رمزگشايي از تحولات بازارها پس از تجاوز اسراييل

رمزگشايي از تحولات بازارها پس از تجاوز اسراييل

۱۴۰۳/۰۸/۰۶ - ۰۱:۱۵:۴۶
|
کد خبر: ۳۲۴۰۲۱

برخلاف تصورات برخي افراد و گروه‌ها، پس از رخدادهاي بامداد شنبه و تجاوز آشكار رژيم صهيونيستي به برخي مناطق نظامي و دفاعي كشور، بازارهاي اقتصادي كشور نه‌تنها فضاي ملتهب و نوساني را تجربه نكردند بلكه بازار‌هاي سهام ارز، سكه و... تحولات مثبتي را از سر گذراندند. تحولاتي كه باعث شد بازارهاي كشور پس از دوره‌اي از نوسانات، دوره‌اي ثبات و رشد شاخص‌ها را تجربه كنند.

حسن هاني‌زاده

برخلاف تصورات برخي افراد و گروه‌ها، پس از رخدادهاي بامداد شنبه و تجاوز آشكار رژيم صهيونيستي به برخي مناطق نظامي و دفاعي كشور، بازارهاي اقتصادي كشور نه‌تنها فضاي ملتهب و نوساني را تجربه نكردند بلكه بازار‌هاي سهام ارز، سكه و... تحولات مثبتي را از سر گذراندند. تحولاتي كه باعث شد بازارهاي كشور پس از دوره‌اي از نوسانات، دوره‌اي ثبات و رشد شاخص‌ها را تجربه كنند. ديروز و پس از تحولات اخير، شاخص بازار سهام حداقل ۱۰هزار واحد رشد را تجربه كرد، دلار با ريزش ۴ تا ۶ هزار توماني مواجه شد و سكه هم افت چند ميليوني را تجربه كرد. پس از اين تحولات سياسي و اجتماعي اما افكار عمومي خواستار تحليل زير پوست تحولات هستند. 

عمليات نيروي هوايي ارتش رژيم صهيونيستي عليه ايران با يك شكست بزرگ و تاريخي مواجه شد. ده‌ها هواپيماي f35 فوق مدرن اسراييل بامداد شنبه به حريم هوايي ايران با هدف بمباران تاسيسات هسته‌اي، همچنين بمباران پالايشگاه‌ها و پايانه‌هاي نفتي، وارد شدند. اما پدافند هوايي و سامانه دفاع هوايي جمهوري اسلامي ايران با آگاهي قبلي كه از تحركات هواپيماهاي رژيم صهيونيستي داشتند به‌موقع واكنش نشان داده و هواپيماهاي رژيم صهيونيستي حين فرار، برخي از بمب‌هاي خود را روي پادگان‌هايي اطراف تهران و برخي استان‌هاي مرزي پرتاب كردند كه ارزش نظامي قابل‌توجهي نداشت. باتوجه به اينكه تنها امتياز رژيم صهيونيستي در ظاهر، داشتن و برخورداري از برتري هوايي است، رخدادهاي بامداد شنبه نشان داد كه اين برتري نيز از دست اسراييل گرفته شده و ايران دست برتر را در اين زمينه هم داشت. در واقع ثابت شد كه ايران داراي يك دفاع هوايي كاملا پيشرفته و منسجم برخوردار است. ضمن اينكه ايران از قبل تحركات رژيم صهيونيستي را رصد مي‌كرده و راهبردهاي لازم را تدارك ديده بود.

اما تجاوز رژيم صهيونيستي به آسمان ايران، پيامدهاي بسيار خطرناكي براي صلح و ثبات منطقه به دنبال خواهد داشت. بدون ترديد ايران از ظرفيت‌هاي ديپلماتيك خود براي محكوم كردن جنايات رژيم صهيونيستي استفاده خواهد كرد. در عين حال در زمان و مكان مناسب، پاسخ مناسب را به تجاوز رژيم صهيونيستي خواهد داد. اقدام رژيم صهيونيستي تجاوز به حريم هوايي ايران و نقض آشكار حاكميت ايران است. طبق موازين و قوانين بين‌المللي هم امريكا كه حامي اصلي اين رژيم است و هم اسراييل بايد جوابگوي اين اقدام باشند. ايران طي روزهاي آينده، پس از بررسي‌هاي لازم پاسخ كوبنده و مقتضي به طرف مقابل خواهد داد. اين پاسخ اما شتاب‌زده و عجولانه نخواهد بود و به نظرم كوبنده‌تر از پاسخي است كه ايران در عمليات وعد صادق۲ داده بود. ايران با استفاده از رويكردهاي ديپلماسي و راهبردهاي نظامي به دنبال ايجاد بازدارندگي در سطح منطقه است. در اين ميان پرسشي براي افكار عمومي شكل گرفته و آن اينكه چرا بازارهاي كشورمان نسبت به اين رخداد، واكنش مثبت نشان دادند و آيا مي‌توان مبتني بر اين تحولات دورنمايي از چشم‌اندازهاي آينده ارايه كرد؟ پس از شكست فاحش رژيم صهيونيستي در حمله هوايي به ايران، نوعي اعتماد به نفس ميان مردم و فعالان اقتصادي شكل گرفته است. شرايط به گونه‌اي است كه آرامش و اطمينان در بازار حاكم است. پس از سلسله فضاسازي‌ها و جريان‌سازي‌هايي كه اسراييل عليه ايران صورت داد، نهايتا مشخص شد كه نيروي هوايي رژيم صهيونيستي مانند نيروي زميني اين رژيم، در مواجهه با ايران با شكست‌هاي بسياري مواجه شده است. شرايط به صورتي است كه اسراييل قادر به حفاظت از خود در برابر ابتكار عمل محور مقاومت نيز نيست، به همين دليل هم تصميمات افكار عمومي ايرانيان و هم فعالان اقتصادي به سمت رفتارهاي با ثبات سوق پيدا كرده و از رفتارها و تصميمات هيجاني پرهيز كردند. انعكاس اين ثبات و آرامش را در بازارهاي اقتصادي از جمله بازار سهام، طلا و ارز به عينه مي‌توان مشاهده كرد. شاخص بورس با رشد همراه شد و نرخ‌هاي سكه و ارز نيز در دالان نزولي قرار گرفتند.