ناترازي سوخت جدي است
مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي ايران گفت: بحث ناترازي سوخت، يك بحران جدي است و براي مقابله با اين ناترازي بايد مجموعه متعادلي از سياستها بهويژه در حوزه غيرقيمتي با همكاري و توافق ذينفعان فعال در اين حوزه اتخاذ و عملياتي شود.
مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي ايران گفت: بحث ناترازي سوخت، يك بحران جدي است و براي مقابله با اين ناترازي بايد مجموعه متعادلي از سياستها بهويژه در حوزه غيرقيمتي با همكاري و توافق ذينفعان فعال در اين حوزه اتخاذ و عملياتي شود. به گزارش ايسنا، محمدصادق عظيميفر در نشست همانديشي «مديريت مصرف سوخت در حوزه حملونقل عمومي» كه با حضور مسوولان وزارت كشور، سازمان شهرداريها و دهياريها، سازمان تاكسيراني و مديران سكوهاي تاكسي اينترنتي در شركت ملي پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي ايران برگزار شد، بيان كرد: لازم است نهادها و مجموعههاي مرتبط با حملونقل عمومي بهمنظور كاهش ناترازي سوخت و متنوعسازي سبد سوخت برنامهاي مشترك تدوين كنند.
وي با اشاره به اينكه يكي از علل اصلي افزايش مصرف بنزين در كشور بحث فرسودگي ناوگان حملونقل و سهم پايين حملونقل عمومي در جابهجايي مسافر و كالا در سطح شهرهاست، گفت: بخش ديگري از افزايش روند مصرف بنزين در كشور ناشي از كاهش مصرف سيانجي در سبد سوخت كشور است كه طي يك سال گذشته ۱۴ درصد، معادل ۳ ميليون مترمكعب در روز كاهش داشته است، همچنين افزايش مصرف بنزين، هم از نظر اقتصادي در حوزه ناترازي انرژي كشور و هم از نظر زيستمحيطي مانند احتراق ناقص سوخت در خودروهاي فرسوده بر كيفيت هواي شهرها بهويژه كلانشهرها تأثير جدي خواهد گذاشت. مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي ايران افزود: ظرفيتهاي قانوني خوبي در كشور براي توسعه سيانجي ازجمله مصوبه شوراي اقتصاد و صندوق بهينهسازي انرژي وجود دارد كه ميتواند جهش قابلتوجهي در سهم مصرف سيانجي و نوسازي ناوگان فرسوده در كشور ايفا كند. عظيميفر با بيان اينكه بهمنظور متنوعسازي سبد سوخت، استفاده از سوختهاي ديگر مانند الپيجي در دست مطالعه و بررسي است، گفت: بهدليل وجود زيرساختهاي مناسب و سرمايهگذاريهاي قابلتوجهي كه دولت در سالهاي گذشته در حوزه سوخت سيانجي انجام داده است، ميتوان با رفع موانع، نتايج قابل قبولي را در كاهش مصرف بنزين مشاهده كرد.