زاكاني، وزارت كشور را مسوول عدم تحويل ون‌ها و اتوبوس‌ها دانست
قانع نشدن اعضاي شوراي شهر از پاسخ ‌ شهردار تهران

زاكاني، وزارت كشور را مسوول عدم تحويل ون‌ها و اتوبوس‌ها دانست

۱۴۰۳/۰۸/۱۶ - ۰۰:۴۲:۱۱
|
کد خبر: ۳۲۵۰۰۸

جلسه علني شوراي شهر پايتخت روز گذشته (15 آبان ماه) در شرايطي برگزار شد كه شهردار تهران، مهمان ويژه اين جلسه بود تا به سوالات و انتقادات اعضاي شوراي شهر پاسخ دهد، مهم‌ترين سوال اعضاي ساختمان بهشت از عليرضا زاكاني، درباره عدم تعهد شهرداري تهران درباره ون‌ها و اتوبوس‌هاي وعده داده شده بود كه زاكاني، عدم اجراي وعده‌ها در اين زمينه را به گردن وزارت كشور انداخت و گفت كه اين وزارتخانه به تعهداتش در اين زمينه پايبند نبوده است.

جلسه علني شوراي شهر پايتخت روز گذشته (15 آبان ماه) در شرايطي برگزار شد كه شهردار تهران، مهمان ويژه اين جلسه بود تا به سوالات و انتقادات اعضاي شوراي شهر پاسخ دهد، مهم‌ترين سوال اعضاي ساختمان بهشت از عليرضا زاكاني، درباره عدم تعهد شهرداري تهران درباره ون‌ها و اتوبوس‌هاي وعده داده شده بود كه زاكاني، عدم اجراي وعده‌ها در اين زمينه را به گردن وزارت كشور انداخت و گفت كه اين وزارتخانه به تعهداتش در اين زمينه پايبند نبوده است.

با وجود اظهارات و توضيحات طولاني شهردار تهران در جلسه شوراي شهر تهران درباره ون‌ها و اتوبوس‌هاي وعده داده شده، رييس كميسيون عمران و حمل‌ و نقل شوراي اسلامي شهر تهران در پايان جلسه و در جمع خبرنگاران با اشاره به پاسخ‌هاي شهردار تهران گفت كه از بسياري از پاسخ‌هاي ارايه شده توسط شهردار تهران قانع‌ نشده است و شهردار پاسخ بسياري از سوالات را نداده و ابهامات باقي مانده است. به گزارش ايسنا، سيد جعفر تشكري هاشمي در پاسخ به اين سوال كه اقدام بعدي چه خواهد بود؟ تصريح كرد: اين موضوع به شرايط بسياري بستگي دارد، با توجه به بار حقوقي جلسه سوال از شهردار، رييس شوراي شهر اقدامات مناسب را انجام خواهد داد.

رييس كميسيون عمران و حمل‌ و نقل شوراي اسلامي شهر تهران با بيان اينكه سوال مشخص من اين بود كه چرا بيشتر پول واريز كرديد؟ چرا ۶۰ ميليارد تومان پول مازاد واريز كردند؟ چرا در اين دو سال پيگيري نكرديد و چرا پاشنه در سازمان شهرداري‌ها را نكنديد تا به تعهداتشان عمل كنند؟

او ادامه داد: مگر ما مي‌توانيم بگوييم چون وزارت كشور گفته نمي‌شود، پس نمي‌شود؟ بايد خريد مي‌كرديد و چرا نگفتيد حالا كه ون نمي‌دهيد خب پول ما را پس بدهيد، درحالي كه ارزش پول‌تان نصف شده است؟ مگر خودتان بلد نبوديد كه مستقيم از خودروساز خريد كنيد؟

تشكري هاشمي افزود: با وجود ابلاغ نامه وزارت كشور شما به ما چندي پيش گفتيد كه منتظر وزارت كشور هستيد آيا آنها آيين‌نامه را ابلاغ كرده بودند؟ و جاي سوال است كه چرا به شما اطلاعات غلط دادند؟

به گفته رييس كميسيون عمران و حمل‌ و نقل شوراي اسلامي شهر تهران همچنين ون‌ها براي سازمان تاكسيراني بود اما جز چند روز، در اختيار تاكسيراني نبود و ون‌ها در اختيار جريان منتصب به جريان‌اي تي شهرداري تهران بود كه فاقد مجوز بودند و ما دو سال را از دست داديم و اين دو شركت خسارات حيثيتي و مالي زيادي وارد كردند.

