خودروسازان، مانع كاهش قيمت خودرو
خريد و فروش خودرو متوقف است و همه ترجيح ميدهند در شرايط با ثبات بازار نسبت به خريد خودرو اقدام كنند. رييس اتحاديه نمايشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران ميگويد: بازار خريد و فروش خودروهاي داخلي هنوز با كاهش قيمت روبرو نشده است به نوعي خودروسازان با چنگ و دندان قيمت خودروها را در بازار حفظ كردهاند.
تعادل |
خريد و فروش خودرو متوقف است و همه ترجيح ميدهند در شرايط با ثبات بازار نسبت به خريد خودرو اقدام كنند. رييس اتحاديه نمايشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران ميگويد: بازار خريد و فروش خودروهاي داخلي هنوز با كاهش قيمت روبرو نشده است به نوعي خودروسازان با چنگ و دندان قيمت خودروها را در بازار حفظ كردهاند. اين فعال بازار خودرو ميگويد: وزارت صنعت بايد نظارت لازم را بر عملكرد خودروسازان داشته باشد تا با سرعت پيدا كردن صدور فاكتورها روند كاهشي قيمتها در بازار داخلي نيز اتفاق بيفتد. همچنين ارزيابيها نشان ميدهد، ارتباط قيمت ارز و قيمت خودرو تا حدودي كمرنگ شده است و در حال حاضر ديگر كسي به دنبال ماشينهاي خارجي كاركرده نيست و چينيها نيز نميتوانند در بازار خودرو عرض اندام داشته باشند. امروز خريدار ترجيح ميدهد اگر ميخواهد هزينهاي را پرداخت كند آن را صرف خريد خودروي وارداتي به روز كند.
روايت جديد از بازار خودرو
در حال حاضر نوسانات نرخ ارز برخلاف گذشته، ديگر بازار خودرو را دچار التهابهاي شديد نميكند و با وجود روند كاهشي قيمتها در بازار ارز قيمت خودرو شاهد كاهش قيمت چنداني آنهم در خودروهاي داخلي نيست.
دليل اصلي عدم رشد قابلتوجه قيمتها در بازار خودرو را بيش از هر چيز ميتوان به ركود حاكم در اين بازار دانست. به عبارت ديگر به دليل بيثباتيهايي كه در چند ماه گذشته بر بازار خودروي كشور حاكم بوده و هر چند روز يك بار قيمت خودرو افزايش يا كاهش پيدا كرده است، ظاهرا ديگر اطميناني به شرايط حاكم براي خريد يا فروش خودرو نيست.
در واقع خريداران و فروشندگان خودرو سعي ميكنند تا زماني كه ثبات به بازار برگردد كمتر دست به فعاليت در بازار بزنند. علاوه بر اين فعالان بازار خودرو منتظر هستند كه تكليف بيثباتي سياسي منطقهاي مشخص شود و سپس براي خريد يا فروش خودرو اقدام كنند.
همچنين سرمايهگذاران نيز ترجيح ميدهند كه به جاي بازار خودرو به سمت ديگر بازارهاي سرمايهاي حركت كنند تا ريسك كمتري را متحمل شوند. بنابراين انگيزه چنداني براي سرمايهگذاري در بازار خودرو وجود ندارد.
اسد كرمي، رييس اتحاديه نمايشگاهداران خودرو، نيز معتقد است كه قيمت خودروهاي داخلي از يك ماه گذشته ثابت مانده است و ركود در بازار وجود دارد.
وي درباره بازار خودرو عنوان ميكند: نظر ما اين بود كه قيمتهاي بازار آزاد با قيمت دولتي نزديك شود، اما تاكنون ترتيب اثري داده نشده است؛ ضمن اينكه اين موضوع را به وزارت صنعت، معدن و تجارت نيز ارجاع دادهايم.
وي تصريح ميكند: به دليل مابهالتفاوت قيمت خودروهاي آزاد و كارخانهاي مردم سعي ميكنند به هر شكلي شده در قرعهكشيها شركت و اينگونه خودرو تهيه كنند، اما اگر قيمتها در بازار آزاد و نرخهاي كارخانهتي يكي باشد، ديگر اين هيجانات وجود نخواهد داشت و قيمتها ثابت ميماند.
رييس اتحاديه نمايشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران با بيان اينكه در نهايت قيمت خودروهاي داخلي ثابت مانده است، ميگويد: با اينكه نرخ دلار روند افزايشي داشته اما بازار خودروهاي داخلي ثابت و در ركود مانده است، همچنين قيمت خودروهاي خارجي با سرعت بخشي به واردات افت كرده است.
