نمي‌توان  با  حرف  ‌درماني  به  مصاف  ناترازي  انرژي  رفت
سخنگوي اتحاديه صادركنندگان فرآورده‌هاي نفت، گاز و پتروشيمي:

نمي‌توان با حرف ‌درماني به مصاف ناترازي انرژي رفت

۱۴۰۳/۰۸/۱۵ - ۰۰:۴۳:۲۵
|
کد خبر: ۳۲۴۸۷۲

سخنگوي اتحاديه صادركنندگان فرآورده‌هاي نفت، گاز و پتروشيمي گفت: مقدار توليد فرآورده‌هاي نفتي در ايران اصلا رقم كمي نيست و اين شدت مصرف انرژي است كه در كشور ما بالاست.

سخنگوي اتحاديه صادركنندگان فرآورده‌هاي نفت، گاز و پتروشيمي گفت: مقدار توليد فرآورده‌هاي نفتي در ايران اصلا رقم كمي نيست و اين شدت مصرف انرژي است كه در كشور ما بالاست.

به گزارش وزارت نفت، سيدحميد حسيني درباره ناترازي انرژي در كشور گفت: واقعيت اين است كه ما اكنون روزانه حدود ۳۴۰ ميليون ليتر مترمكعب فرآورده نفتي توليد مي‌كنيم كه از اين مقدار ۱۱۰ ميليون ليتر بنزين، ۱۱۵ ميليون ليتر نفت‌گاز و مابقي مربوط به ساير فرآورده‌ها مانند بنزين هواپيما، مازوت و ساير حامل‌هاي انرژي است. اين مقدار توليد، اصلا رقم كمي نيست و براي اظهارنظر در خصوص مساله ناترازي بايد به ديگر ابعاد مساله، مانند ميزان و چگونگي مصرف هم دقت كرد.

وي ادامه داد: به‌صورت كلي اگر مصرف انرژي به توليد كمك كند و همسو با آن انجام شود، افزايش مصرف نه‌تنها يك خبر بد و نگران‌كننده نيست، بلكه خوشحال‌كننده و مثبت است، اما اكنون اين وضع در ايران حاكم نيست و متأسفانه شدت مصرف انرژي در كشور بالاست.

سخنگوي اتحاديه صادركنندگان فرآورده‌هاي نفت، گاز و پتروشيمي با بيان اينكه شدت انرژي معمولا بر مبناي توليد ناخالص داخلي سنجيده مي‌شود، گفت: اين شاخص نشان‌دهنده آن است در يك اقتصاد به ازاي هزار دلار توليد ناخالص داخلي، چقدر نفت مصرف مي‌شود. در كشور ما مقدار مصرف انرژي هيچ تطابقي با مقدار توليد ناخالص داخلي ندارد.

حسيني تصريح كرد: در مورد اينكه چه عاملي سبب شدت مصرف انرژي بالا در كشور مي‌شود، مي‌توان بحث‌هاي مختلفي مطرح كرد؛ اينكه كدام‌يك از نهادها يا دستگاه‌ها در اين زمينه به وظايف خود بي‌توجهي مي‌كند، اصلا آيا مردم مقصر هستند يا دولت؟ آيا پالايشگاه‌ها ضعف دارند و كيفيت بنزين پايين است يا خودروسازان بايد پاسخگوي عملكرد نامناسب توليدات خود در زمينه مصرف سوخت باشند. اينكه آيا قيمت پايين انرژي سبب شكل‌گيري اين وضع شده يا نه؟ تمام اين بحث‌ها را مي‌توان مطرح كرد، اما در نهايت در اينكه هدر رفت انرژي در كشور ما بالاست، ترديدي وجود ندارد.

وي با اشاره به اينكه نيروگاه‌هاي برقي يكي از بزرگ‌ترين مصرف‌كنندگان انرژي در كشور به‌شمار مي‌روند، بيان كرد: اين نيروگاه‌ها به‌طور عمده با فناوري قديمي در حال فعاليت هستند و راندمان‌هاي آنها هم كمي بيش از ۳۰ درصد بوده كه چيزي شبيه فاجعه است. سخنگوي اتحاديه صادركنندگان فرآورده‌هاي نفت، گاز و پتروشيمي با بيان اينكه هيچ نيروگاهي در دنيا راندمان ۱۰۰ درصدي ندارد، اما بسياري از نيروگاه‌هاي راندمان بالاي ۶۰ درصد دارند، تصريح كرد: اگر بتوانيم با سيكل تركيبي يا به‌كارگيري فناوري‌هاي جديد، راندمان اين نيروگاه‌ها را افزايش دهيم، شاهد كاهش اتلاف انرژي در كشور خواهيم بود، ضمن اينكه تمام جهان در حال گرايش به انرژي‌هاي تجديدپذير هستند، اما به‌دليل نداشتن منابع مالي و تحريم‌هاي اقتصادي در اين موضوع توفيق نداشتيم و هنوز ۹۸.۵ درصد از برق كشور با حامل‌هاي انرژي توليد مي‌شود.

