رپرتاژ

مزایا و معایب استفاده از پنل‌های پیامکی در بازاریابی

۱۴۰۳/۰۸/۱۰ - ۲۱:۰۱:۰۱
کد خبر: ۳۲۴۴۹۶
مزایا و معایب استفاده از پنل‌های پیامکی در بازاریابی

بازاریابی پیامکی هم مانند هر روش تبلیغاتی دیگری، مجموعه‌ای از نکات مثبت و منفی است که باید دید با توجه به نیاز کسب‌وکار ما، کدام کفۀ ترازو سنگین‌تر خواهد بود. بررسی دقیق مزایا و معایب استفاده از پنل‌های پیامکی در بازاریابی به ما کمک می‌کند تا با دید بازتری تصمیم بگیریم و در صورتی که انتخاب ما تبلیغات از طریق ارسال پیامک انبوه است، راه‌حل جایگزینی را برای بهبود نقاط ضعف این سبک از بازاریابی بیابیم. در این مقاله به بررسی دقیقی از مزایا و معایب سامانه‌های پیامکی و همچنین نکات افزایش بازدهی بازار...

بازاریابی پیامکی هم مانند هر روش تبلیغاتی دیگری، مجموعه‌ای از نکات مثبت و منفی است که باید دید با توجه به نیاز کسب‌وکار ما، کدام کفۀ ترازو سنگین‌تر خواهد بود. بررسی دقیق مزایا و معایب استفاده از پنل‌های پیامکی در بازاریابی به ما کمک می‌کند تا با دید بازتری تصمیم بگیریم و در صورتی که انتخاب ما تبلیغات از طریق ارسال پیامک انبوه است، راه‌حل جایگزینی را برای بهبود نقاط ضعف این سبک از بازاریابی بیابیم. در این مقاله به بررسی دقیقی از مزایا و معایب سامانه‌های پیامکی و همچنین نکات افزایش بازدهی بازاریابی پیامکی می‌پردازیم.

مزایای پنل‌های پیامکی در بازاریابی

پیش از هر چیز، بهتر است به سراغ نیمۀ پر لیوان برویم و بررسی کنیم که بازاریابی با استفاده از پنل‌های پیامکی چه مزایایی برای کسب‌وکار ما دارد. امکانات مختلف پنل‌های اس ام اس چه کمکی به افزایش فروش و بهبود تجربیات مشتریان برند ما می‌کنند؟

نرخ بالای باز شدن پیامک‌ها

شاید یکی از مهم‌ترین عواملی که صاحبان کسب‌وکارها را به سمت تبلیغات با استفاده از پنل‌های پیامکی سوق می‌دهد، نرخ بالای خوانده شدن پیام‌ها باشد. تحقیقات نشان می‌دهند که حدود 95 درصد از پیامک‌های تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی خوانده می‌شوند. بنابراین تنها 5 درصد از افرادی که پیامک شما را دریافت می‌کنند، آن را نمی‌خوانند!

به علاوه، هنگام استفاده از پنل‌های پیامکی می‌توانید با استفاده از بانک‌های شماره تلفن، پیام خود را به افراد بسیار زیادی برسانید؛ در حالی که عموماً تنها افرادی تبلیغات شما در فضای مجازی را مشاهده می‌کنند که در آن زمان خاص صفحات شما را چک کنند و به طور کلی دنبال‌کننده صفحه شما یا بلاگر تبلیغ‌کننده برند شما باشند.

تعامل با مشتری

با ارائه پشتیبانی پیامکی، ارسال پیامک‌های یادآور و پیام‌های سررسید، ارسال کد تخفیف، نظرسنجی پیامکی، ارسال پیامک‌های مناسبتی، شخصی‌سازی پیام‌ها و بسیاری از امکانات دیگر می‌توانید تعامل موثرتری با مشتری داشته باشید. همچنین قادر خواهید بود تا صمیمیت میان برند و مخاطبان را بیشتر کنید و در نتیجه شاهد افزایش وفاداری مشتریان و افزایش فروش برند خواهید بود.

