از مديران توانمند تا سياست‌هاي درست و راهبردي

صنعت بيمه ايران در دولت چهاردهم متحول مي‌شود؟

۱۴۰۳/۰۸/۱۳ - ۰۰:۴۵:۴۳
|
کد خبر: ۳۲۴۶۲۵

يكي از اصلي‌ترين موضوعاتي كه در حوزه صنعت بيمه ايران در سال‌هاي گذشته بارها مطرح شده و البته به محل بحث و چانه‌زني بدل شده است، بحث توانمندسازي اين صنعت بوده است.

يكي از اصلي‌ترين موضوعاتي كه در حوزه صنعت بيمه ايران در سال‌هاي گذشته بارها مطرح شده و البته به محل بحث و چانه‌زني بدل شده است، بحث توانمندسازي اين صنعت بوده است. هرچند در سال‌هاي گذشته تعداد شركت‌هاي بيمه‌اي و ميزان پوشش بيمه در كشور افزايش يافته اما براساس نگاه كلان و استانداردهاي تعريف شده، هنوز راهي طولاني تا رسيدن به مقصد و اهداف كلان باقي مانده است و از اين رو يكي از اصلي‌ترين اولويت‌هايي كه بايد از سوي دول چهاردهم در اقتصاد ايران پيگيري شود، موضوع بيمه‌ها خواهد بود.

وزير اقتصاد دولت چهاردهم كه خود سابقه طولاني در حوزه مديريت صنعت بيمه داشته، روز گذشته در مراسم توديع و معارفه مديرعامل بيمه ايران حاضر شد و از اين گفت كه بيمه در ايران نياز به تحول دارد و يكي از اصلي‌ترين چالش‌ها در اين زمينه تدوين برنامه‌هاي درست و دقيق و واقعي و در كنار آن استفاده از ظرفيت مديران توانمند است. وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: نيروي انساني و زيرساخت‌هاي خوبي در بيمه وجود دارد؛ فقط به مديران توانمند در اين صنعت نياز داريم. عبدالناصر همتي روز (شنبه) در مراسم معارفه «علي جباري» به عنوان مديرعامل و رييس هيات‌مديره شركت سهامي بيمه ايران اين مطلب را بيان كرد. وزير اقتصاد گفت: نمي‌شود در هر شرايطي از مديران خود دفاع كنيم، خيلي‌ها پاسخگو و جوابگو نيستند در حالي كه شركت‌هاي ما بايد سودآور باشد. اين عضو كابينه دولت چهاردهم ادامه‌داد: اگر قرار است شركت‌ها زيان دهند نياز به مديرعامل و هيات‌مديره ندارند، مديران ما بايد دقيق باشند و ببينند شركت‌هاي بيمه كجا سرمايه‌گذاري مي‌كنند، نمي‌دانم چرا برخي مطالبات را پيگيري نمي‌كنند؟ وي ابراز اميدواري كرد شاهد تحول در اين شركت مهم باشيم، زيرا در فصل جديدي از فعاليت بيمه ايران در آستانه ۹۰ سالگي آن قرار داريم.

همتي گفت: متاسفم كه سهم بازاري بيمه ايران و تراز منابع مالي آن در شرايط خوبي نيست، البته بخشي از اين مشكل به تحريم‌ها باز مي‌گردد كه صنعت بيمه ما را نيز متاثر كرده است؛ با اين وجود باز مي‌توان كارهاي زيادي كرد. وي اضافه كرد: شركت‌هاي بيمه بايد مديون مردم باشد و وقتي مي‌بينيم مردم مي‌گويند مديون بيمه هستيم نشان مي‌دهد كه حرفه‌اي عمل نكرده‌ايم، چرا كه اگر حق مردم را درست به‌جا آوريم اين تصور ايجاد نمي‌شود. همتي بيان‌داشت: بيمه ايران با برنامه‌هاي توسعه‌اي مي‌تواند جايگاه بيمه كشور را ارتقا دهد، چرا بايد بيمه ايران زيانده باشد و ۸۰درصد پرتفوي بيمه ايران شخص ثالث و اتومبيل باشد درحالي كه سودده نيست؟ وي با بيان اينكه بيمه عمر ايران بسيار ضعيف شده است، خاطرنشان‌كرد: سه سال تورم بالاي ۴۰ درصد در كشور داشتيم كه باعث شده بيمه عمر خوبي در بيمه ايران نداشته باشيم. وزير اقتصاد افزود: در همه دنيا بيمه‌هاي عمر جذاب مبتني بر دارايي براي مردم درست مي‌كنند و من اميدوارم بيمه ايران در اين مسير گام بردارد.

