آمارهاي صادرات و واردات با واقعيت همخواني ندارد

۱۴۰۳/۰۸/۰۶ - ۰۱:۴۰:۳۵
|
کد خبر: ۳۲۴۰۵۱

به گفته مديركل پشتيباني و آماده‌سازي سازمان توسعه تجارت در سال‌هاي گذشته آمارهاي صادراتي و وارداتي كشور با واقعيت همخواني ندارد و هر چند وزن صادرات رو به رشد بوده اما ارزش صادرات نسبت به واردات كاهشي گزارش مي‌شود.

به گفته مديركل پشتيباني و آماده‌سازي سازمان توسعه تجارت در سال‌هاي گذشته آمارهاي صادراتي و وارداتي كشور با واقعيت همخواني ندارد و هر چند وزن صادرات رو به رشد بوده اما ارزش صادرات نسبت به واردات كاهشي گزارش مي‌شود. سيدعلي امامي، مديركل پشتيباني و آماده‌سازي سازمان توسعه تجارت در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا از لزوم كاهش شكاف ميان ارزش صادرات و واردات ايران گفت و توضيح داد: يكي از شاخص‌هاي اصلي يك اقتصاد توانمند سطح بالاي تجارت خارجي آن به شمار مي‌آيد و هر قدر تجارت خارجي كشوري بيشتر باشد، درجه آزادي اقتصاد آن بالاتر و آسيب‌پذيري آن پايين‌تر است و همين عامل است كه جهان را به ارتقاي توسعه تجارت سوق مي‌دهد و كشور ما هم در همين مسير گام برداشته است با اين حال در چند سال اخير براي پيش‌رفت در اين مسير با مشكلاتي روبرو بوده‌ايم و همين مشكلات سبب شده ارزش صادرات كاهش پيدا كند و ارزش واردات به صادرات غلبه داشته باشد و ميزان واردات ما نسبت به صادرات تفاوت معناداري پيدا كند. وي تصريح كرد: به باور من آنچه بيش از هر عاملي به شكل‌گيري اين شرايط انجاميده سياست‌هاي ارزي كشور است، صادركننده امروز موظف است ارز حاصل از صادرات را به كشور وارد كند و با قيمتي كه بانك مركزي تعيين مي‌كند در سامانه نيما عرضه كند در چنين شرايطي صادركننده سعي مي‌كند ارزش كالاي صادراتي خود را پايين‌تر از رقم واقعي اظهار كند و واردكنندگاني كه براي ورود كالا از ارز نيمايي استفاده مي‌كنند تلاش دارند ارزش بالاتري براي كالاهاي وارداتي اظهار كنند تا ارز بيشتري دريافت كنند حاصل اين اتفاق افزايش شكاف ميان ارز صادرات و واردات است.

امامي افزود: علاوه بر اين موضوعات ديگري هم به منفي شدن تراز تجاري ايران در چند سال گذشته انجاميده است، از جمله اين عوامل مي‌توان به روابط بين‌المللي كشور و قوانين حاكم بر تجارت اشاره كرد، اين قوانين در امتداد منافع صادركنندگان تنظيم نشده و تغييرات پي‌در‌پي آن صادركنندگان و حتي گاه واردكنندگان را آزار مي‌دهد و مجموع اين عوامل به افزايش شكاف ميان صادرات و واردات در چند سال گذشته دامن زده است. وي در پاسخ به اينكه آيا مي‌توان نتيجه گرفت به دليل كم‌اظهاري و بيش‌اظهاري بازرگانان آمار تجارت كشور واقعي نيست و تراز تجاري ايران به واقع منفي نيست؟ اظهار كرد: با اين شدت و حدت نمي‌توان نتيجه‌گيري كرد و روايت درست اين است كه به دلايل يادشده آمارهاي صادرات و واردات با واقعيت همخواني ندارد، در سال‌هاي گذشته وزن صادرات كشور رو به رشد بوده است اما ارزش صادرات نسبت به واردات كاهشي گزارش مي‌شود. مديركل پشتيباني و آماده‌سازي سازمان توسعه تجارت تاكيد كرد: در اين شرايط كاهش فاصله قيمت ارز نيمايي و قيمت ارز در بازار آزاد مي‌تواند به يقين به واقعي‌تر شدن آمارهاي تجاري بينجامد و علاوه بر آمارها رفتارهاي تاجران نيز واقعي‌تر مي‌شود و به حضور صادركنندگان حقيقي در عرصه تجارت پررنگ مي‌شود.