درخشش  گنبد ايراني
عمليات شكست خورده اسراييل درآسمان ايران

درخشش گنبد ايراني

۱۴۰۳/۰۸/۰۶ - ۰۱:۰۶:۰۸
|
کد خبر: ۳۲۴۰۱۹

پس از انجام موفقيت‌آميز «عمليات وعد صادق ۲» نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي در شامگاه دهم مهرماه با شليك ۱۸۰ موشك بالستيك ايراني به اهداف مهم نظامي امنيتي در قلب سرزمين‌هاي اشغالي كه برخي پايگاه‌هاي هوايي و راداري ارتش اسراييل كه در ترور رهبران مقاومت نقش داشتند را مورد اصابت قرار داد و تصاوير پرشماري از آن در رسانه‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي منتشر شد؛

پس از انجام موفقيت‌آميز «عمليات وعد صادق ۲» نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي در شامگاه دهم مهرماه با شليك ۱۸۰ موشك بالستيك ايراني به اهداف مهم نظامي امنيتي در قلب سرزمين‌هاي اشغالي كه برخي پايگاه‌هاي هوايي و راداري ارتش اسراييل كه در ترور رهبران مقاومت نقش داشتند را مورد اصابت قرار داد و تصاوير پرشماري از آن در رسانه‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي منتشر شد؛ بنيامين نتانياهو نخست‌وزير رژيم صهيونيستي و برخي نظاميان بلند‌پايه اين رژيم در‌حالي مدعي پاسخ‌دهي فوري به اين عمليات شدند و با راه‌اندازي جنگ رواني گسترده و تبليغات رسانه‌اي تلاش كردند دامنه پاسخ‌دهي خود به عمليات ايران را برجسته‌سازي كنند كه برآوردهاي اوليه كارشناسان نظامي، اقدامات رژيم صهيونيستي در تهران، خوزستان و ايلام را ضعيف ارزيابي كرده است.

دامنه محدود اين عمليات كه در گزارش برخي رسانه‌هاي خارجي هم به آن اشاره شده و ضعيف‌ ارزيابي‌كردن آن كه از سوي برخي «منابع مطلع» به رسانه‌هايي در داخل كشور اعلام شده، زماني اهميت بيشتري پيدا مي‌كند كه سران رژيم اسراييل در ادعاهاي پرتكرار خود طي سه هفته گذشته بر «پاسخ‌دهي شديد» به حمله گسترده هوافضاي سپاه پاسداران به قلب سرزمين‌هاي اشغالي، تاكيد مي‌كردند؛ ادعاهايي كه البته به نظر مي‌رسد براي مصرف داخلي اين رژيم بسيار بيش از آنچه آنان تلاش كردند در عمل رخ دهد، كارآمد باشد.

