رشد ۲ برابري صادرات قطعات خودرو ايران به روسيه

۱۴۰۳/۰۸/۰۵ - ۰۱:۱۱:۵۱
|
کد خبر: ۳۲۳۹۵۱

رييس انجمن صنايع همگن نيرو محركه و قطعه‌سازان خودرو از تلاش‌هاي انجام شده جهت سفارش‌گذاري براي خريد قطعات خودرويي از سوي روس‌ها خبر داد و گفت: سفارش‌گذاري از محصولات قطعه‌سازان ايراني به دو برابر سال گذشته رسيد.

رييس انجمن صنايع همگن نيرو محركه و قطعه‌سازان خودرو از تلاش‌هاي انجام شده جهت سفارش‌گذاري براي خريد قطعات خودرويي از سوي روس‌ها خبر داد و گفت: سفارش‌گذاري از محصولات قطعه‌سازان ايراني به دو برابر سال گذشته رسيد.

به گزارش ايسنا، محمدرضا نجفي‌منش در گفت‌وگويي راديويي پيرامون بايدها و نبايدهاي صادرات خودرو، با بيان اين موضوع، اظهار كرد: هرچند كه معتقديم رقم قراردادهاي منعقد شده هنوز اندك است، اما نشان‌دهنده به ثمر نشستن تلاش‌ها براي حضور در بازار اين همسايه قدرتمند شمالي است.

رييس انجمن صنايع همگن نيرومحركه و قطعه‌سازان خودروي كشور، خاطرنشان كرد: روس‌ها همچنين درخواست واردات ۲۰۰۰ دستگاه خودرو از توليد دو خودروساز بزرگ كشور (ايران‌خودرو و سايپا) را داشته‌اند كه به صورت خودروي كامل (CBU) انجام خواهد شد.

وي با بيان اينكه عليرغم همه مشكلات موجود در اقتصاد و صنعت خودروسازي، اما روي صادرات محصولات تمركز داريم، تاكيد كرد: روسيه را بازار مناسبي براي توليدات ايراني مي‌دانيم؛ در همين راستا از سال ۲۰۲۲ تاكنون سه حضور متوالي در نمايشگاه بزرگ اتومبيليتي مسكو داشته‌ايم كه سبب جلب و جذب روس‌ها به صنعت خودرو و قطعه‌سازي كشورمان شده است.

اين فعال صنعت قطعه كشور ابراز اميدواري كرد: حمايت‌ها از اين صنعت پيشران كشور ادامه داشته باشد و برخي دخالت‌هاي بي‌جا سبب توقف امر خطير صادرات نشود تا فعالان صنعتي كشورمان بتوانند در بازارهاي بين‌المللي حضور مثمر ثمر داشته باشند.

نجفي‌منش ضمن يادآوري آمار سال ۱۳۹۰ و توليد يك ميليون و ۶۵۰ هزار دستگاه خودرو در آن سال، تصريح كرد: پس از آن و تا به امروز به دليل دخالت‌هاي مكرر، قيمت‌گذاري‌هاي دستوري و ضرر و زيان‌هاي وارد به اين صنعت، ديگر نتوانستيم به اين تيراژ دست پيدا كنيم. در حقيقت قيمت‌گذاري دستوري سبب شده تا اختلاف قيمت به بازار تحميل شود؛ عليرغم اينكه، دولت‌هاي گذشته همگي قول مساعد براي رفع مشكل دادند، اما همچنان اين چالش‌ها پابرجاست؛ اما اميدوار هستيم با قول مساعد رييس‌جمهور دولت چهاردهم و وزير صمت در اين زمينه، بار ديگر بتوانيم به روزهاي پرشكوه صنعت خودرو در گذشته بازگرديم. رييس انجمن صنايع همگن قطعه‌سازي كشور در پايان ضمن اشاره به برخي افراد و مسوولان در جامعه كه براي مطرح كردن خود صنعت خودرو را تخطئه مي‌كنند، گفت: نقد از اين صنعت بسيار خوب است اما نبايد با تخريب همراه باشد. به‌هرحال كارهاي بسيار خوبي در اين صنعت انجام شده و بايد فضا را براي فعاليت هرچه بهتر صنعتگران مهيا كرد، اما اينكه نقد غيرمنصفانه داشته باشيم و به جامعه اين‌طور القا كنيم كه نمي‌توانيم هيچ كاري انجام بدهيم، زيبنده نيست.