آخرين عرضه خودروي وارداتي؟
مدير طرح خودرويي وزارت صمت: ثبت‌سفارش واردات خودرو مجدداً متوقف نشده است

آخرين عرضه خودروي وارداتي؟

۱۴۰۳/۰۸/۱۷ - ۰۰:۴۱:۰۰
|
کد خبر: ۳۲۵۱۱۹

در پي اخبار منتشره در رابطه با توقف مجدد ثبت سفارش خودروها آن هم به دليل مسائل ارزي، مدير طرح واردات خودرو وزارت صمت، اين موضوع را تكذيب كرده و از تخصيص‌ حدود ٩٠٠ ميليون دلار ارز براي واردات از ابتداي امسال خبر داد. با اين حال، برخي پيش بيني‌ها حاكي از اين است كه اگر دور جديد عرضه خودروهاي وارداتي در اوايل آذر ۱۴۰۳ برگزار شود اين طرح فروش آخرين طرح فروش خودروهاي وارداتي در سال جاري باشد و چه بسا ايران خودرو و سايپا هم طرح فروش در مدت باقي مانده در سال جاري برگزار نكنند تا اين طرح فروش وارداتي‌ها لقب آخرين طرح فروش خودرو در ۱۴۰۳ را به خود اختصاص دهد.

تعادل |

در پي اخبار منتشره در رابطه با توقف مجدد ثبت سفارش خودروها آن هم به دليل مسائل ارزي، مدير طرح واردات خودرو وزارت صمت، اين موضوع را تكذيب كرده و از تخصيص‌ حدود ٩٠٠ ميليون دلار ارز براي واردات از ابتداي امسال خبر داد. با اين حال، برخي پيش بيني‌ها حاكي از اين است كه اگر دور جديد عرضه خودروهاي وارداتي در اوايل آذر ۱۴۰۳ برگزار شود اين طرح فروش آخرين طرح فروش خودروهاي وارداتي در سال جاري باشد و چه بسا ايران خودرو و سايپا هم طرح فروش در مدت باقي مانده در سال جاري برگزار نكنند تا اين طرح فروش وارداتي‌ها لقب آخرين طرح فروش خودرو در ۱۴۰۳ را به خود اختصاص دهد.

 

دور جديد فروش خودروهاي وارداتي

برنامه‌ريزي براي برگزاري دور جديد فروش خودروهاي وارداتي در دستور كار سياست‌گذار خودرويي قرار گرفت. جديدترين طرح فروش خودروهاي وارداتي به احتمال زياد در اوايل آذر ۱۴۰۳ برگزار مي‌شود.آن طور كه مهدي ضيغمي، مدير طرح فروش خودروهاي وارداتي وزارت صمت گفت چنانچه مشكلي پيش نيايد، دور بعدي عرضه محصولات برندهاي جهاني خودروساز، حدود سه هفته ديگر انجام مي‌شود. فروش خودروهاي وارداتي در حالي در دستوركار سياست‌گذار خودرويي قرار گرفته كه دو خودروساز بزرگ كشور همچنان درگير واگذاري محصولاتي هستند كه متقاضيان سال گذشته از مسير سامانه يكپارچه تخصيص خودرو براي آنها پيش ثبت‌نام انجام دادند.

البته بعد از سبك شدن تعهداتي كه از اين مسير روي دوش ايران خودرو و سايپا قرار گرفت، آبي‌هاي جاده مخصوص در سال جاري بعد از گذشت بيش از ۱۵ ماه بالاخره طرح فروشي را در شهريور ۱۴۰۳ برگزار كردند و ديگر خودروساز بزرگ كشور، يعني سايپا نيز به جز چند عرضه با تيراژ محدود براي كوييك GX-L خود در سال جاري، ديگر طرح فروشي را برگزار نكرده است.

دو خودروساز بزرگ كشور در اين طرح‌هاي فروش نتوانستند به‌طور مستقيم خودرو به بازار عرضه كنند، در سال‌هاي پيش از بازگشت تحريم‌ها، ايران خودرو و سايپا از مسير نمايندگي‌هاي خود امكان تزريق محصولات‌شان به بازار را داشتند.

حال كه وضعيت عرضه خودروسازان داخلي چندان مساعد نيست، مديران صمت به دنبال اين هستند تا از مسير عرضه خودروهاي وارداتي به نوعي بازار را مديريت كنند.

رشد واردات محصولات برندهاي جهاني خودروساز در نيمه اول سال جاري به نسبت سال گذشته، دست سياست‌گذار خودرويي براي برگزاري طرح‌هاي فروش محصولات توليدي خودروسازان بين‌المللي را باز كرده است.

به نظر مي‌رسد سياست‌گذار خودرويي براي مديريت بازار خودرو نوك هرم تقاضا را در بازار خودرو نشانه گرفته است.اين ايده تا حدي جواب داده است. البته فراموش نكنيم ركود حاكم بر بازار خودرو نيز به كمك مديران صمت آمده تا نمودار قيمت بازاري خودرو در غياب عرضه خودروسازان بزرگ چندان صعودي نشود.

 

ثبت سفارش متوقف نشده

البته در پي اخبار منتشره در رابطه با توقف مجدد ثبت سفارش خودروها آن هم به دليل مسائل ارزي، مدير طرح واردات خودرو وزارت صمت، اين موضوع را تكذيب كرده و از تخصيص‌ حدود ٩٠٠ ميليون دلار ارز براي واردات از ابتداي امسال خبر داد.