تلاش رژيم صهيونيستي براي هدف قراردادن چند نقطه در چهار استان تهران، البرز، خوزستان و ايلام در شرايطي پايان يافته كه قرارگاه پدافند هوايي كشور در اطلاعيه‌اي از رهگيري و مقابله موفق با اين اقدام خبر داد و تاكيد كرد: «باوجود هشدارهاي قبلي مسوولان جمهوري اسلامي به رژيم جنايتكار و غيرقانوني صهيونيستي مبني بر پرهيز از هرگونه اقدام ماجراجويانه، اين رژيم جعلي بامداد روزگذشته در اقدامي تنش‌زا، نقاطي از مراكز نظامي در استان‌هاي تهران، خوزستان و ايلام را مورد هجوم قرار داده كه ضمن رهگيري و مقابله موفق توسط سامانه يكپارچه پدافند هوايي كشور با اين اقدام تجاوزكارانه، آسيب‌هاي محدودي به برخي از نقاط وارد شده كه ابعاد اين حادثه در دست بررسي است.»
اكنون نيز ارتش اسراييل با طرح ادعاي هدف‌ قرار دادن ۲۰ نقطه در كشور همان مسير هفته‌هاي گذشته را تداوم بخشيده تا دستاوردي از حمله بامداد روزگذشته را به افكار عمومي خود ارايه كند، ادعايي كه پيگيري‌هاي رسانه‌اي از ميزان صحت آن به چنين پاسخي انجاميده است: «ادعاي ارتش اسراييل مبني بر هدف قرار دادن ۲۰ نقطه در كشور غيرواقعي است و تعداد اهداف دشمن با فاصله، كمتر از اين ميزان است و آسيب‌هاي محدودي وارد كرده است. اخباري كه مي‌گويد ۱۰۰ هواپيماي نظامي اسراييل در اين حمله نقش داشتند نيز كاملا دروغ و اسراييل به‌دنبال بزرگ‌نمايي حمله ضعيف خود است.» قرارگاه پدافند هوايي كشور با صدور اطلاعيه‌اي دلايل فعال شدن پدافندها در سحرگاه در برخي شهرها را اعلام كرد. در اين اطلاعيه آمده است: به استحضار ملت شريف ايران مي‌رساند: باوجود هشدارهاي قبلي مسوولان جمهوري اسلامي به رژيم جنايتكار و غيرقانوني صهيونيستي مبني بر پرهيز از هرگونه اقدام ماجراجويانه، اين رژيم جعلي بامداد امروز در اقدامي تنش‌زا، نقاطي از مراكز نظامي در استان‌هاي تهران، خوزستان و ايلام را مورد هجوم قرار داده كه ضمن رهگيري و مقابله موفق توسط سامانه يكپارچه پدافند هوايي كشور با اين اقدام تجاوزكارانه، آسيب‌هاي محدودي به برخي نقاط وارد شده كه ابعاد اين حادثه در دست بررسي است.
در اين راستا ضمن دعوت از مردم به حفظ همبستگي و آرامش درخواست مي‌شود اخبار مربوط به اين حوادث را از طريق رسانه ملي دنبال كرده و به شايعات رسانه‌هاي دشمن توجه نكنند. همزمان معاون اول رييس‌جمهور طي نوشتاري كوتاه به حوادث بامداد شنبه واكنش نشان داد.
محمدرضا عارف در واكنش به حوادث بامداد شنبه با انتشار تصويري از پرچم ايران در حساب كاربري خود در شبكه اجتماعي ايكس نوشت: اقتدار ايران، دشمنان مام ميهن را زبون و خوار مي‌كند.
(بامداد شنبه) پدافند هوايي برخي شهرهاي كشور فعال شد كه پيرو آن قرارگاه پدافند هوايي كشور اعلام كرد: رژيم جنايتكار و غيرقانوني صهيونيستي بامداد امروز در اقدامي تنش‌زا، نقاطي از مراكز نظامي در استان‌هاي تهران، خوزستان و ايلام را مورد هجوم قرار داده كه ضمن رهگيري و مقابله موفق توسط سامانه يكپارچه پدافند هوايي كشور با اين اقدام تجاوزكارانه، آسيب‌هاي محدودي به برخي نقاط وارد شده كه ابعاد اين حادثه در دست بررسي است.
همچنين وزارت امور خارجه ايران اعلام كرد: تهران «باتوجه بر حق ذاتي دفاع مشروع، خود را محق و موظف به دفاع در برابر اعمال تجاوزكارانه خارجي مي‌داند.» 
وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران روز شنبه و در پي اقدام تجاوزكارانه رژيم صهيونيستي، بيانيه‌اي صادر كرد.
در اين بيانيه آمده است: وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران اقدام تجاوزكارانه رژيم صهيونيستي عليه چند مركز نظامي در ايران را به عنوان نقض آشكار حقوق بين‌الملل و منشور سازمان ملل متحد، به ويژه اصل منع تهديد يا توسل به زور عليه تماميت سرزميني و حاكميت ملي كشورها، دانسته و به شديدترين وجه محكوم مي‌كند.
همان‌طور كه بارها توسط مراجع صلاحيت‌دار جمهوري اسلامي ايران تاكيد شده است، جمهوري اسلامي ايران با ابتناي بر حق ذاتي دفاع مشروع، كه در ماده ۵۱ منشور ملل متحد نيز منعكس شده است، خود را محق و موظف به دفاع در برابر اعمال تجاوزكارانه خارجي مي‌داند.‌  جمهوري اسلامي ايران با تاكيد بر استفاده از همه توانمندي‌هاي مادي و معنوي ملت ايران براي دفاع از امنيت و منافع حياتي خود و نيز با وقوف به وظايف خود در قبال صلح و امنيت منطقه‌اي، مسووليت فردي و جمعي همه كشورهاي منطقه براي حراست از صلح و ثبات منطقه را خاطرنشان مي‌كند و از همه كشورهاي صلح‌‌دوست در منطقه و ساير كشورها كه با درك شرايط خطير موجود از اقدام تجاوزكارانه رژيم اشغالگر اسراييل ابراز انزجار نموده و آن را محكوم كرده‌اند، قدرداني مي‌كند.