سرعت در ارسال انبوه

همان‌طور که در پاراگراف بالا گفتیم، با استفاده از پنل پیامکی، امکان ارسال پیامک انبوه در اختیار شما قرار می‌گیرد و تعداد پیامک‌ها هیچ تاثیری در سرعت ارسال آن‌ها ندارد. در واقع تمام پیامک‌های شما به صورت همزمان ارسال می‌شوند، مگر در حالتی که خودتان پیامک‌ها را زمان‌بندی کنید یا ارسال تدریجی را انتخاب کنید.

امکان انتخاب جامعه هدف

هنگام ارسال انبوه می‌توانید مخاطبین خود را طبق محدوده جغرافیایی، سن، جنسیت، شغل، پیش‌شماره و کدپستی دلخواه خود انتخاب کنید. همین موضوع هم به شما کمک می‌کند تا متن پیامک را مطابق با همان گروه بنویسید و پیامکی را متناسب با ویژگی‌های آن‌ها ارسال کنید. این امکان باعث می‌شود تا از هزینه‌های اضافی بپرهیزید.

بهترین سامانه پیامک باید از انواع و اقسام روش‌های ارسال انبوه مانند ارسال پیامک منطقه‌ای، ارسال پیامک به سن و جنسیت، ارسال پیامک به مشاغل خاص و غیره پشتیبانی کند.

بنابراین هنگام انتخاب بهترین پنل پیامکی برای کسب‌وکار خود این قابلیت را در نظر داشته باشید.

هزینه پایین با بازدهی بالا

استفاده از پنل‌های پیامکی در مقایسه با سایر روش‌های بازاریابی بسیار به‌صرفه‌تر است. به علاوه در صورت رعایت نکات و استفاده اصولی بازدهی بسیار خوبی هم دارد. هنگام خرید پنل اس ام اس می‌توانید تعرفه‌های پنل‌های مختلف را بررسی کنید، امکانات و ویژگی‌های آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنید و مناسب‌ترین نوع پنل برای کسب‌وکار خود را خریداری کنید.

گزارش‌گیری دقیق

گزارش‌های دقیق پنل پیامکی مزایای زیادی را برای کسب‌وکار شما به همراه دارند. برای مثال، در ساده‌ترین نوع گزارش، متوجه می‌شوید که پیامک شما برای چه شماره‌هایی ارسال شده و کدام شماره‌ها پیامک را خوانده‌اند. به علاوه اگر لینک یک کمپین، نظرسنجی یا صفحه فروش سایت را برای مخاطبان خود ارسال کنید، با استفاده از ابزارهای گزارش‌گیری پنل پیامکی مانند لینک ترکر، می‌توانید لیستی از افرادی که روی لینک کلیک کرده‌اند را به دست آورید. در نتیجه متوجه خواهید شد که پیامک شما برای کدام گروه از افراد جذابیت بیشتری داشته است.

امکان اتصال به وب‌سایت

علاوه بر امکان انجام تبلیغات با پنل‌های پیامکی، می‌توانید پنل را به وب‌سایت خود متصل کنید. ارسال کد تایید برای ورود به سایت، ارسال پیام‌های خوشامدگویی، پیامک‌های اطلاع‌رسانی وضعیت سفارش، پیامک موجود شدن محصول و بسیاری از موارد دیگر، همه و همه از طریق افزونه‌های پیامکی که روی وب‌سایت شما نصب می‌شوند، انجام می‌شوند. استفاده از تمام این افزونه‌ها به پنل اس ام اس وابسته است.

