راهي براي رهايي از پيامك و تماسهاي تبليغاتي وجود دارد؟
به دنبال گلايه كاربران از پيامك و تماسهاي تبليغاتي و دستور وزير ارتباطات به سازمان تنظيم مقررات ارتباطات براي مقابله با اين موضوع، مسوولان اعلام كردهاند كاربران نيز ميتوانند با مراجعه به سامانه ۱۹۵ شكايت خود را درباره اين موضوع ثبت كنند يا با شمارهگيري كد دستوري #۸۰۰٭ و مراجعه به سامانههاي اپراتور خود، در منوي مديريت پيامكهاي تبليغاتي براي غيرفعالسازي يا فعالسازي دريافت پيامكها اقدام كنند.
به دنبال گلايه كاربران از پيامك و تماسهاي تبليغاتي و دستور وزير ارتباطات به سازمان تنظيم مقررات ارتباطات براي مقابله با اين موضوع، مسوولان اعلام كردهاند كاربران نيز ميتوانند با مراجعه به سامانه ۱۹۵ شكايت خود را درباره اين موضوع ثبت كنند يا با شمارهگيري كد دستوري #۸۰۰٭ و مراجعه به سامانههاي اپراتور خود، در منوي مديريت پيامكهاي تبليغاتي براي غيرفعالسازي يا فعالسازي دريافت پيامكها اقدام كنند. به گزارش ايسنا، با توجه به نفوذ تلفن همراه در جامعه ارسال پيامكهاي متني تبليغاتي در سالهاي گذشته از طرفداران بسياري برخوردار بود و سامانه پيامكي با ارسال حجم بالاي پيامك، امكان تبليغات ارزان و فراگير را فراهم كرده بود. اما افزايش پيامكهاي تبليغاتي و گلايه كاربران از دريافت وقت و بيوقت اين پيامكها سبب شد سازمان تنظيم مقررات ارتباطات راديويي، سامانه ۱۹۵ را براي مسدود كردن اين پيامكها راهاندازي كند و با گذر زمان با غيرفعال كردن اينگونه پيامكها از سوي افراد، تعداد آنها كم شد، اما هرگز پايان نيافت. در واقع پس از مسدود شدن سرشمارههاي پيامكي، برخي شركتها به استفاده از شمارههاي شخصي براي ارسال پيامك رويآوردند و سازمان تنظيم مقررات ارتباطات هم سامانه #۸۰۰٭را براي شناسايي و مسدودسازي اين شمارهها راهاندازي كرد؛ در عين حال، همچنان بعضي از پيامكهاي تبليغاتي از سوي خود اپراتورهاي همراه ارسال ميشود كه البته براي غيرفعالسازي اين پيامكها هم راهحل وجود دارد. براساس مصوبه كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات، ارسال پيامكهاي تبليغاتي از شمارههاي شخصي ممنوع بوده و رگولاتوري با استفاده از سامانههاي هوشمندي كه دارد اين سيمكارتها را شناسايي و مسدود ميكند. اما با كاهش پيامكهاي تبليغاتي، كسبوكارها تصميم گرفتند تا با روش تازهاي باعنوان تماسهاي صوتي تبليغاتي، جايگزيني براي آن پيدا كنند كه مزاحمت بيشتري نسبت به پيامكها ايجاد كرده است. تقريبا همه كاربران حداقل براي يك بار با تماسي مواجه شدهاند كه پس از برقراري آن يك پيام ضوتي از قبل تعريف شده پخش ميشود كه معمولا رويكرد اينگونه تماسها بازاريابي و تبليغات يك محصول يا يك خدمت است. البته موضوع به همينجا ختم نشد چراكه با رسيدن تماسهاي تبليغاتي به تلفنهاي ثابت آسايش افراد در خانه نيز سلب شد؛ بهطوريكه در زمان استراحت، تلفن منزل زنگ ميخورد و كاربر با برداشتن گوشي با تماس تبليغاتي مواجه ميشود كه شايد اصلاً نيازي به آن خدمات هم نداشته باشد. در همين رابطه ماه گذشته سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي تماس تبليغاتي را ممنون اعلام كرد. رگولاتوري در اين مصوبه خود، محتواي صوتي ارزش افزوده تبليغاتي را اينطور تعريف كرد كه محتواي صوتي كه توسط مشترك يك دارنده پروانه به صورت خودكار يا غيرخودكار با هدف تبليغ يك محصول به مشتركين همان دارنده پروانه يا ديگر دارندگان پروانه ارسال ميشود. در بخش از ماده ۲ اين مصوبه گفته شده است دارندگان پروانه موظف هستند سامانه تشخيص تماسهاي محتواي صوتي ارزش افزوده تبليغاتي مزاحم و ناخواسته را برابر ضوابط ابلاغي سازمان راهاندازي و از راهيابي اين گونه تماسها در شبكه خود ممانعت كنند.