بي‌ترديد استمرار اشغالگري، اقدامات غيرقانوني و جنايات رژيم صهيونيستي در منطقه، به ويژه نسل‌كشي مردم فلسطين و تجاوزگري عليه لبنان -‌كه در سايه حمايت همه‌جانبه تسليحاتي و سياسي امريكا و برخي ديگر از كشورهاي غربي تداوم يافته است- عامل اصلي تنش و ناامني در منطقه است.

جمهوري اسلامي ايران با يادآوري مسووليت تك‌تك دولت‌هاي عضو سازمان ملل متحد، دولت‌هاي عضو كنوانسيون پيشگيري و مجازات جنايت نسل‌كشي و دولت‌هاي عضو كنوانسيون‌هاي چهارگانه ژنو ۱۹۴۹، براي اقدام عاجل و جمعي در برابر نقض‌هاي فاحش حقوق بين‌الملل و منشور ملل متحد، كنوانسيون منع نسل‌كشي و حقوق بشردوستانه بين‌المللي كه همزمان به مثابه نقض جدي صلح و امنيت بين‌المللي به شمار مي‌آيند، بر ضرورت تحرك فوري و عاجل جامعه جهاني براي توقف نسل‌كشي، جنگ و تجاوز عليه غزه و لبنان و مهار جنگ‌افروزي رژيم صهيونيستي تاكيد مي‌نمايد. 

به دنبال اين اتفاق تعداد قابل‌توجهي از كشورهاي منطقه حمله اسراييل به ايران را محكوم كردند. وزارت خارجه بحرين روز شنبه نسبت به تداوم تشديد تنش‌ها و عمليات نظامي در منطقه ابراز نگراني كرد. وزارت خارجه مصر در بيانيه‌اي اعلام كرد: ما با نگراني شديدي تحولات مربوط به تشديد تنش خطرناك در خاورميانه را دنبال مي‌كنيم كه آخرين آن حمله صبح امروز اسراييل به ايران بود. ما تمام اقداماتي را كه امنيت و ثبات منطقه را به خطر مي‌اندازد و منجر به شعله‌ور شدن اوضاع شكننده در منطقه و دامن زدن به وضعيت تنش و تشديد درگيري مي‌شود، محكوم مي‌كنيم.طبق گزارش روزنامه مصري اليوم السابع، وزارت خارجه مصر اعلام كرد: ما هشدار مي‌دهيم كه خطرات تشديد تنش كنوني ممكن است به عمد يا در نتيجه محاسبات اشتباه منطقه را به سمت رويارويي خطرناكي بكشاند كه امنيت منطقه‌اي و بين‌المللي را تهديد مي‌كند.

