تورم  مهرماه به كانال 33 درصد رسيد
همزمان با آغاز دور جديد كاهش قيمت دلار و طلا در بازار

تورم مهرماه به كانال 33 درصد رسيد

۱۴۰۳/۰۸/۰۶ - ۰۱:۱۷:۲۶
|
کد خبر: ۳۲۴۰۲۲

مركز آمار روز گذشته وضعيت شاخص تورم در مهر ماه سال جاري را منتشر كرد كه نشان از تداوم روند كاهشي تورم سالانه دارد، البته تورم ماهانه و نقطه به نقطه روندي افزايشي داشته كه مي‌تواند تحت تاثير برخي تلاطم‌هاي روزهاي گذشته در بازارها باشد. به شكل همزمان بازار ارز و طلا روز گذشته يك روند كاهش قيمت جديد را تجربه كرده و بسياري از كانال‌هايي كه در هفته‌هاي قبل ثبت شده بود، كنار رفتند.

مركز آمار روز گذشته وضعيت شاخص تورم در مهر ماه سال جاري را منتشر كرد كه نشان از تداوم روند كاهشي تورم سالانه دارد، البته تورم ماهانه و نقطه به نقطه روندي افزايشي داشته كه مي‌تواند تحت تاثير برخي تلاطم‌هاي روزهاي گذشته در بازارها باشد. به شكل همزمان بازار ارز و طلا روز گذشته يك روند كاهش قيمت جديد را تجربه كرده و بسياري از كانال‌هايي كه در هفته‌هاي قبل ثبت شده بود، كنار رفتند. به نظر مي‌رسد با توجه به اقدامات اخير بانك مركزي، نرخ طلا و سكه سرانجام از ابتداي هفته جاري روندي نزولي به خود گرفته است. رييس اتحاديه طلا و جواهر تهران ضمن تاكيد بر روند كاهش قيمت بهاي سكه كه از صبح روز شنبه آغاز شده، اعلام كرد كه اين روند همچنان ادامه دارد به‌گونه‌اي كه بهاي سكه به قيمت ۵۰ ميليون و ۷۵۰ هزار تومان رسيد. نادر بذرافشان از ادامه روند كاهش قيمت‌ها در بازار سكه و طلا نسبت به ابتداي هفته كه از صبح روزگذشته آغاز شده، خبر داد و اظهار كرد: با توجه به حراج سكه توسط بانك مركزي كه روز شنبه به تعداد يك ميليون قطعه سكه اتفاق افتاد و همچنين نوسان كاهشي نرخ ارز در بازار، سكه علاوه بر اينكه نسبت به آخرين معاملات هفته گذشته بيش از سه ميليون تومان كاهش را تجربه كرده، در آخرين معاملات امروز بازار نيز همچنان كاهش را رقم زده است. به گفته رييس اتحاديه طلا و جواهر تهران، در حال حاضر بر اساس آخرين معاملاتي كه تا ساعت ۱۶ و ۲۰ انجام شده است، هر قطعه سكه ۵۰ ميليون و ۷۵۰ هزار تومان، سكه تمام طرح قديم ۴۶ ميليون و ۶۰۰ هزار تومان، نيم سكه ۲۷ ميليون و ۴۰۰ هزار تومان، ربع سكه ۱۷ ميليون و ۴۰۰ هزار تومان و سكه‌هاي يك گرمي هشت ميليون و ۱۰۰ هزار تومان تعيين قيمت شد.

