مصارف برق بالاي الگو با قيمت آزاد محاسبه مي‌شود

۱۴۰۳/۰۸/۰۷ - ۰۰:۱۱:۳۱
|
کد خبر: ۳۲۴۱۳۴

وزير نيرو با بيان اينكه وزارت نيرو رقيب بخش خصوصي نيست و با آن رقابتي ندارد، تأكيد كرد: مصارف برق بالاي الگو با قيمت آزاد محاسبه مي‌شود و مشتركان پرمصرف لازم است مصارف بالاي خود را از طريق تابلوي سبز بورس، مولد‌هاي خورشيدي يا ذخيره ساز‌ها تأمين كنند.

وزير نيرو با بيان اينكه وزارت نيرو رقيب بخش خصوصي نيست و با آن رقابتي ندارد، تأكيد كرد: مصارف برق بالاي الگو با قيمت آزاد محاسبه مي‌شود و مشتركان پرمصرف لازم است مصارف بالاي خود را از طريق تابلوي سبز بورس، مولد‌هاي خورشيدي يا ذخيره ساز‌ها تأمين كنند.

به گزارش ايلنا از وزارت نيرو، «عباس علي آبادي »، در حاشيه بيست و چهارمين نمايشگاه بين‌المللي صنعت برق و در نشستي صميمي با نمايندگان تشكل‌ها و فعالان بخش خصوصي صنعت برق گفت: سوابق تاريخي نشان مي‌دهد بسياري از مشكلات و چالش‌هاي صنعت برق ايران توسط بخش خصوصي حل شده است و در شرايط كنوني نيز كه اين صنعت با مشكل ناترازي مواجه است، همراهي و كمك بخش خصوصي در كنترل و كاهش ناترازي نقش بسزايي خواهد داشت.

وزير نيرو با اشاره به اينكه صنعت برق ايران يك صنعت پرافتخار و پيشرو در جمهوري اسلامي ايران است، ادامه داد: بيست و چهارمين نمايشگاه بين‌المللي برق كه با حضور بسياري از شركت‌هاي نوآور، دانش بنيان و توانمند صنعت برق در حال برگزاري است، بخشي از توانمندي‌ها و دستاورد‌هاي اين صنعت بزرگ به ويژه در بخش خصوصي را به نمايش گذاشته است.

وي با ابراز رضايت از برگزاري نشست‌هاي تخصصي با فعالان بخش خصوصي و تأثير مثبت آن بر اصلاح روند‌ها خاطرنشان كرد: جلسات تخصصي با فعالان بخش خصوصي به صورت هفتگي برگزار مي‌شود و خروجي اين جلسات نيز با هدف رفع ايراد‌هاي موجود و بهتر كردن شرايط براي فعاليت بخش خصوصي در صنعت برق به صورت جدي تا حصول نتيجه پيگيري مي‌شود.

علي آبادي با تأكيد بر لزوم تعامل و همكاري بخش خصوصي با وزارت نيرو براي حل مشكل ناترازي در صنعت برق ادامه داد: وزارت نيرو پشتيبان و حامي بخش خصوصي است و با اين بخش در مسير حل مشكلات صنعت برق به ويژه مشكل ناترازي رقابت نمي‌كند .

وي در ادامه بر لزوم گفت‌وگو با مردم و فرهنگ‌سازي در خصوصي مصرف صحيح انرژي تاكيد كرد و افزود: به واسطه پديده تغيير اقليم و شكل‌گيري زمستان‌هاي بسيار سرد و تابستان‌هاي بسيار گرم، تأمين انرژي و سوخت كافي در كشور با مشكلات فراواني رو به رو است كه اين موضوع علاوه بر لزوم مشاركت عمومي در حوزه صرفه‌جويي نيازمند كاهش شدت مصرف انرژي و بهينه‌سازي مصرف انرژي است.

علي آبادي در همين رابطه اظهار داشت: با وجود اينكه در هفته آغازين ماه آبان قرار داريم، در برخي نقاط كشور بارش يك متري برف را شاهد هستيم كه پيش از اين سابقه نداشته است و بيانگر اين است كه به لحاظ اقليمي با شرايط جديد و دشواري رو به رو هستيم.