همتي گفت: شركت بيمه بايد سود آور شود و نبايد سرمايه‌گذاري بي‌ربط داشته باشد و نرخ‌هاي نادرست تدوين كند، درحالي كه رشد بيمه با درآمدزايي به وجود مي‌آيد و نرخ‌ها بايد فني شود. وي ادامه‌داد: منظور من فقط بيمه ايران نيست، بلكه همه بيمه‌ها مشكلات مشترك دارند و به دليل رقابت‌هاي نادرست رو به نرخ‌گذاري‌هاي نادرست آورده‌اند، ضمن اينكه بايد با فساد به شكل جدي مقابله شود و نبايد سرمايه‌گذاري‌هاي روابطي صورت بگيرد. همتي اظهار داشت: منظور من تنها بيمه ايران نيست، روي صحبتم با بيمه مركزي است، همواره پيگير اين موضوع هستم و علاقه‌مند به اين هستم كه بيمه ايران سهم بيشتري داشته باشد، چراكه با ۱۵درصد سهم بازار نمي‌توان در صنعت بيمه راهبر بود. وزير امور اقتصادي و دارايي بار ديگر بر بيمه‌هاي عمر تاكيد كرد و گفت: در جهان بيمه‌ها براساس بيمه عمر توسعه يافته‌اند و بيمه ايران اگر مي‌خواهد سهم بيشتري در بازار داشته باشد، بايد متكي بر دارايي روي بيمه عمر كار كند.

به اين ترتيب با اعلام وزير اقتصاد، دولت چهاردهم براي صنعت بيمه نيز برنامه‌اي مشخص و مدون درنظر گرفته و احتمالا يكي از اصلي‌ترين چالش‌ها در اين حوزه، اجراي سياست‌هاي كلان، اهميت فراواني دارد.

موضوعي كه رييس بيمه مركزي نيز بر آن تاكيد دارد. پرويز خوش كلام خسروشاهي در حاشيه مراسم معارفه مديرعامل بيمه ايران در رابطه با نوع همكاري بيمه مركزي با شركت‌هاي بيمه‌اي در راستاي حمايت از آنها، به خبرنگاران گفت: كمك‌ها و همكاري بيمه مركزي با شركت‌هاي بيمه‌اي كمك مشورتي است، براي مثال به شركت‌ها مشورت مي‌دهيم كه چگونه برنامه‌ريزي كرده تا بتوانند در حوزه توانگري، موفق‌تر بوده و كمك‌هاي بهتري را به متقاضيان و مردم ارايه و سودآوري بيشتري كسب كنند. وي با اشاره به موضوع روش برخورد بيمه مركزي با فساد و متخلفان بيمه‌اي گفت: در رابطه با موضوع تخلفات بيمه‌اي، بيمه مركزي هرگونه مساله‌اي كه مطرح شود را بررسي كرده و براساس مقررات موجود، اقدام مي‌كند. براي مثال اگر در حوزه‌اي تخلفي رخ دهد، اگر نياز به سلب صلاحيت باشد، بي‌شك، اقدام به سلب صلاحيت مي‌كنيم. با اين حال در برخي مواقع با برخي تخلفات سلب صلاحيت صورت نمي‌گيرد، در بيمه مركزي، در كميته‌هاي تخصصي، رتبه‌بندي‌هايي صورت مي‌گيرد كه براساس آن اگر هر كسي در صنعت بيمه، از مديران گرفته تا بخش‌هاي ديگر، هرگونه تخلف انجام داده و در صورت اثبات آن، نمره منفي در رتبه‌بندي آنها اعمال مي‌شود و اگر كسي بر تخلفات خود اسرار داشته باشد و اين تخلفات تداوم داشته باشد، بي‌شك بيمه مركزي اجازه نمي‌دهد كه متخلفان، در موقعيت‌هاي كليدي بر مسند كار باشند.