او با بيان اينكه شوراي شهر انحلال برخي از شركت‌ها را تصويب كرده و شما ون‌ها را به آن شركت‌ها داديد؟ گفت: ون‌ها را به شركتي داديد كه اساسنامه‌اش اجازه نمي‌داده و حتي مجوز تاكسيراني هم نداشته و نه حتي صورت جلسه تحويل داشته است. جالب است كه ون‌ها به صورت دربستي به شركت‌ها و در استان‌هاي ديگر نيز خدمات مي‌دهند و اگر بخواهيد، پرينت خروجي از استان اين ون‌ها را دارم.

عضو شوراي شهر تهران با بيان اينكه اين ون‌ها زير آفتاب از بين رفته است و هيچ‌گونه تعاملات مالي درج نشده است، اظهار كرد: آقاي زاكاني اتفاقاتي رخ داده كه شما هم مي‌دانيد درست نبوده و بهتر است بگوييد تخلفي صورت گرفته و من برخورد مي‌كنم همين.

 

شهرداري به تعهداتش پايبند بود

اما شهردار تهران در جلسه ديروز شوراي شهر تهران در پاسخ به تمامي اين سوالات علت اصلي عدم تحقق وعده‌ها را عدم همكاري وزارت كشور دانست و از زير بار مسووليت شانه خالي كرد، زاكاني درپاسخ به اين سوالات اظهار كرد: وزارت كشور در راستاي تعهد به شهرها و كلان‌شهرها، قاعده‌اي را دنبال كرد تا بتواند از منابع خارجي و از طريق منابع در اختيار شهرداري‌ها، ون و اتوبوس دراختيار آنها قرار دهد و ما هم يكي از شهرداري‌هايي بوديم كه مشتاق اين اقدام بوديم.

او ادامه داد: سهم اتوبوس ۹۰۰ دستگاه و سهم ون ۶۳۰ دستگاه بود و ما جزو شهرداري‌هاي خوش حسابي بوديم كه ۳۰ درصد سهم خود را پرداخت كرديم و ۲۴۰ اتوبوس و ۲۵۲ ون تحويل ما شد، اين درحالي است كه وزارت كشور نتوانست به دلايلي به تعهدات خود عمل كند كه دلايل آن نيز موجه بود.

به گفته او ما موضوع را به‌شدت پيگيري كرديم كه اين امكانات به شهر اضافه شود؛ اما چون وزارت كشور نتوانسته بود بخش ارزي خودروساز را تامين كند عملا نتوانست اين دستگاه‌ها را تحويل بگيرد و اين معطلي براي كل كشور بود.

به گفته شهردار تهران با بيان اينكه ما به تمام موازين قانوني عمل كرده‌ايم، گفت: نامه‌اي توسط وزارت كشور به سازمان تاكسيراني ارسال شده و تامين منابع مالي في‌مابين وزارت كشور و ايران خودرو ديزل براساس شرايط خاصي است و پرداخت آن با تاخير مواجه شده و روند تسريع با پيگيري‌هاي صورت گرفته در حال انجام است و صورت خواهد گرفت.

زاكاني با اعلام اينكه ۳۰ درصد سهم خود را پرداخت كرديم و بايد ون‌ها را تحويل مي‌گرفتيم، عنوان كرد: گفتند تا زمان تعيين تكليف موضوع، ادعاي هرگونه مالكيت توسط شهرداري تهران فاقد اعتبار است.