معایب استفاده از پنل‌های پیامکی در بازاریابی

درست است که پنل‌های پیامکی مانند یک ابزار جادویی به کمک کسب‌وکارها آمده‌اند و با بازدهی بالای تبلیغات، محبوبیت ویژه‌ای کسب کرده‌اند، اما محدودیت‌ها و معایبی هم دارند که بی‌توجهی به آن‌ها می‌تواند چالش‌هایی را به همراه داشته باشند. برخی از معایب استفاده از پنل‌های پیامکی در بازاریابی عبارت‌اند از:

محدودیت در تعداد کاراکترهای پیام

همان‌طور که می‌دانید، تعداد کاراکترهای قابل‌استفاده در متن پیامک‌ها محدود هستند. این محدودیت در ارسال پیامک انبوه هم وجود دارد. بنابراین باید تلاش کنید تا تمام اطلاعات مورد نیاز را در قالب یک پیام دو یا سه خطی برای مخاطب خود ارسال کنید. انتقال مفهوم به صورت خلاصه، دعوت از مخاطب و قرار دادن لینک‌های ارتباطی در پیام کوتاه کار چندان آسانی نیست. با این وجود اگر بتوانید پیام خود را تا این حد خلاصه کنید و در عین حال به جذابیت آن هم توجه داشته باشید، برگه برنده در دست شماست!

احتمال مسدود شدن

ممکن است برخی از مخاطبان به دریافت پیامک‌های تبلیغاتی علاقه‌ای نداشته باشند و در صورت رعایت نکردن برخی نکات، شماره شما را هم مسدود کنند. بنابراین باید تلاش کنید تا پیامک‌ها از لحاظ تعداد یا زمان ارسال آزاردهنده نباشند.

نیاز به بانک اطلاعاتی دقیق

برای انجام بازاریابی پیامکی به صورت دقیق و کاملاً هدفمند، به بانک اطلاعاتی دقیقی احتیاج دارید که تکمیل آن زمان‌بر است. به علاوه ممکن است امکانات برخی پنل‌های اس ام اس برای تشکیل یک پایگاه داده دقیق از اطلاعات مشتریان کافی نباشند.

نکات افزایش بازدهی بازاریابی پیامکی

افزایش بازدهی تبلیغاتی که از طریق پنل‌های پیامکی انجام می‌دهید، با رعایت چند نکته آسان‌تر و سریع‌تر میسر می‌شود. نکاتی که در این زمینه به شما کمک می‌کنند به شرح زیر هستند:

  1. هدف خود از بازاریابی پیامکی را تعیین کنید. افزایش فروش، افزایش مشتریان یا بهبود ارتباط با آن‌ها؟ هدف و نیاز کسب‌وکار خود را هنگام انتخاب پنل پیامکی در نظر بگیرید.
  2. پیامک‌ها را شخصی‌سازی کنید. ارسال پیام با نام و نام‌خانوادگی، توجه به علایق مخاطب و پیامک‌های مناسبتی را جدی بگیرید.
  3. برای مخاطب ارزش افزوده داشته باشید. پیامک‌های حاوی انواع کد تخفیف، در نظر گرفتن امتیاز به ازای هر خرید برای شرکت در قرعه‌کشی، امکان ارسال رایگان بسته و برگزاری جشنواره فروش ویژه را فراموش نکنید.
  4. پیش از ارسال پیامک‌های متعدد از مخاطب اجازه بگیرید؛ به حریم خصوصی مخاطبان خود احترام بگذارید.

نتیجه‌گیری

با توجه به نرخ بالای خوانده شدن پیامک‌ها، استفاده از پنل‌های پیامکی در بازاریابی می‌تواند نتایج بسیار خوبی را به دنبال داشته باشد. با این حال، نتیجه‌بخشی این سبک از بازاریابی وابسته به انتخاب یک پنل پیامکی متناسب با بودجه و نیاز کسب‌وکار، توجه به نکات مهم ارسال پیامک‌های تبلیغاتی و در نظر داشتن مزایا و معایب پنل‌های پیامکی برای بازاریابی است. بنابراین، پیش از هر چیز، بررسی دقیقی از نقاط قوت و ضعف این شیوه تبلیغات و امکانات پنل‌های اس ام اس انجام دهید تا بهترین بازخورد را دریافت کنید.