وزير نيرو در بخش ديگري از سخنان خود به آغاز عمليات اجرايي ۱۴ مگاپروژه توسط وزارت نيرو براي عبور موفق از اوج بار سال ۱۴۰۴ اشاره كرد و گفت: وزارت نيرو براي عبور موفق از اوج بار سال آينده ۱۴ مگاپروژه را در دستور كار قرار داده است كه شامل اقدامات گسترده‌اي مانند افزايش بازدهي و تعميرات دوره‌اي نيروگاه‌ها، احداث نيروگاه‌هاي جديد، نصب كنتور‌هاي هوشمند، اصلاح و نوسازي شبكه برق سراسري مي‌شود و در اجراي كامل اين پروژه‌ها به كمك بخش خصوصي نياز است.

وي مديريت و بهينه‌سازي مصرف برق را يكي از اصلي‌ترين راهكار‌هاي موجود براي حل مشكل ناترازي برق كشور دانست و در همين رابطه افزود: شدت مصرف انرژي در ايران بسيار بالاست و علاوه بر آن بخش محدودي از مشتركان به واسطه مصارف بسيار بالاتر خود نسبت به الگو ناترازي برق را تشديد مي‌كنند كه بايد در دو حوزه اقدامات اصلاحي ويژه‌اي صورت بگيرد.

علي آبادي با تأكيد بر اينكه وزارت نيرو بر اساس قانون تنها به مصارف برق تا سطح الگو يارانه پرداخت خواهد كرد، اظهار داشت: آن دسته از مشتركاني كه مصارف بالايي دارند، يا بايد با اقدامات مديريتي مصرف برق خود را به سطح الگو نزديك كنند يا برق مازاد خود را از طريق روش‌هاي جايگزين ماننده ذخيره ساز، مولد‌هاي خورشيدي و بورس انرژي تأمين كنند.

همچنين در اين نشست، يزدان رضايي، معاون برنامه‌ريزي و اقتصادي وزارت نيرو اقدامات و برنامه‌هاي وزارت نيرو به منظور تسهيل فعاليت بخش خصوصي در صنعت برق را تشريح كرد و در بخشي از سخنان خود گفت: آقاي علي آبادي از روز آغازين شروع به كار خود به عنوان وزير نيرو نسبت به لزوم حل مشكل و دغدغه‌هاي بخش خصوصي فعال در صنعت برق تأكيد كرده است و وزارت نيرو در دوره جديد مصمم است مشكلات پيش روي بخش خصوصي مانند تأمين مالي در تعامل با ديگر نهاد‌ها مانند بانك مركزي و وزارت اقتصادرا حل كند.

مصطفي رجبي مشهدي، مديرعامل شركت مادر تخصصي توانير نيز در اين نشست و در سخناني از آمادگي اين شركت براي استفاده حداكثري از ظرفيت بخش خصوصي خبر داد و گفت: شركت توانير با هدف بهبود بستر‌هاي موجود براي فعاليت بخش خصوصي در صنعت برق اقداماتي مانند عرضه برق در بورس، اصلاح تعرفه، توسعه ظرفيت استفاده از مولد‌هاي خورشيدي در بخش مصرف و حمايت از توليد با كيفيت كالا و تجهيزات برقي داخلي را در دستور كار قرار داده است.

در اين نشست عليرضا پرنده مطلق، معاون فني و مهندسي سازمان انرژي‌هاي تجديدپذير و بهره‌وري انرژي برق (ساتبا) نيز در اين نشست آخرين اقدامات ساتبا به منظور حل مشكلات پيش روي بخش خصوصي به منظور توسعه انرژي‌هاي تجديدپذير را تشريح كرد و ضمن ارايه توضيحاتي در خصوص فرآيند تخصيص زمين و ارز براي احداث نيروگاه تجديدپذير گفت: طبق هماهنگي صورت گرفته با بانك مركزي، به نيروگاه‌هاي تجديدپذير با اولويت بالا خارج از نوبت و در سريع‌ترين زمان ممكن ارز تخصيص داده خواهد شد.