بورس درگير  پرونده‌هاي سياسي

بورس درگير پرونده‌هاي سياسي

۱۴۰۳/۰۸/۰۶ - ۰۱:۱۱:۵۲
|
کد خبر: ۳۲۴۰۲۰

نيمه دوم سال بازار سرمايه نياز به توجه بيشتري دارد، عوامل بنيادي اثرگذار بر سهام شركت‌ها، از توليد و سودآوري گرفته تا قيمت روي تابلو تماما بايد مورد حمايت دولت، وزارت اقتصاد و سازمان بورس قرار گيرند و اقدام‌هاي عملي و جدي براي حفظ ارزش ذاتي سهام شركت‌ها در نيمه دوم سال به انجام برسد. نهاد‌هاي مالي به خصوص صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري ساماندهي و نظارت بيشتري بر عملكرد آنها شود. ا

حسنا هادي

نيمه دوم سال بازار سرمايه نياز به توجه بيشتري دارد، عوامل بنيادي اثرگذار بر سهام شركت‌ها، از توليد و سودآوري گرفته تا قيمت روي تابلو تماما بايد مورد حمايت دولت، وزارت اقتصاد و سازمان بورس قرار گيرند و اقدام‌هاي عملي و جدي براي حفظ ارزش ذاتي سهام شركت‌ها در نيمه دوم سال به انجام برسد. نهاد‌هاي مالي به خصوص صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري ساماندهي و نظارت بيشتري بر عملكرد آنها شود. از طرفي با آغاز فصل سرما بحث‌هايي همچون قطعي برق و گاز، بحث ماليات، حقوق دولتي، نرخ مواد اوليه و خوراك، لايحه‌ بودجه و ... تماما بايد در كميته پايش ريسك و فراكسيون بازار سرمايه مجلس پيگيري شود تا ريسك‌ها در بازار سرمايه به حداقل برسد ديشب اسراييل به چند هدف نظامي حمله كاملا ناكام داشت، از طرفي با توجه به عدم دسترسي عموم مردم به اين مناطق، گزارش‌هايي از عدم موفقيت اين حمله‌ها توسط رسانه‌هاي داخلي منتشر شده است، در نقطه مقابل نيز اسراييل جهت پاسخ به افكار عمومي داخلي خود، حملات را موفق و كوبنده گزارش مي‌كند.

اين رويداد بهترين سناريو براي بازار سرمايه خواهد بود و پس از اتفاقات ديشب احتمالا شرايط به سمت آرامش پيش خواهد رفت براي مدتي. اين‌طور كه اطلاعيه قرارگاه پدافند هوايي آمده است ظاهرا حملات سحرگاه ديشب اسراييل به چند پادگان در تهران، ايلام و خوزستان خسارات چنداني برجا نگذاشته و اوضاع تحت كنترل است.
هر چند بازار با يك گپ زماني به تحولات مثبت واكنش نشان مي‌دهد و تحولات منفي هستند كه به صورت آني بر بازار اثر مي‌گذارند، اما كاهش چشمگير قيمت تتر در دقايق پس از حمله سحرگاه امروز، همه مي‌دانيم متغير‌هاي كلان اقتصادي در كشور به گونه‌اي نيستند كه به نفع سرمايه‌گذاراي در كار‌هاي توليدي تمام شود. نرخ بهره اسمي بالا مهم‌ترين دليل تناقض در كشور و عدم همخواني با شعار‌ها و وعده‌هاست. لذا در برهه زماني فعلي و نيمه دوم سال كمتر كسي به دنبال سرمايه‌گذاري با ريسك بالا خواهد بود، از طرفي هم تب و تاب سكه و طلا افت قابل توجهي داشته است. از طرفي با نگاهي به بازار سرمايه مي‌توان دريافت كه تحت اين شرايط اكثر شركت‌ها رشد سودآوري خوبي داشته‌اند و گزارش‌هاي خوبي را روانه كدال كرده‌اند، به جرات مي‌توانم بگويم كه در بازار هستند سهم‌هايي كه سود تقسيمي دو مجمع آتي آنها برابر با قيمت فعلي سهام شركت‌هاست!!! تنها گزينه‌اي كه در حال حاضر براي بازار سرمايه نياز است، مثبت‌نگري افكار عمومي در مورد بازار سرمايه است! هفته آينده انتخابات امريكا برگزار خواهد شد و سايه ابهامات اين مورد نيز از سر بازار برداشته خواهد شد! از روز ۱۵ آبان به بعد تصميم گرفتن در مورد بازار سرمايه بسيار راحت‌تر خواهد شد...