وي پيشبيني ميكند: قيمت خودروهاي داخلي با شرايط فعلي، روال قبلي خود را دنبال كرده و ثابت بماند.
رييس اتحاديه نمايشگاهداران خودرو، همچنين درباره خودروهاي خارجي ميگويد: خودروهاي وارداتي با آپشنها و امكانات جديد داراي كيفيت بالايي هستند كه همين مساله منجر به رقابت شده و قيمتها با ريزش مواجه شده است.
اين مقام صنفي ميافزايد: به دليل كيفيت بالا و آپشنهاي خودروهاي وارداتي كه همتراز قيمت خودروهاي داخلي است، مردم چنانچه توانش را داشته باشند حتما از اين وارداتيها خريد ميكنند، ضمن اينكه اين خودروها با قيمتهاي مناسب در بازار عرضه ميشود.
رييس اتحاديه نمايشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران با اشاره به افزايش سرعت واردات خودرو به كشور، متذكر ميشود: هر قدر خودروها در بازار بيشتر عرضه ميشود، قيمتها كاهش مييابد.
وي همچنين با بيان اينكه البته ارتباط قيمت ارز و قيمت خودرو تا حدودي كمرنگ شده است، به تسنيم گفته است: در حال حاضر ديگر كسي به دنبال ماشينهاي خارجي كاركرده نيست و چينيها نيز نميتوانند در بازار خودرو عرض اندام داشته باشند. امروز خريدار ترجيح ميدهد اگر ميخواهد هزينهاي را پرداخت كند آن را صرف خريد خودروي وارداتي به روز كند.
رييس اتحاديه نمايشگاه داران خودرو در رابطه با قيمت خودروهاي داخلي نيز اعلام كرد: بازار خريد و فروش خودروهاي داخلي هنوز با كاهش قيمت روبرو نشده است به نوعي خودروسازان با چنگ و دندان قيمت خودروها را در بازار حفظ كردهاند. در اين رابطه بايد وزارت صنعت نظارت لازم را بر عملكرد خودروسازان داشته باشد تا با سرعت پيدا كردن صدور فاكتورها روند كاهشي قيمتها در بازار داخلي نيز اتفاق بيفتد.
قيمت خودرو در بازار
قيمت خودروهاي داخلي در تمام محصولات به اغما رفته است. پژو 207 اتوماتيك پانوراما از محصولات محبوب ايران خودرو بهشمار ميرود كه به قيمت بالاي يك ميليارد تومان در بازار خريد و فروش ميشود. اين محصول از ابتداي معاملات امروز با قيمت يك ميليارد و 30 ميليون تومان در بازار تعادل خود را حفظ كرده است.
تارا اتوماتيك V4 و انواع مختلف اين خودرو، تعادل خود را حفظ كرده و با قيمت 981 ميليون تومان در بازار قابل خريد است. خودروي سهند S كه به تازگي راهي بازار داخلي سايپا شده است قبلاً در كانال 500 ميليون توماني معامله ميشد. اما در حال حاضر خودروي مذكور به قيمت 496 ميليون تومان به متقاضي تحويل داده ميشود. شاهين G از محصولات رده بالاي شركت سايپا، روند يكسان پيش گرفته و به قيمت 740 ميليون تومان در بازار معامله ميشود. خودروي مذكور در كمتر از سه ماه اخير 36 ميليون تومان گران شده است.
در همين بازار خودروهاي مونتاژي مانند محصولات داخلي تغييري را احساس نكرده و ثابت گزارش ميشوند. جك J4 از اقتصاديترين محصولات كرمان موتور از ابتداي معاملات امروز در سكوت فرو رفته و با قيمت 845 ميليون تومان در بازار خريد و فروش ميشود. كيامسي T8 يك پيكاپ دو ديفرانسيل شركت خودروسازي كرمان موتور است كه در حال حاضر تعادل خود را حفظ كرده و به قيمت يك ميليارد و 620 ميليون تومان در بازار خريد و فروش ميشود.
پيكاپ G9 نيز با قيمت سه ميليارد و 160 ميلون تومان در بازار معامله ميشود. آريزو6 جيتي خودروي زيبا با عملكرد بالا طراحي شده كه امروز به نرخ يك ميليارد و 730 ميليون تومان در بازار ارزشگذاري شد.