ايران  و ظرفيت‌هاي اوراسيا

ايران و ظرفيت‌هاي اوراسيا

۱۴۰۳/۰۸/۰۸ - ۰۰:۰۸:۱۹
|
کد خبر: ۳۲۴۲۲۰

توسعه روابط تجاري با كشورهاي منطقه، افزايش صادرات غيرنفتي و البته ايجاد توازن در مراودات تجاري با اين كشورها، از جمله اهدافي است كه در برنامه راهبردي اتاق تهران براي سال‌هاي پيش‌رو مورد تاكيد قرار گرفته است.

مريم تاج‌آبادي

توسعه روابط تجاري با كشورهاي منطقه، افزايش صادرات غيرنفتي و البته ايجاد توازن در مراودات تجاري با اين كشورها، از جمله اهدافي است كه در برنامه راهبردي اتاق تهران براي سال‌هاي پيش‌رو مورد تاكيد قرار گرفته است. از اين رو در مهرماه سال جاري، اعزام هياتي تجاري از اتاق تهران به ايروان به عنوان يكي از گام‌هاي تحقق اين اهداف و همچنين شناسايي پتانسيل‌هاي صادراتي، همتايابي تجاري، گسترش روابط دوجانبه و حضور در مجمع اوراسيا برنامه‌ريزي و اجرا شد. ايران به‌طور سنتي يكي از تامين‌كنندگان انرژي، محصولات معدني و پتروشيمي ارمنستان است و يكي از اهداف اين سفر ايجاد بازار و همتايابي در زمينه صادرات ديگر محصولات با ارزش افزوده بالاتر، مانند محصولات حوزه سلامت و توليدات با تكنولوژي برتر بود.

توجه به اين نكته ضروري است كه كشور ما به عنوان يكي از كشورهاي پيشرو در خاورميانه در زمينه فناوري‌هاي نوين، موفق به راه‌اندازي شركت‌هاي دانش‌بنيان متعددي شده است كه اين شركت‌ها فعاليت خود را به حوزه‌هاي مختلفي از جمله فناوري اطلاعات، بيوتكنولوژي، نانو و داروسازي گسترش داده‌اند. اگرچه اين پيشرفت به ويژه در حوزه توليد پروبيوتيك‌ها وكاربرد آنها در صنايع غذايي و دارويي كمتر مورد توجه قرار گرفته، اما اين محصولات در بازارهاي بين‌المللي و در سال‌هاي اخير در بازارهاي داخلي با تقاضاي بالايي روبه‌رو شده است. بنابراين در سايه اقبالي كه حول اين فرآورده‌ها شكل گرفته است همكاري و صادرات محصولات دانش‌بنيان حوزه سلامت از ايران به ارمنستان و ساير كشورهاي عضو اتحاديه اوراسيا مي‌تواند فرصت مناسبي براي گسترش بازارها و تبادل فناوري پديد بياورد.

 البته دستيابي به موفقيت در اين زمينه، داراي پيش‌‌شرط‌هايي است كه شناسايي نيازهاي بازار اوراسيا در حوزه سلامت، شامل تجهيزات پزشكي، داروها و فناوري‌هاي نوين يكي از مهم‌ترين اين پيش‌شرط‌هاست. در عين حال، «ايجاد همكاري مشترك با شركت‌ها و نهادهاي محلي براي تسهيل فرآيندهاي صادرات و واردات»، «تمركز بر توليد محصولاتي كه داراي استانداردهاي بين‌المللي و منطبق با نيازهاي بازار هدف باشند»، «ايجاد برند قوي در بازارهاي ارمنستان و اوراسيا»، «طراحي تسهيلات و حمايت‌هاي دولتي در زمينه صادرات محصولات دانش‌بنيان» و در نهايت «بهبود زيرساخت‌هاي لجستيكي و حمل‌ونقل براي تسهيل در فرآيند صادرات» از ديگر الزامات توسعه همكاري‌ها در اين حوزه است. توجه به اين شش الزام كمك مي‌كند كه ايران به يك منبع مهم محصولات دانش‌بنيان در حوزه سلامت براي ارمنستان و ساير كشورهاي اوراسيا تبديل شود و از طريق اين دروازه بتواند به عنوان يك رقيب جدي وارد بازارهاي جهاني شود.