رييس كميته ايمني شوراي شهر تهران:

حوادث درون ساختماني پايتخت نيم درصد افت كرد

۱۴۰۳/۰۸/۰۸ - ۰۰:۳۸:۴۰
|
کد خبر: ۳۲۴۲۴۳

رييس كميته ايمني شوراي شهر تهران از كاهش نيم درصدي حوادث درون ساختماني در سال ۱۴۰۳ خبر داد.

رييس كميته ايمني شوراي شهر تهران از كاهش نيم درصدي حوادث درون ساختماني در سال ۱۴۰۳ خبر داد.

مهدي بابايي در گفت‌وگو با ايسنا، درباره آخرين وضعيت ايمن‌سازي ساختمان‌هاي پايتخت، اظهار كرد: يكي از اقداماتي كه در برنامه چهار ساله چهارم شهرداري را الزام كرديم، تعيين تكليف ساختمان‌هاي ناايمن و الزام مالكان به ايمن‌سازي ساختمان‌هاست، به‌طوريكه در اين فرايند الزام كرده بوديم كه تا پايان ۱۴۰۲، ۱۲۹ ساختمان بحراني و در مجموع تا پايان سال گذشته هزار ساختمان از رده‌بندي ساختمان‌هاي پرخطر، تعيين تكليف شوند.

او با بيان اينكه سال گذشته ايمن‌سازي هزار ساختمان پرخطر عملياتي شد، افزود: از ۱۲۹ ساختمان بحراني در پايتخت هم كه اغلب ساختمان‌هاي بلند مرتبه و حياتي هستند، ۵۹ ساختمان تعيين تكليف شدند و طبق آخرين آمار در حال حاظر يك طيف ديگر از اين ساختمان‌ها پيرو پيگيري مناطق در حال ايمن‌سازي هستند.

به گفته بابايي اميدواريم هرچه سريعتر اين فرايند عملياتي اجرايي شود. اين سياست محوري در شوراي شهر ششم كه موضوع كاهش حوادث مطرح است در دستور كار قرار گرفت و شايد اولين‌بار است كه در شوراي شهر اين موضوع به صورت ويژه در دستور كار قرار گرفته است.

رييس كميته ايمني شوراي شهر تهران با اشاره به حوادث ساختماني در تهران و الزام برنامه‌ريزي جهت كاهش حادثه ساختماني براي شهرداري تهران، ادامه داد: شايد يك الزام خيلي سخت براي شهرداري بود كه شاهد كاهش سالانه حوادث باشيم؛ چرا كه با توجه به تحليلمان از آمار حوادث تهران و حوادث منجر به اعزام آتش‌نشانان، در حوادث داخل ساختماني حدوداً سالي يك درصد رشد داشتيم و با توجه به پيگيري‌ها و الزام به شهرداري، مقرر شده بود شهرداري تهران در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ سير صعودي حوادث را متوقف كند و در سال ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ به حدود سالي نيم درصد كاهش دهد.

او ادامه داد: پيرو پيگيري كه انجام شد عدد كاهش حوادث محقق شده و حتي بيشتر از اين درصد كه شوراي شهر تهران معين كرده، اتفاق افتاده؛ اما اميدوار هستيم كه اين كاهش حوادث، سالانه و مستمر اتفاق بيفتد.

بابايي بيان كرد: تهران رتبه يك در بين ابر شهرهاي دنيا در تعداد ايستگاه آتش نشاني را دارد؛ اما اين به نظر من افتخار نيست. افتخار ما بايد اين باشد كه كمترين حادثه را داشته باشيم و در اين راستا نيز مناطق ۲۲گانه ملزم شدند با آتش نشاني همكاري كنند و قرار شده است تا با برگزاري جلسات مستمر، شاهد كاهش حوادث در سطح شهر تهران باشيم.

رييس كميته ايمني شوراي شهر تهران در پاسخ به اين سوال كه با ساختمان‌هايي كه در مهلت قانوني ايمن‌سازي نكنند برخورد مي‌شود؟ گفت: در بحث جريمه يك ضعف قانوني در اين حوزه داريم. در خصوص نحوه برخورد با اين ساختمان‌ها قانون ما براي حدود ۵۰ سال قبل است.

به گفته او، اين قانون مربوط به رفع خطر ساختمان‌ها و بالكن‌ها و ... بوده كه اگر مالك رفع خطر نكند، شهرداري بايد رفع خطر كند و اين قانون اجرايي نيست. مثلاً اينگونه نيست كه الزام كنند مالك بيايد سيستم اعلام و اطفاي حريق نصب كند و اگر اين كار را انجام نداد، شهرداري خودش براي ساختمان بلند مرتبه سيستم نصب كند.

عضو شوراي شهر تهران بيان كرد: در اين بحث از قوه قضاييه كمك خواستيم كه خداروشكر به عنوان مدعي العموم در اين حوزه خوب ورود كرده است و مقرر هم شده كه مناطق ۲۲ گانه براي تك تك اين ۱۲۹ ساختمان بحراني و ناايمن پرونده قضايي تشكيل دهند و از قوه قضاييه استمداد كنند. تاكنون هم اگر پيشرفت‌هايي حاصل شده به خاطر همراهي خوب قوه قضاييه بوده است.