او اضافه كرد: رييس سازمان شهرداري‌ها در نامه ارسالي خود اعلام كرده كه كماكان ون‌ها توسط يارانه دولتي تامين شده و شهرداري حق هيچ‌گونه تصميم‌گيري را در اين زمينه ندارد. ما دو روز است در اين زمينه تعيين تكليف شده‌ايم. مساله را دايما پيگيري كرديم و گفتيم تمام مبلغ را پرداخت كرده‌ايم؛ اما وزارت كشور مي‌گفت كه براساس ضوابط خود اقدام مي‌كند.

شهردار تهران ادامه داد: تاكسيراني وارد مذاكره با شركت داراي اين فناوري شد. پلتفرم پايه اين فناوري با شركت مورد نظر بود. اطمينان داشتيم اين شركت مي‌تواند طرح را عملياتي كند. اولين اقدام عملياتي در اين خصوص در ايام اربعين صورت گرفت.

زاكاني گفت: تعدادي از اين ون‌ها در اربعين استفاده شده بود و تعدادي از آنها حتي سانحه ديده بودند كه ما حتي آنها را تعمير و بازسازي نكرديم تا تعيين تكليف صورت بگيرد. ما با تعيين تكليف دو روز پيش نمي‌توانيم كاري كنيم و بايد قرارداد جديدي ببنديم.

 

عدم تامين ارز توسط وزارت كشور

او با بيان اينكه عدم پرداخت حق وزارت كشور بر اساس عدم تامين ارز بوده و براساس آن نتوانست تعهد خود را نسبت به شهرداري انجام دهد و اين خارج از اختيار ماست، عنوان كرد: با توجه به اينكه وزارت كشور نتواست رقم ۷۰ درصد را تامين كند، ارقامي كه ما پرداخت كرديم براي كل ون‌هاي دريافتي محاسبه شد. شهردار تهران با اعلام اينكه وزارت كشور به ما اعلام كرد كه از ۶۳۰ دستگاه ون خبري نيست، بيان كرد: وزارت كشور دستورالعمل را زماني ابلاغ كرد كه متعهد به تامين ۶۳۰ دستگاه ون بود؛ اما وقتي قدرالسهم خود را پرداخت نكرد و تعهد وزارت كشور عملياتي نشد، ديگر دستورالعمل قابل اجرا نيست.

او ادامه داد: برنامه‌ريزي ما از دو روز گذشته براساس چارچوب‌هاي مصوب شوراي شهر در شهرداري است. به ما گفته بودند حق نداريد اقدامي انجام دهيد، اما چون پول را ما پرداخت كرديم بر اساس مصوبات شورا اقدام خواهيم كرد.

زاكاني با بيان اينكه تاكسيراني طرف حساب يك شركت نوآورانه شد و قابليت آن شركت هم بهره‌گيري از نرم‌افزار نوآورانه بود كه در قالب سوپر نرم‌افزار شهرداري ارايه شد، يادآور شد: خدمات شركت «كاشان تجارت» يونيك و واحد است و بخش دومي وجود نداشت. براي اين شركت صاحب نوآوري مي‌توانستيم طبق قانون ترك تشريفات داشته باشيم.

شهردار تهران با اعلام اينكه چون تكليف ما با وزارت كشور مشخص نشده بود نمي‌توانستيم اقدام واحدي براي ون‌ها داشته باشيم، گفت: كل درآمد تاكسي‌هاي ون طرح شاتل تاكسي به سازمان فاوا واريز مي‌شود و قابل رهگيري است.

او درخصوص موارد مطرح شده مبني بر مفقود شدن ون‌ها در سفر اربعين، يادآور شد: كل ون‌ها دراختيار ما قرار گرفته شده و همان‌طور كه گفتيم تعيين تكليف شده و با شتاب و سرعت بيشتري در آينده نزديك خدمات‌رساني به شهروندان را انجام خواهد داد. به عبارتي فعاليت شاتل سرويس با شيوه جديد به زودي انجام مي‌شود.