طي دو روز اخير مواردي پيرامون اينكه ثبت‌سفارش واردات خودرو مجددا متوقف شده و اين اتفاق پس از يك دوره كوتاه حدودا يك ماهه، تكرار شده است، مطرح است. گفته شده كه علت اين توقف مجدد ثبت سفارش، ريشه در عدم تامين ارز مورد نياز دارد. مهدي ضيغمي مدير طرح واردات خودروي وزارت صمت در گفت‌وگو با برخي خبرگزاري‌ها درباره اينكه گفته مي‌شود ثبت سفارش واردات خودرو متوقف شده، اظهار كرد: به هيچ عنوان اين حرف درست نيست.

مدير طرح واردات خودرو با بيان اينكه تاكنون ۸۰۰ ميليون يورو براي واردات خودرو تامين شده است، گفت: روند تامين ارز مستمر است و به زودي ثبت سفارش جديد نيز خواهيم داشت. ضيغمي ادامه داد: علت اينكه در يك ماهه اخير ثبت سفارش نداشتيم آن است كه حجم بسيار بالايي ثبت سفارش براي واردات، صادر شده بود كه در حال تأمين ارز براي آنها هستيم. بر همين اساس نيز به زودي ثبت سفارش جديد خواهيم داشت. مدير طرح واردات خودروي وزارت صمت تاكيد كرد: بسياري از ثبت سفارش‌هايي كه سال گذشته انجام شده بود امسال در حال ورود به كشور است.

 

آيا واردات خودرو متوقف مي‌شود؟

با اين حال، اين احتمال وجود دارد كه در مدت باقي مانده تا پايان سال جاري و همچنين سه ماهه ابتدايي سال آينده شاهد كاهش ورود خودروهاي وارداتي به كشور باشيم. اين وضعيت مي‌توان ورق واردات خودرو را به نوعي برگرداند و نمودار واردات خودرو را كه تا انتهاي نيمه اول سال جاري صعودي بوده را نزولي كند. پيش بيني مي‌شود اگر دور جديد عرضه خودروهاي وارداتي در اوايل آذر ۱۴۰۳ برگزار شود اين طرح فروش آخرين طرح فروش خودروهاي وارداتي در سال جاري باشد و چه بسا ايران خودرو و سايپا هم طرح فروش در مدت باقي مانده در سال جاري برگزار نكنند تا اين طرح فروش وارداتي‌ها لقب آخرين طرح فروش خودرو در ۱۴۰۳ را به خود اختصاص دهد.

 

دو چالش پيش روي خريداران

اما خريداران خودروهاي وارداتي با چه چالش‌هاي روبه‌رو هستند؟ البته آنطور كه تابناك نوشته، يكي از چالش‌هاي پيش روي خريداران خودرو‌هاي وارداتي عرضه خودرو‌هاي وارداتي از طريق سامانه يكپارچه است كه به بهشتي براي دلالان تبديل شده است. به نوشته اين سايت خبري، اين سامانه به جاي آنكه قيمت خودرو‌ها را با حداقل سود و به نفع مصرف‌كننده دست متقاضيان برساند، به مكاني امن جهت تجمع و خريد راحت دلالان تبديل شده است. اين درحالي است كه مردم عادي نه شانس برنده شدن در قرعه‌كشي‌هاي سامانه يكپارچه را دارند و نه از پس تامين قيمت‌هاي نجومي خودرو‌هاي وارداتي برمي‌آيند. بار‌ها مشاهده شده كه اين دلالان هستند كه وارد سامانه يكپارچه شده و خودرويي را كه با سود بازرگاني ۱۸ درصد، ۲ ميليارد و ۲۰۰ ميليون ارايه شده است را خريداري كرده تا بعد‌ها با توجه به محدوديت عرضه و بسته شدن واردات بتوانند قيمت‌ها را در بازار با سود ۲ برابري به مشتريان بفروشند. البته دولت هم از اين رهگذر سود زيادي به جيب مي‌زند و با يك حساب سرانگشتي اگر مجموع تعرفه‌ها و عوارض گمركي خريداران رادرنظر بگيريم كمتر از دلالان و واردكنندگان سود نمي‌كند.

چالش ديگر، به قيمت‌هاي غيرمنصفانه خودرو‌هاي وارداتي در ايران نسبت به ديگر كشور‌ها مربوط مي‌شود. براي مثال خريداران تويوتا كرولا بدون آپشن را مي‌توانند از بازار چين به قيمت ۱۲ هزار و ۵۰۰ دلار خريداري كنند درحالي كه هنگام ثبت سفارش در سامانه يكپارچه قيمت اين محصول به ۱۹ هزار و ۵۰۰ دلار است. مثال ديگر كارخانه برند مطرح چيني GAC است كه اخيرا توليد تويوتا لوين را هم دركارنامه كاري خود اضافه كرده است و طبق جدولي كه براي سومين مرحله از پيش‌فروش خودرو وارداتي منتشر كرد قيمت اين خودرو را ۲ ميليارد و ۶۹ ميليون تومان اعلام كرددرحالي كه بعد از اضافه‌شدن هزينه‌هاي جانبي قيمت آن به ۲ ميليارد و ۵۷۵ ميليون تومان رسيد.