وي افزود: هر مثقال طلاي آب شده، ۱۹ ميليون و ۱۳۰ هزار تومان و هر گرم طلاي ۱۸ عيار چهار ميليون و ۴۱۶ هزار و ۲۰۰ تومان مبناي معاملات طلا قرار گرفته است. بذرافشان تصريح كرد: اين كاهش قيمت انواع قطعات سكه و طلا درحالي است كه بهاي طلا در بازارهاي جهاني نسبت به پيش از تعطيلي بازارهاي جهاني، افزايشي ثبت شده است. به شكل همزمان كاهش قيمت دلار نيز از روز گذشته در بازار به ثبت رسيده است. پس از شكست عمليات ناموفق اسراييل در شب گذشته، از صبح ديروز روند نرخ‌گذاري قيمت ارز در گروه‌هاي مبادله ارز و كانال‌هاي تلگرامي در فضاي مجازي، پيش از گشايش و فعاليت بازار غير‌‌رسمي ارز در بازار با روند نزولي فعاليت خود را آغاز كرد. مشاهدات ميداني از بازار ارز نشان مي‌دهد كه از ابتداي روزگذشته نرخ ارز در بازار آزاد با كاهش چشمگيري روبه‌رو بوده است، به‌طوري كه در لحظه تنظيم اين گزارش (حوالي ساعت 30: 11) دلال‌ها و واسطه‌ها در بازار دلار را با قيمت ۶۷الي ۶۸ هزار تومان براي فروش اعلام كردند و اين ارز را با قيمت ۶۵ هزار تومان از مردم خريداري مي‌كردند. همچنين در ابتداي زمان تهيه اين گزارش، يورو با قيمت ۷۲ هزار تومان به فروش و با قيمت ۷۱ هزار تومان از سوي واسطه‌ها از مردم خريداري مي‌شد. پس از گذشت تقريبا نيم ساعت از زمان تهيه اين گزارش، نرخ دلار و يورو مجددا به روند كاهش خود ادامه داد و در حوالي ساعت ۱۲ واسطه‌ها، دلار را با قيمت ۶۶ هزار تومان به فروش رسانده و با نرخ ۶۴ الي ۶۵ هزار تومان خريداري كردند. همچنين يورو در بازار آزاد با نرخ ۷۱ هزار تومان از سوي واسطه‌ها به فروش رسيده و با قيمت ۶۹ هزار تومان از سوي اين افراد خريداري مي‌شد. طبق مشاهدات ميداني روزگذشته از بازار ارز از حوالي ساعت ۱۲ ظهر، بازار شاهد حضور بسيار چشمگير واسطه‌ها بود و جالب اينكه اكثر اين افراد خريدار ارز نبودند و بيشتر تمايل به فروش ارز داشتند، كه اين به معناي ادامه روند كاهشي قيمت دلار و يورو در بازار آزاد است. پس از شكست عمليات جمعه شب گذشته رژيم صهيونيستي، از صبح ديروز روند نرخ‌گذاري در بازار به‌شدت روند نزولي را طي كرد و حتي پيش از آغاز فعاليت بازار آزاد و غير رسمي، نرخ‌گذاري ارز در فضاي مجازي به ويژه در كانال‌هاي تلگرامي با قيمت كاهشي نسبت به روزهاي گذشته شروع به كار كرد و روند كاهشي نرخ ارز همچنان ادامه دارد.

همزمان كارشناسان و نمايندگان مجلس نيز از اين مي‌گويند كه با فروكش كردن التهابات سياسي، روند نزولي قيمت در بازارها ادامه خواهد داشت. يك نماينده مجلس با اشاره به عقبگرد دلار به كانال ۶۶ هزار تومان بعد از حمله بي‌خردانه و ناموفق رژيم صهيونيستي به ايران، گفت: پس از اين اتفاق كه به اذعان خود اسراييلي‌ها بسيار نااميدكننده بود، با افت ارزش تتر، روند ريزشي قيمت ارز در بازار ايران نيز آغاز شد. رمضانعلي سنگدويني، نماينده مجلس با اشاره به اتفاق ديشب و پاسخ قاطع پدافند هوايي ايران و عقبگرد دلار به كانال ۶۶ هزار تومان گفت: براساس بيانيه‌هاي رسمي پدافند هوايي كشور، تنها خسارات محدودي وارد شده و اين توان دفاعي كشور بسيار ارزشمند است. وي گفت: پس از اين اتفاق كه به اذعان خود اسراييلي‌ها بسيار نااميدكننده بود، با افت ارزش تتر، روند ريزشي قيمت ارز در بازار ايران نيز آغاز شد. سنگدويني تصريح كرد: افزايش بي‌سابقه قيمت طلاي جهاني متاثر از اتفاقات مختلف اقتصادي و سياسي در دنيا و منطقه است كه طبيعتا بر قيمت‌ داخلي طلا نيز تاثير مي‌گذارد و اين درحالي است كه با كاهش ارزش اونس جهاني، امكان افت بيشتر نرخ دلار نيز وجود دارد. وي با بيان اينكه در يك سال گذشته ميزان رشد طلاي جهاني ۴۰درصد بوده است، تصريح كرد: اين افزايش قيمت اونس جهاني بي‌سابقه بوده است و بر همه اقتصادها در دنيا اثر خواهد داشت و فقط مختص ايران نيست. 