زاكاني با بيان اينكه ۴۶ ون پلاك نداشتند و تعدادي از آنها نيز خارج از اختيارات ما توسط سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌ها در سفر اربعين مورد استفاده قرار گرفت، ادامه داد: تعداد محدودي از اين ون‌ها نيازمند بازسازي هستند كه با توجه به تعيين تكليف صورت گرفته از دو روز قبل، بازسازي انجام خواهد شد. اداره كل پشتيباني شهرداري اين ون‌ها را براي بازسازي پذيرفته است. مابقي ون‌ها كه به دليل عدم تعيين تكليف، متوقف شده بود هم وارد ناوگان خواهد شد.

شهردار تهران با اعلام اينكه تمهيد ما پيشبرد امور بين شركت‌هاي خصوصي و رانندگان است، اظهار كرد: اين موضوع شرط ماست تا رانندگان و شركت‌ها در اين زمينه سود كنند. از ديروز خدمات شاتل قطع شده تا باز تحويل تمام ون‌ها انجام شود و قيمت كارشناسي براي ون‌ها تعيين شود. شهردار تهران در پاسخ به تشكري هاشمي گفت: تنها ۵۰ دستگاه از ۲۵۲ دستگاه ون در شاتل تاكسي فعاليت مي‌كردند و برخي از آنها هنوز پلاك هم نشده‌اند.

شهردار تهران با اعلام اينكه نامه وزارت كشور در اين خصوص كاملا مشخص است، گفت: براساس محاسبات رقم برمبناي ۴۳ درصد به حدود ۲۷۶ ميليارد تومان مي‌رسد كه ما تقريبا ۲۷۷ ميليارد تومان پرداخت كرديم و ما چند صد ميليوني بيشتر به وزارت كشور داديم نه بخش خصوصي كه آن هم گفتند باز مي‌گردانند.

او همچنين بيان كرد: ما مي‌دانيم وزارت كشور چرا نتوانست پرداخت كند. بنابراين چرا عدم تامين هزينه ون‌ها از سوي وزارت كشور، به سمت ما منتقل مي‌شود؟ آقاي تشكري هاشمي مي‌دانند كار چقدر مشكل است. ايشان ۱۰۰ دستگاه اتوبوس برقي را در سال ۱۳۹۰ پيگيري كردند كه خريد آن انجام شود اما تا سال ۱۳۹۶ تنها چهار دستگاه وارد شد. اين خوب است كه ما بگوييم چرا اين‌گونه شد؟

زاكاني با بيان اينكه مال شهر رفته و هنوز بازنگشته است، يادآور شد: تمام اعتراض بر اين است كه چرا شهرداري دو سال پيش ۵۰۰ ميليون تومان اضافه پرداخت كرده است. كار سخت است. ما متهم هستيم كه چرا اين رقم اضافي را واريز كرديد. حرف ما اين است كه شما در كار اجرا هستيد و ۹۹ ميليارد تومان متعهد بوديد و ۶۳ ميليارد تومانش را هم پرداخت كرديد.

شهردار تهران با اعلام اينكه مواجهه با شركت‌هاي مطرح شده توسط سازمان تاكسيراني صورت گرفت و چون نمي‌توانست قرارداد ببندد با شركت حاميان قرارداد منعقد كرد، يادآور شد: قرار شد شركت تجارت الكترونيك كار را توسعه دهد؛ اما به دليل اختلاف نظر با وزارت كشور مبني بر نحوه استفاده از ون‌ها، اين توسعه صورت نگرفت.

او با بيان اينكه سامانه شهرزاد توسط شهرداري تهيه شده و شرط شاتل اين بود كه در قالب شهرزاد خدمات خود را ارايه دهد، گفت: حساب شاتل تاكسي شفاف است و جزييات آن اعلام مي‌شود.

زاكاني ادامه داد: سوء جريان وجود ندارد بلكه اختلاف نظري است كه براساس عدم عمل به تعهد وزارت كشور است كه البته وزارت كشور تمام تلاش خود را انجام داد اما بخشي از آن به نتيجه رسيد و بخشي ديگر خير. اگر از نكته مدنظر وزارت كشور كه به تعهد خود عمل نكرده بود، تمكين مي‌كرديم بايد از ما سوال مي‌پرسيديد.