 (رشد يا ريزش، ماندن يا نماندن در اين بازار)، به نظرم تا روز ۱۵ آبان روز‌هاي پرنوساني را در بازار سرمايه تجربه خواهيم كرد.

اينكه تك عاملي در مورد بازار كسي نظر بدهد كاري بسيار اشتباه است، چراكه نوسانات بازار سرمايه مجموعه‌اي رويداد‌ها و عوامل را مي‌طلبد و نبايد سريعا راي و حكم به صعود بازار داد.
درست است در اين مدت بازار از بي‌خبري و بلاتكليفي 20 روزه رنج مي‌برد.با چرخش ذهنيت سرمايه‌گذاران و آرامش تا حداقل پس از انتخابات امريكا بازار دلار و طلا امروز صف‌هاي فروش سنگيني را تجربه كرد، امروز ارزش معاملات سهام به حدود 4هزار ميليارد تومان رسيد و 80درصد از نمادهاي بازار مثبت بود، اين اعداد هنوز براي بازار سرمايه خنده‌آور هستند. عده‌اي از كارشناس نما‌ها مجدد امروز بحث باز كردن دامنه نوسان را مطرح كرده بودند كه شديدا با آن مخالفم، چراكه معتقدم تا زماني بسته‌هاي حمايتي خوبي براي روز‌هاي پرتنش در نظر گرفته نشده باشد نبايد به اين تركيب بازار سرمايه دست زد!! تنها در صورتي كه سطح تنش‌ها در منطقه كاهش يابد و عدم قطعيت‌ها در بازار به حداقل برسد، مي‌توان انتظار داشت بورس صعودي مي‌شود و شاخص مجدد بايد به جنگ محدوده 2 ميليون و 100 هزار واحدي برود، در استراتژي‌هاي مالي هم طبيعي است بعد از افت‌هاي شديد چند روزي بازار مثبت باشد، وقتي قيمت يك دارايي مالي مانند سهام در بورس يا هر دارايي ديگر، با نزولي شديد همراه شود و در پي آن، صعود قيمت جزيي در كوتاه‌مدت رخ دهد و مجددا، روند نزولي پيشين تداوم يابد. به عبارت ديگر، سقوط قيمتي را در نظر بگيريد كه اندكي نشانه‌هاي بهبود در آن مشاهده مي‌شود، اما مجددا به همان مسير نزولي قبلي بازمي‌گردد كه در چند سال گذشته از اين دست رالي‌هاي ناكام بسيار زياد در بازار سرمايه داشته‌ايم!!
از نظر بنده به حساس‌ترين ماه‌هاي سال نزديك شده‌ايم، آبان و از آن مهم‌تر، آذر و دي ماه بسيار مهمي خواهيم داشت! حتي از نگاهي ديگر تا فروردين بازه بسيار مهم و تنش‌زايي در منطقه خواهد بود. براي درك دليل اهميت اين تاريخ رويداد‌هاي گذشته مثل جنگ جهاني، تاسيس اسراييل و جنگ داخلي لبنان و... را در تاريخ‌هاي مشابه در گذشته داشته‌ايم.
پرونده مربوط به جنگ روسيه ـ اوكراين هنوز بسته نشده است و ضمنا پرونده تنش‌هاي بين ايران و اسراييل به همين صورت!! و تنها يك آتش‌بس همه‌جانبه با ميانجيگري كشور‌ها مي‌تواند باعث ايجاد آرامش و ثبات در بازار‌هاي مالي شود!

