قيمت جديد بليت هواپيما با افزايش ۱۱ برابري نرخ بنزين
دبير انجمن شركتهاي هواپيمايي درباره افزايش نرخ سوخت هواپيما در لايحه بودجه 1404 اظهار كرد: در حال حاضر، اثرگذاري قيمت هر ليتر بنزين 600 توماني روي قيمت تمام شده براي هر ساعت صندلي حدود 24 هزار تومان است اما با افزايش قيمت سوخت از 600 تومان به 7000 تومان، اثرگذاري آن روي قيمت هر ساعت صندلي به 280 هزار تومان افزايش مييابد.
دبير انجمن شركتهاي هواپيمايي درباره افزايش نرخ سوخت هواپيما در لايحه بودجه 1404 اظهار كرد: در حال حاضر، اثرگذاري قيمت هر ليتر بنزين 600 توماني روي قيمت تمام شده براي هر ساعت صندلي حدود 24 هزار تومان است اما با افزايش قيمت سوخت از 600 تومان به 7000 تومان، اثرگذاري آن روي قيمت هر ساعت صندلي به 280 هزار تومان افزايش مييابد. مقصود اسعدي ساماني در گفتوگو با ايلنا گفت: طبق لايحه بودجه سال 1404 قرار بر اين است كه سوخت هواپيما به 30 درصد قيمت تمام شده پالايشگاه محاسبه شود با اين تغيير محاسبه قيمت هر ليتر سوخت هواپيما از 600 تومان فعلي به 7000 تومان افزايش پيدا ميكند كه اين به معناي افزايش 11 برابري قيمت سوخت هواپيما درهر ليتر است. او درباره اثرگذاري افزايش قيمت سوخت روي هزينه تمام شده هر پرواز و قيمت بليت هواپيما ادامه داد: تصميم دولت اين بوده كه نرخ سوخت هواپيما افزايش پيدا كند. جلسهاي هم بين انجمن شركتهاي هواپيمايي و سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، در اين جلسه به مسوولان و مديران سازمان برنامه و بودجه اطلاعات لازم درباره اثرگذاري افزايش قيمت سوخت روي بليت هواپيما را ارايه كرديم. اسعدي ساماني در پاسخ به اين سوال كه در قانون آزادسازي بليت هواپيما چه حكمي براي نرخ سوخت آمده، گفت: قانون برنامه پنجم و ششم درباره آزادسازي نرخ بليت هواپيما دولت را مكلف كرده است كه تخفيفات تكليفي را حذف كند كه دولت در بخش خدمات ناوبري و خدمات فرودگاهي اين تخفيفات تكليفي را حذف كرد و تصميم گرفت كه نرخ سوخت را تغيير ندهد و كماكان به مسافران هوايي يارانه پرداخت شود اما در حال حاضر دولت تصميم گرفته كه به تدريج اين يارانه را حذف كند. او تاكيد كرد: در جلسات اعلام كرديم كه با توجه به آزادسازي نرخ بليت هواپيما طبق قانون و راي ديوان عدالت اداري، طبيعا افزايش نرخ سوخت تاثير خود را روي نرخ بليت خواهد گذاشت اما از آنجايي كه نرخ بليت آزاد و شناور شده تاثيرگذاري افزايش نرخ سوخت بر روي نرخ بليت تحميلي نخواهد بود. دبير انجمن شركتهاي هواپيمايي با اشاره به ساز و كار تغيير نرخ سوخت هواپيما اظهار كرد: براي تغيير نرخ سوخت هواپيما نيازي به لايحه بودجه هم نبود و اساسا از آنجايي كه قانون بودجه يكساله است، مطرح شدن نرخ سوخت هواپيما در اين سند مالي يكساله اشكالي هم ايجاد ميكند و سالهاي آينده هم براي نرخ سوخت هواپيما بايد تمديد يا تغيير آن بايد از طريق لايحه بودجه انجام شود.