نياز سرمايه‌گذاري سالانه ۱۵ ميليارد دلار براي حل ناترازي انرژي

۱۴۰۳/۰۸/۰۷ - ۰۰:۰۸:۲۸
|
کد خبر: ۳۲۴۱۳۱

مديركل سياست‌گذاري، برنامه‌ريزي راهبردي و مديريت انرژي وزارت نفت گفت: سالانه ۱۵ ميليارد دلار بايد سرمايه‌گذاري شود تا بتوانيم در پايان برنامه هفتم توسعه، ناترازي انرژي را حل كنيم.

مديركل سياست‌گذاري، برنامه‌ريزي راهبردي و مديريت انرژي وزارت نفت گفت: سالانه ۱۵ ميليارد دلار بايد سرمايه‌گذاري شود تا بتوانيم در پايان برنامه هفتم توسعه، ناترازي انرژي را حل كنيم. به گزارش ايسنا، اميد شاكري در حاشيه بيست و چهارمين نمايشگاه بين‌المللي صنعت برق در نشست تخصصي «فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري در حوزه توليد پراكنده و ضوابط جديد خريد برق از نيروگاه‌هاي مقايس كوچك » با بيان اينكه به‌طور متوسط سالانه ۴.۸ درصد مصرف گاز طبيعي در كشور افزايش مي‌يابد، اظهار كرد: بر اين اساس ۷.۷ درصد سهم بخش نيروگاهي، ۳.۶ درصد سهم بخش خانگي و تجاري، ۴.۹ درصد سهم صنايع، ۲.۹ درصد سهم صنايع غيرعمده و ۴.۷ درصد سهم ساير بخش‌هاست. وي افزود: با بررسي آمار به خوبي مشاهده مي‌شود تقاضا براي سوخت گاز به شكل فزاينده‌اي رو به افزايش است و هرچه بيشتر براي پاسخ به اين تقاضا تلاش شود باز هم دچار ناترازي خواهيم بود. او با بيان اينكه ۳۵ درصد گاز توليدي كشور در نيروگاه‌هاي حرارتي مصرف مي‌شود كه معادل يك سوم است، اظهار كرد: مصرف سوخت در نيروگاه‌هاي حرارتي بخش خصوصي و وزارت نيرو در يك دهه گذشته از ۶۳ ميليارد مترمكعب به ۹۷ ميليارد مترمكعب رسيده است.
مديركل سياست‌گذاري، برنامه‌ريزي راهبردي و مديريت انرژي وزارت نفت با بيان اينكه مهم‌ترين مصرف‌كنندگان گاز طبيعي در كشور را دو بخش نيروگاهي و خانگي تشكيل مي‌دهند، گفت: بنابراين اصلاح سياست‌ها و توجه به روند مصرف در بخش نيروگاهي و خانگي از اهميت بسزايي در مديريت مصرف گاز برخوردار است.