دستور وزير ارتباطات
براي مقابله با پيامك و تماسهاي تبليغاتي
اما با وجود اين مصوبه و ممنوعيت آن همچنان گلايه از برقراري تماسهاي تبليغاتي وجود دارد كه اخيرا سيد ستار هاشمي- وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در حاشيه جلسه هيات دولت درباره اين موضوع توضيح داده و به سازمان تنظيم مقررات دستوري را براي اجرا ارايه كرد. وي گفت: بحث تماسهاي تبلغاتي به ما منعكس شده و من ماموريت ويژهاي را به رييس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي دادهام كه اين موضوع را به صورت ويژه رصد كند. هاشمي تشريح كرد: گزارشي كه به من دادهاند حاكي از اين است كه اقداماتي را براي مديريت اين موضوع شروع كردهاند چراكه اين امر سبب رنجش مردم شده است و به دليل تأكيد رييسجمهور بر اينكه رضايت مردم براي ما در اولويت است آن را به صورت ويژه دنبال ميكنيم و اميدواريم اين مزاحمتها را براي مردم به حداقل ممكن برسانيم. طولي نكشيد كه رييس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي پس از اعلام وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات مبني بر ماموريت رفع مزاحمت پيامهاي تبليغاتي ناخواسته براي مردم، از برخورد با تماسهاي تبليغاتي صوتي و ارسالكنندگان پيامكهاي مزاحم تبليغاتي خبر داد. حميد فتاحی، رييس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي با اشاره به مصوبه اخير كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات درباره ممنوعيت تماسهاي صوتي تبليغاتي گفت: به منظور حفاظت از حقوق كاربران در حوزه ICT، مقررات حاكم بر ارايه خدمات محتواي صوتي ارزشافزوده تبليغاتي تصويب شده كه براساس آن تماسهاي تبليغاتي صوتي ممنوع است. به گفته فتاحي بر اساس مصوبه كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات، تمامي دارندگان پروانه ارايه خدمات تلفن همراه موظف شدهاند سامانه تشخيص تماسهاي صوتي تبليغاتي مزاحم و ناخواسته را مطابق با ضوابط ابلاغي سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي راهاندازي كنند و مانع از راهيابي اينگونه تماسها در شبكه خود شوند. علاوه بر اين، اپراتورها موظفند سامانه كشف تخلف پيامكي خود را راهاندازي و سيمكارتهاي متخلف را شناسايي و آنها را مسدود كنند.
نحوه محدود كردن دريافت پيامكهاي تبليغاتي چگونه است؟
كاربران نيز ميتوانند با مراجعه به سامانه ۱۹۵ به آدرس https: //۱۹۵.cra.ir شكايت خود را درباره دريافت پيامكهاي تبليغاتي و همچنين تماسهاي صوتي تبليغاتي ثبت كنند تا از اين طريق به شكايت آنها رسيدگي شود. مشتركان تلفن همراه ميتوانند با شمارهگيري كد دستوري #۸۰۰٭ يا مراجعه به اپليكيشنهاي اپراتور خود، در منوي مديريت پيامكهاي تبليغاتي براي غيرفعالسازي يا فعالسازي دريافت پيامكها اقدام كنند.