رييس كل بيمه مركزي در پاسخ به سوالي مبني بر چرايي اعلام نشدن اسامي بدهكاران بيمه گفت: موضوع معرفي كردن بدهكاران بيمه‌اي را بايد با دقت بررسي كرد. اينكه بدهكاران بيمه‌اي چه كساني هستند. كساني هستند كه قرارداد منعقد كرده و هزينه و حق بيمه خود را به صورت كامل پرداخت نكرده‌اند. از نظر كارشناسي معرفي ابربدهكاران بيمه‌اي كاركردي ندارد؛ چراكه در برخي مواقع، بيمه گرها بر اساس قراردادهايي كه منعقد مي‌كنند، حق بيمه خود را به شركت بيمه گذار، به صورت قسطي پرداخت مي‌كنند، بنابراين كاري كه بيمه مركزي بايد انجام دهد، اين است كه نظارت به شكلي باشد كه اجازه ندهد، حجم بدهي بدهكاران رشد كند و بايد نظارت‌گري بيمه مركزي به شكلي باشد كه سهم مطالبات از دارايي‌هاي شركت‌هاي بيمه‌اي كاهش پيدا كند. خسروشاهي افزود: به عبارت ديگر وظيقه و كار تخصصي بيمه مركزي اين نيست كه مستقيما به مساله بدهكاران بيمه‌اي ورود كند يا بخواهد مطالبات را دريافت كند، بلكه به شكلي مقررات‌گذاري مي‌شود كه روند افزايشي مطالبات كاهش يافته و سهم آن از دارايي‌هاي به حداقل ممكن برسد. وي در پايان با اشاره به مطالبات شركت‌هاي بيمه‌اي گفت: امروز بخش عمده‌اي از مطالبات شركت‌هاي بيمه‌اي به بيمه‌نامه‌هاي قسطي باز مي‌گردد. براي مثال زماني كه شما بيمه درمان داشته باشيد آن را به صورت ماهانه و قسطي پرداخت مي‌كنيد. بنابراين بخش بزرگي از مطالبات، مطالبات سر رسيد نشده است. با اين حال بخش ديگري از مطالبات سر رسيد شده است كه شركت‌هاي بيمه‌اي بايد آن را پيگيري كرده و وظيفه بيمه مركزي در اين حوزه نظارت است تا ميزان اين بدهي از يك محدوده مشخص بالاتر نرود.

همچنين علي جباري مديرعامل جديد بيمه ايران نيز اظهار داشت: همتي بيش از ۱۵ سال سكاندار بيمه كشور بوده است و اين مساله مسووليت ما را بيشتر مي‌كند تا بتوانيم عقب افتادگي‌هاي بيمه ايران را جبران كنيم. وي افزود: بايد بتوانيم كسب و كار بيمه را رونق دهيم و نقش بيمه را در اقتصاد ايران بيشتر كنيم. جباري بيان‌داشت: بيمه ايران بايد به جايگاه نخست خود باز گردد، اصلاحاتي در زمينه‌هاي مختلف بايد صورت گيرد و عقب افتادگي‌ها در بيمه‌هاي مختلف از جمله بيمه زندگي بايد جبران شود. وي ادامه‌داد: در كنار نظام بانكي، صنعت بيمه به واسطه توليد اطمينان و امنيت بايد بتواند به اقتصاد كشور كمك كند و بيمه ايران مانند گذشته بايد به كمك اقتصاد ايران بيايد؛ به‌طور مثال در جنگ خليج فارس، همه پوشش‌هاي بيمه‌اي نفتكش‌ها توسط بيمه ايران انجام شد و در جنگ با عراق نيز همه منازل مسكوني توسط بيمه ايران تحت پوشش بيمه قرار گرفت. جباري يادآوري‌كرد: بيمه ايران در آستانه ۹۰ سالگي تاكنون پولي از دولت نگرفته است و اين سياست ادامه خواهد يافت و تلاش ما ارايه خدمات بي‌نظير به مردم است. وي افزود: برندينگ بالا، سرمايه انساني متخصص و متعهد، مشتريان وفادار، سرمايه‌هاي هنگفت ملكي، زيرساخت مناسب در فناوري‌هاي روز و اعتماد مردم، ازجمله ظرفيت‌هاي بيمه ايران است و چشم‌انداز ما حضور پر قدرت در بازار بيمه‌اي ايران است تا سهم بازار خود را پس بگيريم، ضمن اينكه بيمه‌گري تخصصي در اولويت برنامه‌ها و رويكردهاي ما قرار دارد.

به اين ترتيب در كنار اولويت‌هايي كه در ساير شاخص‌هاي اقتصادي وجود دارد، صنعت بيمه نيز اولويتي است كه بايد دنبال شود و آن‌طور كه وزير اقتصاد گفته اين موضوع نيز به عنوان يك اولويت دنبال مي‌شود.