگاوات به اين ظرفيت افزوده شود. بر اين اساس تا پايان سال ۱۴۰۴ ظرفيت توليد تجديدپذير از ۴۰۰۰ مگاوات عبور خواهد كرد.

مديرعامل شركت توانير ادامه داد: بر اساس برنامه‌ريزي صورت گرفته در تلاش هستيم ۱۰۰۰ مگاوات به ظرفيت توليد نيروگاه‌هايي كه در اختيار وزارت صمت، وزارت نفت و ساير بخش‌هاي دولت است، اضافه كنيم.

وي با بيان اينكه رژيم استفاده از نيروگاه‌هاي برق‌آبي از ماه‌هاي گذشته آغاز شده است، تصريح كرد: اين امر براي بهره‌مندي از حداكثر انرژي نيروگاه‌هاي برق آبي براي تابستان سال آينده صورت گرفته است و تا قبل از تير و مرداد سال آينده نيروگاه‌هاي برق آبي صرفا براي مصارف آب پايين دست و كشاورزي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

رجبي مشهدي با بيان اينكه ۱۵۵ طرح انتقال و فوق توزيع كه نيازمند توسعه هستند براي بهبود انتخاب شده‌ است، افزود: ۱۸۷۱ كيلومتر مدار به شبكه انتقال برق كشور اضافه خواهد شد و علاوه بر آن ۱۰ هزار و ۵۷۳ مگاولت آمپر نيز به ظرفيت ترانسفورماتورهاي كشور از اين طريق اضافه مي‌شود.

وي به بخش توزيع كشور اشاره كرد و گفت: ۲۸ هزار كيلومتر كابل خودنگهدار آلومينيومي جايگزين كابل‌هاي مسي خواهد شد. همچنين ۱۷۵۰ مگاوات خازن به شبكه سراسري در بخش انتقال و ۱۰۰۰ مگاوات در بخش توزيع اضافه شود.

مديرعامل شركت توانير در ادامه به برنامه‌ريزي براي افزايش تعداد كنتورهاي هوشمند برق اشاره كرد و گفت: مقرر شده است در دو سال آينده تعداد كنتورهاي هوشمند از ۹ ميليون كنتور فراتر رود. از ابتداي دولت چهاردهم حدود ۵۰۰ هزار كنتور هوشمند با اولويت مشتركان پرمصرف نصب شده است.

وي همچنين به برنامه‌ريزي در حوزه مديريت و بهينه‌سازي مصرف پرداخت و افزود: جايگزيني حداقل يك ميليون دستگاه موتور BLDC براي موتور كولرهاي آبي با هدف كاهش ۵۰ درصدي مصرف برق از جمله اين برنامه‌هاست. همچنين پيش‌بيني شده تعداد يك ميليون دستگاه كولرگازي تا پايان سال آينده در صورت اخذ مجوزهاي لازم جايگزين كولرهاي گازي استاندارد شود و از اين ظريق بهينه‌سازي مصرف صورت مي‌گيرد.

رجبي مشهدي به استفاده از ظرفيت‌هاي وارداتي برق در زمان اوج بار مصرف اشاره كرد و گفت: در اين زمينه مذاكراتي با كشورهاي همسايه آغاز شده است.

مديرعامل شركت توانير در ادامه از پيش‌بيني برنامه مفصل براي جمع‌آوري رمز ارزهاي غيرمجاز خبر داد و تصريح كرد: به نظر مي‌رسد با همكاري دستگاه‌هاي نظامي، امنيتي، قضايي بتوانيم جهش قابل ملاحظه‌اي را شاهد باشيم.

وي جذب سرمايه‌گذاري در سمت عرضه و تقاضا را از ديگر برنامه‌هاي پيش‌بيني شده صنعت برق عنوان كرد و افزود: بر اين اساس افرادي كه ظرفيت توليد برق داشته باشند، مي‌توانند از طريق تابلوي آزاد و سرمايه‌گذاراني كه نيروگاه تجديدپذير دارند از طريق تابلوي سبز برق مازاد خود را عرضه كنند. همچنين براي آن دسته از افرادي كه در حوزه بهينه‌سازي مصرف و مديريت مصرف تلاش مي‌كنند مي‌توانند از گواهي صرفه‌جويي يا گواهي برق صرفه‌جويي استفاده و در اختيار صنايع كشور قرار دهند.

وي خاطرنشان كرد: در مجموع در اين ۱۴ مگاپروژه برنامه‌ريزي كاملي انجام شده و درصدد تامين و تزريق منابع مالي آن هستيم.