نماينده مردم گرگان در مجلس اظهار كرد: تجربه يك سال گذشته نشان داده كه بازار طلا و ارز ما توانسته در برابر تلاطم‌هاي اقتصادي سياسي- امنيتي در سطح بين‌المللي مقاومت داشته باشد كه در حال حاضر نيز باتوجه به افزايش قيمت طلا در بازارهاي جهاني و همچنين اتفاقات امنيتي در سطح منطقه باز هم شاهد ايستادگي و مقاومت بازار طلا و ارز در برابر اين تلاطم‌ها بوده‌ايم به نحوي كه شاهد افت قيمت دلار در بازار تا كانال ۶۶ هزار تومان هستيم. وي افزود: ما در يك سال گذشته بزرگ‌ترين و بيشترين اتفاقات سياسي-امنيتي را در سطح منطقه داشتيم كه در دهه‌هاي گذشته نظير آن را شاهد نبوده‌ايم اما با سياست‌ها و برنامه‌هاي بانك مركزي، حداقل نوسانات را در بازارها شاهد بوديم. سنگدويني تاكيد كرد: به تازگي نيز بانك مركزي اطلاعيه جديدي درباره عرضه و توليد سكه با تاريخ هر سال منتشر كرد كه باعث كاهش قيمت سكه در بازار و كوچك شدن حباب آن شد. همچنين اعلام كرد كه در راستاي مديريت بازار، عرضه يك ميليون سكه بهار آزادي در قطعات ربع، نيم و تمام توسط مركز مبادله ارز و طلاي ايران آغاز خواهد شد. اين نماينده مردم در مجلس گفت: تلاش بانك مركزي براي ساماندهي بازار طلا و ارز همچنان ادامه دارد و تاثير خود را بر قيمت‌ها خواهد گذاشت. همزمان با تغيير مسير جدي در بازارهاي بزرگ، مركز آمار نرخ تورم مهر ماه را نيز منتشر كرده كه براساس آن تورم سالانه پس از مدت‌ها به كانال 33درصد وارد شده است. در مهر ماه 1403، شاخص قيمت مصرف‌كننده خانوارهاي كشور به عدد 271.8 رسيده است كه نسبت به ماه قبل، 2.7درصد افزايش، نسبت به ماه مشابه سال قبل، 31.6 درصد افزايش و در دوازده ماهه منتهي به ماه جاري نسبت به دوره مشابه سال قبل، 33.6درصد افزايش داشته است. منظور از تورم نقطه به نقطه، درصد تغيير عدد شاخص قيمت نسبت به ماه مشابه سال قبل مي‌باشد. در مهر ماه 1403 تورم نقطه به نقطه خانوارهاي كشور، 31.6درصد بوده است؛ يعني خانوارهاي كشور به‌طور ميانگين، 31.6 درصد بيشتر از مهر ماه 1402 براي خريد يك «مجموعه كالاها و خدمات يكسان» هزينه كرده‌­اند. تورم نقطه به نقطه مهر ماه 1403 در مقايسه با ماه قبل، 0.4 واحد درصد افزايش داشته است. منظور از تورم ماهانه، درصد تغيير عدد شاخص قيمت، نسبت به ماه قبل مي‌باشد. در مهر ماه 1403 تورم ماهانه خانوارهاي كشور برابر 2.7 درصد بوده است. تورم ماهانه براي گروه‌هاي عمده «خوراكي‌ها، آشاميدني‌ها و دخانيات»، 2.3درصد و براي گروه عمده «كالاهاي غيرخوراكي و خدمات»، 2.9درصد بوده است.

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغيير ميانگين اعداد شاخص قيمت در يك سال منتهي به ماه جاري، نسبت به دوره مشابه قبل از آن مي‌باشد. در مهر ماه 1403 نرخ تورم سالانه براي خانوارهاي كشور به 33.6 درصد رسيده كه نسبت به همين اطلاع در ماه قبل، 0.6 واحد درصد كاهش يافته است. نرخ تورم سالانه كشور در مهر ماه 1403، برابر 33.6 درصد است كه دامنه تغييرات آن براي دهك‌هاي مختلف هزينه‌اي از 30.5درصد براي دهك اول، تا 34.1 درصد براي دهك‌‌هاي نهم و دهم است. بر اين اساس فاصله تورمي دهك‌ها در اين ماه به 3.6 واحد درصد رسيد كه نسبت به ماه قبل (4.1 واحد درصد) 0.5واحد درصد كاهش داشته است. به اين ترتيب تورم سالانه نزولي بوده اما در تورم ماهانه و نقطه به نقطه يك افزايش جديد ديده مي‌شود كه احتمالا بخش مهمي از آن تحت تاثير تلاطمات اخير بوده است. در صورت بازگشت آرامش به فضاي سياسي، مي‌توان انتظار داشت كه تورم مسير نزولي خود در ماه‌هاي گذشته را در آبان ماه امسال از سر بگيرد.