مصر تاكيد كرد: ما بر موضع خود درباره دستيابي سريع به آتش‌بس در نوار غزه در چارچوب معامله تبادل اسرا به عنوان تنها راه براي كاهش شدت تنش و مبنايي براي برقراري آرامش در اين شرايط بحراني در منطقه تاكيد مي‌كنيم. همچنين بر آتش‌بس فوري در لبنان و لزوم احترام به حاكميت لبنان تاكيد داريم. مصر بر لزوم احترام به قوانين بشردوستانه بين‌المللي و منشور ملل متحد، عدم تجاوز به حاكميت دولت‌ها و احترام به وحدت و تماميت ارضي آنها تاكيد كرد. كشورهاي غربي نيز به مطرح كردن ادعاهاي خود ادامه دادند. «لويد آستين» وزير دفاع امريكا كه در پي اقدام متجاوزانه رژيم صهيونيستي عليه ايران در بامداد شنبه، با «يوآو گالانت» وزير جنگ رژيم صهيونيستي گفت‌وگويي تلفني داشته است، در پيامي در صفحه شخصي خود در شبكه اجتماعي ايكس نوشت: با «يوآو گالانت» وزير دفاع اسراييل صحبت كردم تا اطلاعات به‌روز را درباره حمله نيروهاي اسراييل به اهداف نظامي در ايران دريافت كنم. آستين كه كشورش از ابتداي تشديد تنش‌ها در منطقه در پي در گرفتن جنگ غزه، به حمايت تمام‌عيار از جنايت‌هاي جنگي رژيم صهيونيستي در غزه به بهانه «حق اسراييل براي دفاع از خود در برابر تروريسم» پرداخته است، گفت: بر تعهد تزلزل‌ناپذير امريكا نسبت به امنيت اسراييل و حق آن براي دفاع از خود تاكيد كردم. روشن ساختم كه امريكا وضعيت ارتقا يافته نيروهايش براي دفاع از نظاميان امريكا، اسراييل و شركا در سراسر منطقه را در مواجهه با تهديدهاي ناشي از ايران و سازمان‌هاي تروريستي تحت حمايت ايران حفظ كرده و مصمم است از هر بازيگري كه تنش‌ها را بدتر كرده و درگيري در منطقه را گسترش بدهد، جلوگيري به عمل آورد. «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان روز شنبه و طي پيامي در حساب كاربري خود در شبكه اجتماعي ايكس نوشت رژيم صهيونيستي امروز (شنبه) به آلمان اطلاع داده كه نقاطي را در مراكز نظامي ايران هدف قرار داده است. به گفته شولتز، رژيم صهيونيستي تلاش كرده است كه در اقدام متجاوزانه خود، تلفات انساني را به حداقل برساند كه فرصتي را براي جلوگيري از تشديد بيشتر تنش فراهم مي‌كند.او در ادامه بدون اشاره به تجاوزات رژيم صهيونيستي در منطقه، به‌ويژه در يك سال گذشته و ترور رهبر سياسي حماس در تهران خطاب به ايران نوشت: ما نمي‌توانيم با واكنش‌هاي گسترده كه منجر به تشديد اوضاع مي‌شود، ادامه دهيم. اين، اكنون بايد تمام شود. اين فرصتي را براي تحولات صلح‌آميز در خاورميانه فراهم مي‌كند. سرويس اقدام خارجي اروپا در واكنش به حمله اخير رژيم صهيونيستي به ايران، خواستار خويشتنداري طرفين شد و هشدار داد كه اقدامات نسنجيده مي‌تواند وضعيت را از كنترل خارج كند. در اين بيانيه با اشاره به چرخه خطرناك حملات و تلافي‌جويي‌ها و تاثير آن بر گسترش مناقشه در منطقه، آمده است: «حمله اسراييل به ايران در حالي اتفاق افتاد كه تنش‌هاي منطقه‌اي به‌شدت و به‌صورت فزاينده در حال افزايش هستند.»