مدارس نیازمند ۴۷ هزار نیروی سرایدار است/ باید به افزایش حقوق سرایداران مدارس توجه شود
عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس با تاکید بر افزایش حقوق سرایداران مدارس، گفت: با توجه به مجوزی که در برنامه هفتم توسعه مبنی بر افزایش حقوق سرایدران و خدمتگزاران مدارس در نظر گرفته شد مقرر گردید، در قالب پیوست بودجهای افزایش حقوق باباهای مدرسه مورد توجه قرار بگیرد.
حسینعلی حاجیدلیگانی در مورد کمبود سرایدار در مدارس، گفت: نمایندگان از بعد نظارتی بر اساس تبصره 1 ماده 45 قانون آییننامه داخلی مجلس شورای اسلامی به موضوع «کمبود سرایدار - خدمتکار و انبار مدارس» ورود و نشستی را برای بررسی این مسئله در کمیسیون آموزش برگزار کردند که طی برگزاری جلسه نمایندگانی از وزارت آموزشوپرورش، سازمان و برنامه و امور اداری و استخدامی حضور یافته و ابعاد مختلف این مباحث مورد بررسی قرار گرفت.
نماینده مردم شاهینشهر، برخوردار، میمه و وزوان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر مدارس به حدود 47 هزار نیروی سرایدار نیاز دارند، افزود: با بررسی صورتگرفته مقرر گردید این کمبود در دو بخش تامین شود؛ نخست تهیه متنی در قالب احکام بودجهای سال 1404 بود که بر اساس آن اعتبارات بهکارگیری نیمی از سرایداران موردنیاز بهصورت ویژه دیده شود.
عضو کمیسیون برنامهوبودجه در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر افزایش حقوق سرایداران مدارس، یادآور شد: باتوجهبه مجوزی که در برنامه هفتم توسعه مبنی بر افزایش حقوق سرایداران و خدمتگزاران مدارس در نظر گرفته شد مقرر گردید، در قالب پیوست بودجه افزایش حقوق باباهای مدرسه که امروز حداقل 10 میلیون تومان است و در برابر تورم موجود رقم ناچیزی بوده موردتوجه قرار بگیرد.
حاجیدلیگانی با اشاره به وظایف خطیری که سرایداران مدارس دارند، اظهار کرد: نظافت مدارس، حفظ و نگهداری اموال مدرسهها از وظایف باباهای مدارس محسوب میشود در برابر حقوق ناچیزی که دریافت میکنند و گاهی باید شبانهروزی خدمات ارائه دهند، این مهم میطلبد که حداقل دریافتی آنها افزایش یابد.
این نماینده مردم در مجلس دوازدهم در ادامه یادآور شد: گزارشهایی از طرف والدین دانشآموزان ارسال شده مبنی بر عدم رعایت نظافت در مدارس که منجر به مشکلات بهداشتی در مدارس شده است و همچنین حذف بیتالمال و حفاظت از اسناد و…. عاملی شد تا موضوع کمبود سرایدار بهصورت ویژه از مجلس پیگیری شود و اگر در خصوص تأمین نیروی موردنیاز سرایدار و خدمتگزار توسط مسئولان مربوطه بهویژه وزیر آموزشوپرورش و رؤسای سازمان برنامهوبودجه و امور استخدامی کشور اقدامی صورت نگیرد مجلس به طور جدیتر ورود میکند و از ابزارهای نظارتی خود استفاده خواهد کرد.
حاجیدلیگانی با تأکید بر اینکه آموزش نظافت عمومی در مدارس بحث بسیار مطلوبی است، خاطرنشان کرد: نظافت نیمی از دین است و آموزش آن بر همگان امری ضروری و حیاتی محسوب میشود؛ اما اینکه دانشآموزان مدارس را تمیز کنند چندان مورد قبول نیست به فرض مثال آیا در دفاتر مدیران هم کارمندان اقدام به نظافت میکنند؟ نباید در مورد تأمین نیروی خدماتی در مدارس بهراحتی نظریههای بیاساس مبنی بر استفاده از دانشآموزان بر این کار داد.