در مورد بازار سرمايه بايد بگويم كه اين نوع اصلاح در بازار كه همراه با صرف زمان زياد است (در واقع زمان اصلاح‌هاي روند صعودي آينده است كه اينجا و در اين برهه زماني خرج مي‌شود، يعني در روند‌هاي صعودي آينده رشد پيوسته و اصلاح‌هاي ميان روند بازار زياد عميق و طولاني نخواهد بود) از اواخر بهمن به نظر روند اصلي بازار شروع شود، شاخص ۵ الي  ۶ميليوني نيز اصلا دور از انتظار نيست. بازار در صورت كمرنگ‌تر شدن عدم قطعيت‌ها مقصد پول‌هاي سرگردان زيادي خواهد بود، لذا مديران سازمان از همين امروز بايد به فكر ايجاد پويايي و كارايي اطلاعاتي و عملياتي در بازار باشند.

چيزي كه براي ما مهم است، اين است كه طي ۲۷ روز گذشته حدود ۴۲ ميليارد دلار به اقتصاد كشور ضربه وارد شده و ارزش بازار سرمايه طي اين مدت ۴۰ درصد كاهش يافته است!!
بهترين روش چينش سبد سرمايه‌گذاري در يك زمان معين، به واسطه تصميم‌گيري درمورد تعادل بين ميزان تدافعي و تهاجمي بودن آن سبد حاصل مي‌شود و بر اين باورم كه موازنه بين تهاجمي و تدافعي بودن بايد طي زمان، در پاسخ به تغييرات محيط سرمايه‌گذاري و وضعيت عناصر تشكيل‌دهنده چرخه‌ها تنظيم شود.

كلمه كليدي، تنظيم كردن است. مبلغ سرمايه‌گذاري، تخصيص سرمايه بين فرصت‌هاي متعدد و ريسك دارايي تحت مالكيت شما همه بايد روي يك مقياس پيوسته از تهاجمي به تدافعي تنظيم شود!!
وقتي مي‌توانيم ارزندگي را به قيمت ارزان به دست بياوريم، بايد تهاجمي عمل كنيم و وقتي ارزندگي به قيمت گران به دست مي‌آيد، بايد دست نگه داريم. در برهه زماني فعلي نيز در خصوص تمامي دارايي‌ها و بازار‌ها اين استراتژي را مورد استفاده قرار دهيد تا تصميم درست را براي نيمه دوم امسال اتخاذ كنيد.

و در پايان اينكه در هر شرايطي فعالان دنبال دليل باشند و يك روز منفي شدن بازار را به جنگ ارتباط دهند، روز ديگر به بازارگردان‌ها و الگوريتم‌ها و روز ديگر به صندوق‌ها كار بسيار اشتباهي است!

 در مباحث اقتصادي شما جايي نمي‌بينيد كه يك عامل بتواند به تنهايي يك بازار را براي مدت زمان طولاني تحت تاثير قرار دهند و نوسانات بازار‌ها پكيجي از مجموعه عوامل هستند، اين روز‌ها دست‌درازي‌هايي به صندوق‌هاي درآمد ثابت دارد مي‌شود و چون شرايط نابسامان است كسي توجهي نمي‌كند!! اما سوال مهم از عزيزان در بدنه اقتصادي دولت اين است كه آيا صندوق‌هاي درآمد ثابت جزيي از ابزار‌هاي سياست پولي و تعيين نرخ بهره هستند؟!

در برهه زماني فعلي هيچ ارگاني از بيرون به بازار سرمايه كمك نخواهد كرد، اما بهتر است در شرايط بحران به تمامي صندوق‌ها تحت شرايط خاص و با نظارت شديد، امكانات و دسترسي‌هايي براي حمايت داده شود يا حداقل برخي سقف‌ها در صندوق‌ها شناور و اختياري شود!! نه از روي جبر و اجبار!! به نظرم اگر برخي سقف‌ها براي مديران با تجربه و خبره اين صندوق‌ها شناور شود اين مديران خود با منابع موجود به داد بازار خواهند رسيد.