حسيني در خصوص راهكارهاي كاهش ناترازي انرژي گفت: هنگامي كه با يك معضل مواجه هستيم، بايد براي برطرف كردن آن مجموعه‌اي از راهكارها را در نظر بگيريم و نسبت به پياده‌سازي آنها اقدام كنيم. نبايد فقط با نصيحت كردن و شعار دادن با مساله مواجه شد. اينكه مسوولان براي فرار از تصميم‌گيري فقط به شكل ظاهري از لزوم بهينه‌سازي مصرف، حرف مي‌زنند و در عمل هيچ اقدامي صورت نمي‌گيرد، فقط به بحراني‌تر شدن شرايط مي‌انجامد. وي ضمن تأكيد بر اجراي راهكارهاي قيمتي براي كاهش مصرف افزود: در علم اقتصاد ثابت شده كه «قيمت» تنها عاملي است كه مي‌تواند رفتار مصرف‌كننده را تنظيم و هدايت كند. شما تا زماني كه به هر دليلي، حتي هزينه انتقال و توزيع فرآورده را هم از مصرف‌كننده دريافت نمي‌كنيد، نمي‌توانيد صرفاً با نصيحت كردن مانع افزايش مصرف شويد، بنابراين براي رسيدن به اهدافي همچون صرفه‌جويي و بهينه‌سازي مصرف بايد مجموعه‌اي از راهكارهاي قيمتي و غيرقيمتي را عملياتي كرد تا مساله ناترازي انرژي حل شود.

سخنگوي اتحاديه صادركنندگان فرآورده‌هاي نفت، گاز و پتروشيمي ادامه داد: اكنون وقتي مردم قصد دارند خودرو خريداري كنند، تنهاي مساله‌اي كه برايشان اهميت ندارد، مقدار مصرف سوخت خودرو است. همچنين براي از رده خارج كردن خودروهاي اسقاطي نيز هيچ انگيزه‌اي وجود ندارد. به همين دليل شاهد هستيم كه با وجود اينكه تعرفه واردات خودروهاي برقي صفر شده است، اين خودروهاي هنوز جايگاهي در كشور ما ندارند.

حسيني با اشاره به اينكه افزايش توليد بدون انجام راهكارهاي لازم براي كنترل و بهينه‌سازي مصرف به معناي هدر رفت بيشتر انرژي است، گفت: در عين حال بايد براي افزايش توليد هم برنامه داشت، زيرا اكنون سالانه با ۷ تا ۸ درصد افزايش مصرف بنزين مواجه هستيم. بايد تلاش كنيم ضمن كاهش مصرف، توليد را هم افزايش دهيم تا از اين شرايط با كمترين چالش عبور كنيم.

وي با اشاره به اينكه شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي توانسته است توليد روزانه بنزين را با اصلاح مدل‌هاي مالي و در نظر گرفتن مشوق‌ها، روزانه ۷ ميليون ليتر افزايش دهد، اظهار كرد: اين مسير بايد همچنان تداوم يابد و از پالايشگاه‌هاي موجود به‌صورت حداكثري بهره برد. سخنگوي اتحاديه صادركنندگان فرآورده‌هاي نفت، گاز و پتروشيمي در پايان با بيان اينكه در زمينه ناترازي انرژي بايد كارهاي فرهنگي انجام شود، گفت: اميدواريم دولت در نهايت بتواند به‌ويژه در زمينه بنزين به تصميم مشخصي برسد و آن را عملياتي كند، البته اين نگراني وجود دارد كه دولت به سراغ اجراي طرح توزيع بنزين به هر فرد برود كه آثار بسيار بدي دارد، اينگونه طرح‌ها هم مضرات افزايش قيمت را در پي دارد و هم سبب چند نرخي شدن حامل‌هاي انرژي خواهد شد، ضمن اينكه در صورت اجراي اين طرف، هيچ كمكي به كاهش مصرف نمي‌كند و مصرف هم افزايش مي‌يابد.