ورود بيش از ۷۹۱ دستگاه واگن در بازه زماني ۳ ساله
سال گذشته، شهردار تهران به چين سفر كرد تا تكليف قرارداد ساخت و تامين ۶۳۰ واگن توسط اين كشور را كه سال 97 بسته شده بود، مشخص كند، پس از اين سفر عليرضا زاكاني اعلام كرد كه قرارداد ساخت ۶۳۰ واگن را به ساخت بيش از ۷۰۰ واگن ارتقا داده و پكيجي از وسايل نقليه اعم از تاكسي، اتوبوس، موتورسيكلت را هم در قراردادش با چينيها وارد كرده است تا حملونقل تهران به سمت برقي و پاك شدن پيش برود.
سال گذشته، شهردار تهران به چين سفر كرد تا تكليف قرارداد ساخت و تامين ۶۳۰ واگن توسط اين كشور را كه سال 97 بسته شده بود، مشخص كند، پس از اين سفر عليرضا زاكاني اعلام كرد كه قرارداد ساخت ۶۳۰ واگن را به ساخت بيش از ۷۰۰ واگن ارتقا داده و پكيجي از وسايل نقليه اعم از تاكسي، اتوبوس، موتورسيكلت را هم در قراردادش با چينيها وارد كرده است تا حملونقل تهران به سمت برقي و پاك شدن پيش برود. حالا شهردار تهران، در اظهاراتي اعلام كرده كه قرار است بيش از ۷۹۱ دستگاه واگن از بهمن امسال و در بازه زماني ۳ ساله وارد كشور شود. زاكاني با اشاره به برنامههاي شهرداري تهران در توسعه مترو گفت: ۲۵ سال از افتتاح مترو در تهران ميگذرد، در اين بازه زماني مترو تهران كمي بيش از ۱۱۰۰ واگن داشته است. به گزارش ايلنا، او ادامه داد: آلودگي هوا ابر چالش شهر تهران است كه يكي از راههاي مقابله با آن توسعه ناوگان حمل و نقل عمومي ميباشد. بنابر اسناد بالادستي تهران نياز به ۱۱ هزار اتوبوس دارد اما در دوران مديريت شهري پيشين تنها حدود ۸۰۰ دستگاه اتوبوس در تهران فعال بود؛ با نگاه تحولي امروز ظرفيت اتوبوس در ناوگان حمل و نقل عمومي به بيش از ۲۲۰۰ دستگاه رسيده است. شهردار تهران اظهار كرد: علاوه بر اين رقم، قرارد خريد بيش از ۵۰۰۰ اتوبوس جديد هم از منابع داخلي و خارجي منعقد كردهايم كه از اين تعداد حدود ۳۰۰۰ دستگاه آن اتوبوس برقي ميباشد. به جز اين، بيش از ۲۷۰۰۰ دستگاه تاكسي برقي نيز خريداري شده و اكنون بخش اول آن وارد گمرك شده است. زاكاني گفت: در آينده خط ۱ بيآرتي از تهرانپارس تا ميدان آزادي تبديل به خط تراموا خواهد شد، بخش دوم اين تراموا هم از ميدان آزادي تا تهرانسر توسعه پيدا ميكند، همچنين با افتتاح خطوط ۱۱ و ۹، مترو تهران به جنوبغرب ميرسد.
نبود الگوي مشخص براي توسعه پايتخت
شهردار پايتخت با اشاره به چالشها و ظرفيتهاي شهر تهران گفت: ۲۳۸ سال از پايتختي تهران ميگذرد، در اين مدت تهران الگوي توسعه مشخصي نداشته است. به همين جهت امروز پايتخت از مشكلات و چالشهاي متفاوتي رنج ميبرد.
زاكاني ادامه داد: به عنوان مثال منطقه ۲۲ آخرين منطقه شكل گرفته در تهران است، اين منطقه به دليل نداشتن الگوي شهرسازي مشخص دچار كمبود سرانههاي شهري مانند سرانه فرهنگي آموزشي و فضاي سبز است.
او افزود: در مواجهه با مشكلات شهري سعي كرديم به جاي نگاه ترميمي نگاه تحولي داشته باشيم. به همين جهت همزمان به سراغ ايجاد تحول كالبدي و روحي در تهران رفتيم تا در كنار رشد و توسعه مادي، شاهد رشد معنوي شهر نيز باشيم. شهردار تهران ادامه داد: در حوزه توسعه بزرگراه وآزادراه نيز، آزادراه شهيد شوشتري در شرق تهران در حال احداث است علاوه بر اين يال جنوب غربي بزرگراه يادگار امام (ره) هم تا ميدان فتح توسعه پيدا ميكند. زاكاني در بخش ديگري از سخنان خود گفت: اصلاح ۹۸ تقاطع شهري يكي ديگر از برنامههاي شهرداري تهران است كه تاكنون بيش از ۳۰ مورد آن به نتيجه رسيده است، اين اصلاح تقاطعي علاوه بر كاهش مسير مردم از حدود ۷۸۰ كيلومتر به ۵۳ كيلومتر باعث صرفهجويي روزانه حدود يك ميليون ليتر بنزين در تهران نيز خواهد شد.
او ادامه داد: در مديريت شهري ششم تهران تا زمستان سال گذشته حدود ۵۰۰۰ هكتار به فضاي سبز پايتخت اضافه شده است كه از اين رقم بيش از ۴۰۰۰ هكتار آن در فضاي پيرامون تهران ميباشد. علاوه بر اين حدود ۱۰۰۰ هكتار از اين فضاي سبز نيز شامل درختان مثمر است.